Harry a Meghan s vystoupením u Oprah neuspěli. Na sítích je kritizuje 89 % diskutujících.

image 3

Již několik týdnů v médiích rezonuje kontroverzní rozhovor s princem Harrym a jeho chotí vévodkyní Meghan pro americkou televizi CBS. Interview s moderátorkou Oprah Winfreyovou poskytlo řadu nových tvrzení, která se stala předmětem nejen mnohých článků, ale také debat v sociálních médiích. Od 7. do 23. března se k tomuto tématu v českém prostředí objevilo 18 839 zmínek. Ačkoli debaty v posledních dnech utichají, Česká televize se rozhodla interview znovu oživit a odvysílá divákům jeho přeloženou verzi 1. dubna. 

Přestože někteří komentující uvedli, že je témata spojená s britskou monarchií nezajímají nebo je považují za malicherná v době poznamenané pandemií koronaviru, většina komentářů vyjadřovala jasné hodnotící postoje vůči vévodovi a vévodkyni ze Sussexu či britské královské rodině.

Princezna musí z kola ven

Slova vévodkyně Meghan a prince Harryho negativně hodnotilo 89 % uživatelů. „V příspěvcích nejčastěji zaznívalo, že je vévodkyně pouhou herečkou a její tvrzení nepůsobí důvěryhodným dojmem. Jako další argumenty uživatelé uváděli, že jde královskému páru o zisk nebo o zviditelnění,“ říká Martina Maňhalová, analytička společnosti Newton Media a dodává: „Objevily se také názory o manipulátorských praktikách vévodkyně vůči princi, jejím špatném vztahu s vlastní rodinou nebo snaze se připodobnit zesnulé princezně Dianě.“

Kritika vévodkyně Meghan byla mnohdy pronesena formou krátkých pejorativních pojmenování bez uvedeného kontextu. Uživatelé ji nazvali zlatokopkou, pomlouvačkou či komediantkou. Zjednodušenému „nálepkování“ se nevyhnul ani místopředseda hnutí SPD Radim Fiala, který Meghan ve svém příspěvku označil za neomarxistickou sluníčkářku, která se chová jako nepřizpůsobiví imigranti. Výroky, které královský pár v rozhovoru pronesl, kladně hodnotilo jen 11 % diskutujících s jasným názorem. V těchto příspěvcích zaznívaly slova podpory, kdy uživatelé přáli páru nabytou svobodu a klid nebo sympatizovali s jejich náročnou situací. Dále také oceňovali, že se nebáli veřejně vystoupit a okomentovat praktiky v paláci.

Raději za zavřenými dveřmi

Zatímco vůči královskému páru významně převyšovaly kritické zmínky, v případě královské rodiny byla tonalita příspěvků značně vyrovnanější. V návaznosti na kontroverzní rozhovor se o královské rodině vyjádřilo pozitivně 54 % příspěvků, negativní charakter mělo 46 % zmínek. Diskutující oceňovali, že královská rodina nemá zapotřebí „prát špinavé prádlo“ na veřejnosti a soukromé záležitosti chce řešit mimo média. V příspěvcích také zaznívalo, že už samotné povolení sňatku Harryho a Meghan bylo ústupkem a jasným gestem přijetí vévodkyně do královské rodiny.

Hodnocení královské rodiny na českých sociálních sítích

Uživatelé také často srovnávali povahové rysy a vystupování Meghan s vévodkyní z Cambridge Kate, vyzdvihovali také úroveň a chování britské královny. Kritické příspěvky odkazovaly především na historické události související s princeznou Dianou, kdy uživatelé shledávali podobné principy přístupu rodiny k vévodkyni Meghan jako k zesnulé princezně. Někteří uživatelé předpokládali, že se díky dalším podobným rozhovorům poodkryje pravda o zamlčovaných praktikách v Buckinghamském paláci.

Většina debat (80 %) o kontroverzním rozhovoru královského páru proběhla na Facebooku, nejčastěji pod příspěvky účtů zpravodajských portálů. „Řada uživatelů uvedla, že své názory utvořila na základě útržkovitých částí rozhovoru nebo mediálních sdělení. Je tedy otázkou, zda plné znění rozhovoru vysílané Českou televizí ovlivní dosavadní názory uživatelů a zdali je pro ně toto široce medializované téma stále atraktivní,“ uzavírá Martina Maňhalová.

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 7. 3. 2021-23. 3. 2021. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 10% vzorku z 18 839 příspěvků s hodnotícím charakterem.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!