Holubí letka ovládla internet

holubi

Nejen internet, ale i hlavní zpravodajské relace komerčních televizí v posledních dnech přehrávají video se starší paní, která hystericky nadává spolucestujícím v pražském metru.

Foto: ilustrační, Zdroj: ČTK/KEYSTONE/ALESSANDRO DELLA BELLA

Diváci se baví, někteří novináři (včetně štábu TV Nova, který excentrička později také napadla) zase neváhají zjišťovat, kdo se skrývá pod maskou „šílené báby z metra“. Tak dotyčnou nazval deník Blesk a některé weby.

Jak velí česká tradice, povedlo se novinářům díky vydatné pomoci veřejnosti ženu během pár hodin identifikovat. Jedná se o paní Julii, na kterou si po zhlédnutí videa z metra redaktorům postěžovali její sousedé, s tím, že paní Julie má velmi rázné, agresivní chování. Vzápětí se čtenáři dočkali peprnějších odhalení – s paní Julií údajně udržoval důvěrné styky Pavel Landovský nebo Bohumil Hrabal. To už se redaktorům začali ozývat lidé, kteří měli s touto paní také osobní zkušenosti.

Landovského milenka, Hrabal o ní básnil

Pod záštitou manželky Pavla Landovského se měla Julie vnucovat na různé akce a oslavy, toto obvinění podpořila i na webu zveřejněná archivní fotografie, na které jmenovanou vyvádí. Ke vší smůle narazili po smršti internetových drbů na paní Julii redaktoři některých titulů i osobně – objevili ji na ochutnávce řeckých jídel v jednom pražském hotelu. Kolegům z médií předvedla press kartu časopisu Valašsko, podala svoji verzi incidentu z metra a odebrala se zpět na gyros.

Organizátoři podobných akcí nezvané hosty a tzv. holubí letku, do které byla Julie médii obratem zařazena, většinou nevyvádí, s trochou drzosti se na podobné akce dostane každý. Pamatuji si jinou členku holubí letky, která se zákazem vstupu na jeden raut nedala odradit a do pěti minut se vrátila s policejní hlídkou, že jí je upírán vstup. Termín holubí letka jsem od rodičů pochytil už dávno, když mě v zájmu výchovy občas brali s sebou na recepce a jiné merendy.

Mnohem déle mi pak trvalo, než jsem se dozvěděl, že název pro konzumenty chlebíčků není odvozen od náletu holubího hejna na drobky, dokonce ani ze vzájemné podobnosti mezi oním ptákem a osakovaným pupkáčem. Podle Jana Tomandla, autora knihy Jak účinně oslovit média se takzvaná Holubova letka začala formovat v Praze počátkem devadesátých let. Jméno jí dal vysloužilý redaktor časopisu Zemědělec Miroslav Holub, v roce 1999 vyloučený ze Syndikátu novinářů kvůli poškozování prestiže novinářského stavu. Skupině i několika desítek lidí obcházejících akce slibující občerstvení zdarma se tak říká holubí letka, holubáři nebo holubi.

Sociální podpora novinářů v důchodu

Organizátoři podobných akcí se pochopitelně nájezdům holubů brání, PR agentury sdílejí seznamy nejznámějších tváří a snaží se je na akce nepouštět. Nezvaní rádi využívají obskurní nebo zahraniční press karty, někdy ale i ty vydané Syndikátem novinářů. Dokonce jsem někde zaslechl, že když si pořadatel tiskových konferencí a jiných akci stěžoval syndikátu na zneužívání jeho průkazek, byla mu letka prezentována jako potřebná "sociální činnost na podporu novinářů v důchodu".

Na druhou stranu podle mě je lepší, když občerstvení snědí holubi, než aby se vyhodilo. Možná by PR agentury mohly založit společný fond, který by zajistil předání nespotřebovaných potravin potřebným a činnost letky tak legalizovat. Konec konců vynalézavost holubích letců je nezměrná! Zažil jsem situaci, kdy se populární černovlasá holubice dostala na tiskovou konferenci Českého rozhlasu přímo do jeho historické budovy na Vinohradské a vydávala se za jeho redaktorku! Netřeba dodávat, že to nebyla pravda a že než se na to přišlo, tiskovka už skončila.

V souvislosti s holubí letkou se často zmiňuje jejich hrubost a útočnost, což ostatně ilustruje úvodní případ paní Julie. Nepříjemnější bývají menší krádeže, ale zase kdo ví, nakolik souvisí s holubovci. Co se týče vychování členů holubí letky, mohu opět posloužit osobní zkušeností – rozložitý holubář dorazil o půl deváté na tiskovku, která měla začít v jedenáct hodin. Hned z první seřval vrátnou budovy, kde se konference konala, jak je možné, že pro něj nemá připravené kafe.

Historek o holubí letce si na internetu přečtete hodně, proto jsem zmínil pouze ty vlastní. Nelze ale opomenout skutečnost, že holubí letka má i svoje pozitiva! Kdyby nic, tak aspoň opticky zaplní prostor a je pak lehčí přesvědčit vedení té které společnosti, že o jejich úžasná témata mají novináři zájem. Nebo alespoň mají zájem o jejich rauty.

 

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!