Hrozí nám „berlusconizace“?

babis

V souvislosti s masívní kampaní politického hnutí ANO a červnovým nákupem mediální skupiny Mafra je Andrej Babiš, miliardář slovenského původu přirovnáván k italskému mediálnímu magnátovi Silviu Berlusconimu. Je takové přirovnání opodstatněné?

Foto: Andrej Babiš, Zdroj: ČTK/Šimánek Vít

Andrej Babiš a Jaromír Soukup jsou dva muži, kteří se v Čechách zatím nejvíce přibližují tomu, co na jihu Evropy reprezentuje zmíněný italský expremiér. Soukup vlastní mediální agenturu Médea, časopis Týden a televizi Barrandov. Nicméně v politice se dosud angažoval pouze jako muž v pozadí, zatímco Babiš se v roce 2012 stal lídrem ANO a letos masivně expandoval do mediálních kruhů koupí skupiny Mafra.

Berlusconiho mediální impérium

Babiš si vybral opačnou cestu, než zvolil v 80. letech Berlusconi. Ten si vytvořil síť vlastních médií (skupina Mediaset, vydavatelství Mondadori, nákup deníku Il Giornale), s jejíž pomocí proplul až do politiky. Na první pohled pohodlnější cesta, neboť si voliče získal prostřednictvím televizních kanálů a stránek novin ještě před tím, než vůbec vstup do politiky oznámil.

Nesmazatelnou stopu v italské politice zanechal Berlusconi tím, jak se z premiérského křesla opakovaně staral o rozkvět svého mediálního impéria. Zanechal po sobě zákon, který trend berlusconizace (tedy účelového propojení médií a politiky) dovedl k dokonalosti. Předpis v roce 2009 umožnil křížení vlastnictví médií, tedy fenomén, který nejde dohromady s pluralitou médií, tedy podstatou demokratického informování veřejnosti. Berlusconi si zákonem pojistil zprivatizování jednoho z veřejnoprávních programů RAI a společně s kanály patřící Mediasetu pokryl 90 procent italského televizního trhu.

ČR:  Nestejný prostor u tisku a audiovizuálních médií

Může jeho recept v budoucnu napodobit Andrej Babiš? Teoreticky ano, ale ne v takové míře. Babiš zatím své mediální podnikatelské aktivity rozehrál na trhu periodického tisku, kde je koncentrace vlastnictví omezena pouze předpisy regulujícími hospodářskou soutěž. Legálnost letní transakce na poli periodik před pár dny potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když konstatoval, že vlastnictví regionálních týdeníků 5plus2 a periodik Mafry neodporuje zákonu a Babiš tak nezakládá monopol narušující hospodářskou soutěž. 

Jinak je tomu ale u audiovizuálních médií. Křížení vlastnictví, které ve velkém předvedl Berlusconi, je v českých podmínkách regulováno prostřednictvím zákona o rozhlasovém a televizním vysílání a rovněž zákonem o ochraně hospodářské soutěže. Ty zaručují, že jedna osoba může získat maximálně dvě licence na celoplošné digitální televizní vysílání. Takový zákaz ale není ultimativní a nevztahuje se na vysílání kabelové, tedy i na televizi Óčko, kterou provozuje Babišova Mafra. Tento typ vysílání je regulován odlišně tak, že jeho provozovatel nesmí svým kabelovým vysíláním pokrýt více než 70 procent celkového počtu obyvatel republiky.

Mariana Pítrová
autorka se specializuje na mediální právo

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!