Informace ze zálohy

kiev

Po letech neúspěšných snah o přijetí zákona o veřejnoprávních sdělovacích prostředcích začala koncem listopadu vysílat z Kyjeva ukrajinská Občanská televize. Jde o internetový projekt nezávislých žurnalistů a občanských aktivistů. Ukrajinská nezávislá žurnalistika se vůbec stahuje na síť.

Foto: Protesty na náměstí Nezávislosti v Kyjevě. Zdroj: Profimedia.cz

Jde o velmi zajímavý projekt. Jednoduché studio, vlastně se jedná o půdní prostor, kde hned za zády moderátorů je vidět celé technické zázemí. Hosté přicházejí a odcházejí, stejně jako moderátoři. V případě technických potíží se moderátor otočí k technikům a v přímém přenosu je požádá o pomoc nebo o to, ať mu z redakce přestanou posílat nové zprávy, protože mu překrývají ty, které zrovna potřebuje. Všechno se děje v přímém přenosu. Divák vidí i to, jak lidé ve štábu svačí. Hosté se často ptají, jestli už jsou v přímém přenosu, moderátoři si dovolují prezentovat své názory, stěžují si na únavu nebo přiznávají, že už neví, na co by se tak ještě mohli zeptat. Je celkem běžné, že host řekne, že ještě neřekl to nejdůležitější, a moderátoři mu dají prostor. Televize je bez vedení. Není tam žádný šéfredaktor ani ředitel. Všechno je velmi civilní a vlastě se na to moc příjemně dívá.

Občanská televize se obejde bez oligarchů

Občanská televize (Hromadske.tv) dnes vykonává tutéž funkci, jakou v roce 2004, během oranžové revoluce, vykonával 5. kanál. S tím rozdílem, že 5. kanál vlastní sice opoziční, ale oligarcha Petro Porošenko, a Občanská televize vznikla díky grantu Fondu Obrození (ukrajinská odnož Open Society Fund ) a vysílá i díky dobrovolným příspěvkům občanů. Je nezávislá na politicích i podnikatelích. Na to, jestli bude i objektivní, se dnes těžce odpovídá. Zatím je cítit velkou solidaritu s tím, co se odehrává na kyjevském náměstí Nezávislosti. V každém případě je to vítaná změna, protože většina ukrajinských televizních kanálů je propojena s politiky nebo oligarchy. Podle výkonné ředitelky kyjevského Institutu sdělovacích prostředků Oksany Romaňukové je způsob informování o protestech a demonstracích na náměstí Nezávislosti nejlepším indikátorem jejich objektivity. A právě podle tohoto indikátoru je možné tato (do začátků protestů provládní) média rozdělit na dva typy. Na ta, která patří oligarchům z časů Leonida Kučmy, a ta, která patří tzv. „mladooligarchům“ – novozbohatlíkům z okolí nynějšího ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče. Ta první se snaží přizpůsobit měnící se situaci na Ukrajině a informují více méně objektivně. Ta druhá vyhledávají argumenty na podporu Janukovyčovy politiky.

Občanská televize začala vysílat v beta režimu 22. listopadu – druhý den protestů na Ukrajině. Mezi její tváře patří i ti nejznámější novináři, jako například Mustafa Najem, který se stal organizátorem a tváří prvních nepolitických demonstrací v Kyjevě. Často je nutné přecházet na kanál na YouTube, protože stejně jako i jiná ukrajinská média je i Hromadske.tv denně napadána DDoS útoky. Napadeny byly také servery Ukrajinské pravdy a portál Tyzdeň.ua. Kabelový operátor Triolan odpojil televizní kanál TVi v největších městech jako Kyjev, Doněck, Charkov, Oděsa nebo Dněpropetrovsk. Během demonstrací bylo v Kyjevě zraněno přes padesát domácích i světových žurnalistů. V souvislosti s nástupem cenzury podalo výpověď několik desítek ukrajinských novinářů. Sedmadvacetiletý oligarcha z klanu Janukovyčovy „rodiny“ koupil jen za poslední dva týdny dva mediální holdingy. Nezávislé informační projekty se proto stahují do internetové zálohy.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!