Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

search
I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Vyhledávání v aplikaci  NewtonOne nové generace nemusí fungovat jenom jako klasický vyhledávač, na který jste zvyklí řadu nadstandardních funkcionalit, které Vám usnadní práci a zajistí přesnější a kvalitnější výsledky. Pojďme se společně podívat, co všechno máte k dispozici pro zpřesnění Vašeho dotazu.  

Zadávejte relevantní klíčová slova 

Možná se to zdá jako zbytečná rada, ale opravdu je dobré tento tip zmínit hned na začátek. Pro získání co nejrelevantnějších výsledků vyhledávání je nutné zadávat co nejpřesnější klíčová slova. Doporučujeme se vyhnout obecným termínům, které mají tendenci vracet velké množství zpráv.  

Pokud výsledky neodpovídají vašim očekáváním, upravte je po prvním vyhledání. Mějte také na paměti, jaké zdroje prohledáváte, a tomu přizpůsobte vyhledávací jazyk. Pokud například hledáte výsledky na sociálních sítích, pak zkuste jako klíčová slova využít i nespisovná slova, hashtagy, hovorové výrazy nebo slova bez diakritiky.  

Pozor na slova s jiným významem

Čeština je krásný jazyk, ale nacházejí se v ní i slova, která jsou identická skoro ve všem kromě jejich významu. Je proto nutné dávat si pozor i na toto úskalí, abyste se ve vyhledaných výsledcích zbytečně neprobírali i těmi, které s Vámi nejsou nijak významově spjaté.  K tomuto účelu doporučujeme používat funkci přesného dotazu, kterou ve vyhledávacím poli vytvoříte pomocí kláves Ctrl + Q. Systém NewtonOne nové generace totiž automaticky skloňuje a přechyluje hledané výrazy, ale funkce přesného dotazu umožní vyhledávat skutečně pouze zadaná slova ve tvaru, v jakém byla zapsána do vyhledávacího pole, a to včetně velkých a malých písmen.  Podobně funguje také možnost zadat hledané fráze v uvozovkách, což způsobí, že se Vám ve výsledcích zobrazí opravdu pouze hledaná fráze. Jak funguje v praxi vyhledávání pomocí přesného dotazu se můžete podívat v #NewtonHacks videu.

Pracujte s logickými operátory

Logické operátory (nejčastěji AND, OR, NOT ) Vám usnadní práci a pomohou hned v prvním kroku vyfiltrovat všechny termínykteré nepotřebujete

Mironet AND Alza (1)

Operátory zadávejte do vyhledávacího pole velkými písmeny (viz obrázek) a případně dotaz zpřesňujte. Například v případě operátoru NOT lze dotaz rozšířit o počet termínů, které mají být z vyhledaných výsledků vyřazeny: 

Stavebnictví NOT ( ″bytové domy“ OR hypotéka OR reality)

PRO Tip! Může se stát, že slova jsou natolik obecná, že při větší vzdálenosti nebude výsledek relevantní. Pokud například zadáte ″Petr Navrátil politik“~10, může být výsledek např. „Petr Fiala chce navrátit do politiky slušnost“. Vzniklý problém se dá vyřešit zpřesněním dotazu ve formě: (″Petr Navrátil politik“~10 AND (Petr Navrátil).


Usnadněte si vyhledávání díky uloženým tématům

Vyhledáváte nějaká klíčová slova nebo fráze často? Pak je nejjednodušší založit si je jako nové téma. Příště už si snadno zobrazíte hledané výsledky pomocí jednoho kliku, místo abyste znovu vyplňovali parametry do pole vyhledávání.  

