Formule 1 v metropolích: Češi se bojí o most, Slováci o monopost

redbull fotka web

Ve druhé polovině dubna se obyvatelům České a Slovenské republiky naskytla nevídaná podívaná, když se na významných lokalitách obou zemí proháněla formule 1. Natáčení reklamního spotu společnosti Redbull vyvolalo v sociálních médiích řadu debat, a to zejména u českých uživatelů, kde se do diskusí zapojil šestinásobně vyšší počet uživatelů než na Slovensku. Zatímco v českých příspěvcích převažovala slova kritiky, většina Slováků pohlížela na natáčení pozitivně.

redbull_web_objem debaty v ČR a na Slovensku

V období od 20.4. do 27.4. bylo o události celkem publikováno 3 210 relevantních zmínek, přičemž 87 % z nich bylo sdíleno právě českými uživateli. V českém prostředí vyvolalo natáčení reklamního spotu rozporuplné reakce, 52 % uživatelů se k události vyjádřilo negativním způsobem, zatímco 48 % se na ni dívalo pozitivně. Na Slovensku byli diskutující pozitivnější, téměř dvě třetiny akci hodnotí kladně.

Tonalita debaty v ČR a na SK

Karlův most znovu víří vody

Ačkoli se v Čechách formule proháněla na různých lokacích, nejživější diskuse vyvolala scéna na Karlově mostě. Řada uživatelů považovala přejezd formule za zneuctění historické památky, jiní naopak za skvělou reklamu pro Prahu. Kritika směřovala především k vedení Prahy a k tomu, že natáčení tohoto charakteru vůbec povolilo, aniž by byly promyšleny možné následky. Z diskuzí byl cítit politický podtext kritiky magistrátu.

„V příspěvcích zaznívalo, že váha, rychlost, vibrace a hluk vozu může mít vliv na statiku mostu a jeho okolní sochy,“ říká analytička Nikola Kopáčová ze společnosti Newton Media a dodává: „Ostatní uživatelé tyto argumenty naopak vyvraceli tvrzením, že po Karlově mostě v historii jezdili tramvaje, autobusy i automobily, tak není možné, aby jeho konstrukci narušil přejezd formule.“

Dalším diskutovaným tématem byl obnos peněz, který pražské vedení obdrželo za pronájem mostu. Dle některých uživatelů město zvýhodňuje mezinárodní společnosti jako je Redbull oproti běžným občanům, kteří nemohou po mostě projet ani na kole. Protiargumentem bylo pak tvrzení, že město využije peníze na nutné opravy mostu a video Redbullu poslouží jako skvělá propagace Prahy, za kterou nemusí utrácet ze státní kasy. Umístění formule 1 na Karlův most znovuotevřelo nedávné události pojící se k tomuto místu se značnou symbolikou. Uživatelé připomínali hapenning youtubera Mike Pána, hostinu u půlkilometrového stolu nebo posprejování mostu v létě 2019. Objevilo se také několik komentářů, že za natáčením stojí Kazma nebo že on sám formuli řídil.

Cestou necestou

Většina slovenských uživatelů přijala natáčení reklamního spotu pozitivně (64 %), v příspěvcích nejčastěji zaznívalo, že se jedná o skvělou propagaci Slovenska. Mnoho uživatelů uvádělo, že se těší na výsledný spot a záběry ze slovenských lokalit. „Zatímco se čeští uživatelé strachovali, že formule naruší povrch pražských cest, Slováci měli obavy z poškození podvozku formule špatnou vozovkou“, říká mediální analytička Newton Media Martina Maňhalová. Dle nich byla ulice Mlynské nivy jediným místem v Bratislavě, kde je povrch v dobrém stavu. Za nevhodnou považovali také dobu natáčení při největší páteční špičce, kdy se kvůli dopravní uzavírce tvořily kolony.

Čeští uživatelé byli oproti Slovákům více kritičtí, některá tvrzení uživatelů se však v obou zemích shodovala. Češi i Slováci by uvítali, kdyby byla událost dopředu ohlášena, mnozí totiž vyjádřili lítost z neúčasti, byl by to dle nich zajímavý program pro rodiny. Pro jiné bylo naopak načasování natáčení nevhodné vzhledem k pandemické situaci. Ať už byly názory uživatelů jakékoliv, vyvolaná kontroverze rozhodně zvýšila povědomí o značce Redbull a navnadila uživatele ke zhlédnutí připravovaného reklamního spotu.

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 20. 4. 2021-27.4.2021. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 20% vzorku z celkového počtu příspěvků s hodnotícím charakterem v každé zemi.

Analýzu vypracovala: Martina Maňhalová, Nikola Kopáčová
Zdroj fotografie: Red Bull

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!