Facebook: Zdroj nahodilého zpravodajství. Hlavně pro ženy

face

Jsou Facebook a novináři partneři, nebo sokové? Pravděpodobně obojí. Prestižní americká organizace Pew Research se zaměřila na první bod a provedla průzkum mezi uživateli Facebooku věnovaný tomu, zda v sociální síti vyhledávají zpravodajské informace a jaké. Jejich závěry nabízejí vodítka pro žurnalisty, jak „prodat“ svou práci na sociálních sítích.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Facebook každý den navštíví zhruba 700 milionů uživatelů. V Česku jejich počet dosahuje 4,2 milionu. Pro média se z něj stal nový kanál, kterým se mohou jejich příspěvky dostat ke čtenářům. Musí si však položit otázku, jak postupovat, aby byl tento nový způsob dosažení čtenářů efektivní. Pew Research nabízí alespoň částečnou odpověď a naznačuje, na které skupiny se mohou sdělovací prostředky na sociálních sítích zaměřit.

Podle nedávného výzkumu čte někdy zpravodajské články, na které narazí na Facebooku, polovina jeho uživatelů (47 procent). Téměř každý třetí Američan tedy občas klikne na Facebooku na zpravodajský příspěvek. U Čechů to je přibližně pětina obyvatel.

Většina lidí (78 procent), kteří získávají zpravodajské informace na sociální síti, je tam přímo nevyhledává, ale když na ně narazí, přečte si je. Jeden z respondentů to shrnul těmito slovy: „Facebook je dobrou cestou, jak se dostat ke zpravodajství, aniž byste jej vlastně vyhledávali“. 

4 procenta „čtou noviny“ jen na Facebooku

Pro novináře a média je zajímavá informace, že tato stránka je důležitým zdrojem informací pro lidi, kteří jinak sdělovací prostředky nesledují. Nejvíc to platí pro mladé, kteří celkově mají mnohem menší zájem o zpravodajské relace než jejich starší spoluobčané.

„Pokud by neexistoval Facebook, patrně bych vůbec nevěděl, co se ve světě děje. Nemám čas sledovat zprávy na různých místech,“ shrnuje názory této části uživatelů jeden z dotazovaných. Takových lidí jsou ale jenom čtyři procenta.

Další užitečnou informací zvláště pro méně známá on-line média je skutečnost, že lidé nevybírají na Facebooku články podle toho, jaký zpravodajský portál je publikoval. To je důležité jen pro pětinu čtenářů. Mnohem důležitější pro ně je jejich zájem o dané téma (pro 70 procent uživatelů) nebo zábavnost či překvapivost příběhu (pro 50 procent uživatelů).

Největší zájem mají lidé o zábavné zprávy (73 procent), zprávy o lidech a událostech v blízkém okolí (65 procent), sportovní události (57 procent) a domácí politiku (55 procent). Naopak příliš je nelákají zprávy z byznysu (jen 31 procent je na Facebooku čte) a vědy (37 procent).

Twitter zatím za Facebookem zaostává

Výzkumníci Pew Research se zabývali i dalšími sociálními sítěmi. Zjistili, že nejvíce lidé čtou zpravodajské články na síti Reddit nebo Twitter. Vzhledem k jejich menšímu počtu uživatelů však stále více zpravodajského materiálu přečtou uživatelé Facebooku. Přes Twitter dostihne zpravodajství asi osm procent Američanů, přes Reddit přibližně dvě procenta.

V případě ČR je dosah zpravodajství skrze jiné sociální sítě než Facebook ještě výrazně menší v USA. Reddit je sice pro zpravodajství ideální, v ČR jej však sleduje minimální počet lidí. Ani český Twitter si nezadá s americkým sourozencem. Používá jej pouze 158 tisíc Čechů, tedy asi 1,5 procenta obyvatel. Jeho podíl a tím i důležitost jako zpravodajského kanálu ale v poslední době narůstá.

Zajímavé jsou také demografické rozdíly mezi čtenáři zpravodajství z jednotlivých sítí. Pokud budou chtít novináři cílit na vzdělanější a bohatší obyvatele, není překvapením, že spíše je naleznou na síti LinkedIn. Na Twitteru zase čtou zpravodajství lidé, kteří jsou mladší než uživatelé Facebooku či Google plus nebo LinkedIn. A pokud chce někdo se svým článkem zaujmout ženy, nejvíce čtenářek zpráv najde na Facebooku.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

telefon kresba

Jdeme na to!