Globální značky hrají opět o titul

coca cola

Fotbaloví fanoušci z celého světa upírají své zraky na fotbalové mistrovství světa, které startuje 12. června v Brazílii. Na něm budou dokazovat příslušnost k elitě hvězdy typu Ronalda, Messiho či Rooneyho. Svůj díl zasloužené pozornosti si však chtějí ukrojit i globální světové značky v čele s Coca-Colou, Pepsi, Nike a dalšími.

Foto: plechovky Coca-Cola pro mistrovství světa ve fotbale. Zdroj: Profimedia.cz

Coca-Cola coby oficiální sponzor letošní sportovní akce roku se dokonce nechala slyšet, že marketingové a reklamní aktivity spojené s MS v Brazílii jsou vůbec největší v celé její historii. Její věčný rival Pepsi-Cola sice nefiguruje mezi oficiálními sponzory, ale ani tak nechtěl zůstat pozadu. V současné době je podle odhadů hodnota Pepsi asi pět až šestkrát nižší než hodnota Coca-Coly. Možná právě proto chtěla Pepsi získat primát alespoň v tom, že přijde jako první s televizním spotem k MS. Stalo se tak 2. dubna 2014 a svého v současné době mocnějšího konkurenta předběhla o jeden jediný den.

Coca-Cola válčí s Pepsi

Takové načasování dává vzpomenout na staré dobré časy, kdy ve vztahu mezi oběma výrobci "americké limonády" hrála soutěživost hlavní roli. Např. v roce 1975 přišla Pepsi se srovnávací kampaní, při níž nabízela osloveným příjemcům oba dva nápoje v lahvích bez etikety a ti měli říci, která varianta jim chutná více. Následně se Coca-Cola odhodlala téměř po 100 letech změnit recepturu a uvedla na trh New Coke. Celá kampaň ovšem skončila fiaskem a Coca-Cola se vrátila zpět ke staré dobré receptuře. Do dnešních dnů se marketéři přou o tom, jestli tato kampaň nebyla pouze fingovaná. Jak to bylo doopravdy, se už ale nejspíš nedozvíme.

Ale pojďme zpět ke žhavé současnosti a k TV spotům obou výrobců nejpopulárnějšího nealkoholického nápoje na světě. Dá se říci, že ani tentokrát nepřekvapili. Zatímco jejich limonády chutnají plus mínus stejně (což by jistě neradi slyšeli), způsob prezentace se dlouhodobě velmi liší. Spoty k MS ve fotbale uvažování obou značek jen a jen potvrzují.

Dvě podobné limonády, dvě různé cesty

Coca-Cola se svým spotem z dílny reklamní agentury Wieden + Kennedy São Paulo s nadsázkou opět zachraňuje svět a Pepsi-Cola jej stejně tak tradičně baví. V případě Coca-Coly se ve spotu střídají různé světy, od východní Evropy, přes Amazonii až po Palestinu. Ukazuje "obyčejné" lidí hrající fotbal a používá staré známé klišé, že fotbal spojuje národy i náboženství. Na závěr celého příběhu se všichni aktéři setkávají v duchu headline "Everybody is invited" v Brazílii, kam byli pozváni na sledování fotbalových zápasů. Pepsi-Cola naproti tomu přivádí fanoušky na samém začátku spotu do ulic Ria a v jejím příběhu hrají vedle pouličního muzikanta skutečné fotbalové hvězdy. Spot je plný hudby, barev a radosti z fotbalu. Nakonec, jde jen o fotbal, nikoli o spásu světa.

Legendy vznikají pod tlakem

Své si k MS v Brazílii chtějí říci i další značky. Coca-Colu a Pepsi však co do rychlosti pokořila značka Nike, která svůj televizní spot představila 1. dubna, přičemž jeho tvůrcem je opět reklamní agentura Wieden + Kennedy. Představuje v něm tři velké hvězdy současného fotbalu, tedy Brazilce Neymara, Portugalce Ronalda a Angličana Rooneyho. Poměrně zdařile si pohrává s okolnostmi, které mohou ovlivnit výkon těchto špičkových hráčů. Od Neymara se očekává, že jako nejdražší a patrně i nejlepší hráč Brazílie dovede zemi k titulu. Portugalec Ronaldo prožil další výjimečnou sezónu a také on by měl být tím, kdo přivede k úspěchu svoji fotbalu zaslíbenou zemi. Wayne Rooney se nechal slyšet, že také Anglie by se mohla letos po mnoha neúspěších konečně vracet domů s trofejí. Sám přitom ještě na mistrovstvích světa nevstřelil ani branku a zatím se mu při jeho dvou předchozích účastech nijak zvlášť nedařilo. Tři fotbalisté, tři příběhy, tři osudy, dalo by se lapidárně shrnout snažení NIKE, jehož headline zní "Legendy vznikají pod tlakem".

 Horníci se smrti nebojí

Když zůstaneme u TV spotů, tak vůbec první oficiální promo MS ve fotbale spatřilo světlo světa už v lednu a nesmí v něm samozřejmě chybět velké fotbalové hvězdy současnosti a minulosti. Vytvořila jej agentura ESPN a jejím hlavním záměrem bylo vedle nadcházejícího MS připomenout fakt, že největší fotbalová akce na světě se vrací domů" do Brazílie po 64 letech. Patrně nejemotivnější televizní spot však vznikl na podporu chilského národního týmu. Vystupují v něm chilští horníci, kteří před čtyřmi lety přežili 69 dní uvěznění v podzemí. Tvůrce spotu inspirovalo nalosování Chile do tzv. skupiny smrti", kde jsou jejími soupeři např. Nizozemí a Španělsko, tedy dva aspiranti na titul. Vůdce horníků sugestivně volá: „Že je Nizozemí silné? Že je i Španělsko velmi silné? Nebojíme se skupiny smrti. Nebojíme se smrti. Už jsme ji v minulosti porazili!".

Fotbal jako náboženství

Jihoameričané berou fotbal opravdu vážně. S nadsázkou by se dalo říci, že pro ně představuje náboženství. Toho se s vtipem a notnou dávkou kreativity chopili i tvůrci webu www.futebolreligiao.com.br/.Ti si dle svých slov najali právníka a nechali fotbal zaregistrovat jako náboženství se všemi právy, která požívají věřící všech "standardních" náboženství. Fotbaloví fanoušci se mohou na webu zaregistrovat a jejich šéfové obdrží důkaz, že musí své zaměstnance nechat praktikovat jejich náboženství. To v konečném důsledku samozřejmě obnáší právo sledovat všechny zápasy na MS. A právě možnost být u toho je nakonec důležitá pro fanoušky, stejně jako pro fotbalové týmy i globální značky. Ať už pijete Pepsi či Coca-Colu, fotbalové žně právě začínají!

Josef Provazník
autor je novinář a copywriter

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!