Kdybychom opět použili náš předchozí příklad zadaného dotazu Stavebnictví NOT ( ″bytové domy“ OR hypotéka OR reality), pak pro založení nového tématu stačí kliknout na znak + (Vytvořit téma), vyplnit název nového tématu a další potřebné údaje. Nové téma s předvyplněným dotazem se rovnou založí.Velkou výhodou tohoto postupu je jeho efektivita. Pokud jste totiž vytvořili složitější dotaz s mnoha klíčovými slovy, logickými operátory, pokročilou filtrací zdrojů, mediatypů nebo třeba autorů, pak je mnohem snazší si tento dotaz uložit jako nové téma než jej pokaždé znovu manuálně zadávat se všemi parametry.  Ale pozor, pokud chcete v nově vytvořeném tématu dohledat i zprávy staršího data, pak zvolte možnost Importovat i zprávy z minulosti, která se Vám zobrazí ve třetím kroku během zakládání nového tématu. Jinak nové téma sleduje výsledky pouze od momentu, kdy bylo vytvořeno. Pokud si tuto možnost zvolíte, pak doporučujeme naimportovat zprávy například od začátku daného měsíce nebo roku 

Tipy pro vyhledávání založení nového tématu
Tipy pro vyhledávání import zpráv

Archiv nebo monitoring: zvolte si správný zdroj informací

Ve vyhledávacím panelu máte možnost si zvolit políčko Archiv nebo Monitoring. Možná Vám není úplně jasné, jaký je mezi těmito možnostmi rozdíl, takže se na to pojďme podívat.  

Když vyhledáváte v režimu monitoringu, pak je Vaše vyhledávání omezeno pouze na aktuálně přednastavená monitorovaná témata na základě definovaných klíčových slov. Pokud tedy zadáte do vyhledávání nové klíčové slovo, například „stavebnictví“, se kterým jsme už pracovali výše, ale jinak monitorujete témata, která se týkají spíše „zdravotnictví“, pak budou výsledky vyhledávání pro nové klíčové slovo silně omezeny. 

V takovém případě je určitě lepší vyhledávat v režimu volného mediálního archivu, který prohledá veškeré dostupné zprávy podle Vámi zvolených parametrů ze všech zdrojů, které NewtonOne nové generace nabízí. Newton Media archivuje články už od roku 1991, takže je opravdu z čeho vybírat. Nicméně hloubka archivu, ve které můžete vyhledávat, se odvíjí podle nastavení služby, proto je dobré si nejprve zkontrolovat, jaké období archivu máte ještě k dispozici.  

Vhodné filtry pomohou získat relevantnější výsledky

Usnadněte si práci, jak nejvíce to jde. V poli vyhledávání v NewtonOne nové generace máte k dispozici výběr hned několika filtrů, které Vám pomohou získat co nejrelevantnější výsledky.  

Můžete si tak vybírat ze zpráv publikovaných v různých časech a typech médií, psaných konkrétními autory či pocházejících z Vašich oblíbených zdrojů. Pokročilé vyhledávací funkce jsou tady od toho, aby pomohly zúžit Váš dotaz, díky čemuž získáte pouze zprávy, které přímo odpovídají Vašemu hledání.  

Vyhledávat s duplicitami, nebo bez nich? 

Jako duplicity jsou označeny různé články, které jsou z 90 % totožné a liší se pouze drobnostmi, jako je třeba rozdílný nadpis. Často se tak může stát například v případě jedné zprávy, která je publikována v regionálních variantách média nebo tiskové zprávy, která je postupně přejímána dalšími zdroji.  

Mediální přehled bez duplicit je vhodný pro Váš pravidelný newsmail, který Vám z NewtonOne nové generace zasíláme. Zde stačí, když je u zprávy označeno, kolikrát byla duplicitní zpráva celkem publikována, přičemž do newsmailu je vybrána vždy ta, která byla do monitoringu nejnověji importována. Duplicitní zprávy jsou pak označeny v přehledu společně s prolinkem na konkrétní zprávu v monitoringu. Naopak výsledky zahrnující duplicity mohou být prospěšné, když například zkoumáte, jaký zásah měla tisková zpráva, kterou jste vydali. V tomto případě Vás určitě zajímají přesné počty a zásahy jednotlivých médií, protože každé z těch, které zprávu přejalo, může cílit na jinou skupinu čtenářů na jiných platformách.  

Tipy pro vyhledávání duplicity

 

Tak co říkáte – využívali jste všechny tyto tipy, nebo pro Vás byly některé novinkou? Máte nějaké další otázky týkající se funkcionalit NewtonOne nové generace nebo práce s nimi? Dejte nám své návrhy vědět na email help@newtonmedia.eu a my připravíme článek s dalšími #NewtonHacks. Tak zase příště! 

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

telefon kresba

Jdeme na to!