Spor o muže s tmavými brýlemi

jaruzelski

Po celý minulý týden v polských médiích rezonovalo jméno Wojciecha Jaruzelského, jehož páteční pohřeb se neobešel bez demonstrací jeho odpůrců. Dalo se to čekat, neboť generál, pověstný svými tmavými brýlemi, rozděluje polskou společnost už více než třicet let. Foto: Wojciech Jaruzelski v roce 2011. Zdroj: Profimedia.cz Jeho rozporuplný příběh je i v Česku poměrně známý. Mladík ze šlechtické a katolické rodiny, […]

Jak se bránit festivalové reklamě

muw

Porota slovenské reklamní soutěže Zlatý Klinec se důrazně distancovala od kampaní vytvářených čistě pro reklamní soutěže. Foto: Nejúspěšnější slovenská reklamní agentura MUW Saatchi & Saatchi Zdroj: René Miko, isifa Image Services Minulý týden se v odborném tisku objevily tři zdánlivě nesouvisející zprávy: první se týkala  přednášky Willa Rusta na pražském reklamním festivalu, při které označil tvorbu scamu, tedy reklam vytvářených hlavně pro ohromení porotců kreativních […]

Kouzlení slovem

slovo

„Na počátku bylo slovo (…) a to slovo bylo Bůh.“ (Jan 1,1-3) Od Bible, přes Churchillův výrok o krvi, potu a slzách, až po chytlavou píseň “Let It Go” z loňské disneyovky “Frozen” jsme obklopeni citáty, které mění nás i okolí. Čím to? Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz Své hmotné a sociální okolí obvykle přetváříme za pomoci fyzických nástrojů či peněz. Dá se ale i zdánlivě […]

Tak jde čas s českým bulvárem

blesk 1vydani

Bulvární deníky jsou pro čtenáře atraktivní, podávají jim do jisté míry nesmyslné informace, ovšem v krásném balení. Zatímco v jiných evropských zemích bulvární tisk informuje i o skandálech politiků, český bulvár pořád těží především ze zločinů a života celebrit. Přitom první deníky publikované v koncernu Tempo měly mimo jiné za úkol i prosazovat politické názory Jiřího Stříbrného. Foto: 1. vydání deníku Blesk. Zdroj: Profimedia.cz […]

Podoby ruského tisku v postsovětské éře

ruske noviny

Po pádu Sovětského svazu v roce 1991 se, podobně jako další odvětví a obory lidské činnosti v Rusku, ruská média radikálně transformovala. Ruský tisk byl vtažen do nové reality tržní ekonomiky a názorového pluralismu poté, co nad ním komunistická strana ztratila absolutní kontrolu. Foto: Ilustrační – ruské noviny z roku 1993. Zdroj: Profimedia.cz Ideál pro ruská média na počátku 90. let minulého […]

Ucho 2014

odposlechy

Film Karla Kachyni Ucho je velmi dobrou ukázkou toho, jakou moc mají odposlechy. Státní tajná bezpečnost odposlouchávala často nejenom zahraniční diplomaty, ale vlastní ministry a další vysoké funkcionáře. Zjištěné skutečnosti se probíraly za zavřenými dveřmi stranických sekretariátů. V naší žhavé současnosti se můžeme “závažnými” zjištěními kochat všichni.

Nebezpečí silné ženy

jill abramson

„A nechá si na zádech to vytetované T?“, byla jedna z častých otázek na sociálních sítích. Řeč nebyla o motorkáři, ale o Jill Abramson, začátkem května čerstvě odvolané výkonné editorce New York Times. A ono „T“ je logo deníku. Foto: Jill Abramson. Zdroj: Isifa.com Ve své funkci setrvala tři roky. Její život ale byl s „šedivou dámou“ spojen přes třicet let. A možná déle. Tyto […]

Média jsou v krizi, říká mediální guru Denis McQuail

img 5781

„Současný mediální svět zažívá období krize, a to hned na několika úrovních. Nejmarkantněji je to znát na práci samotných žurnalistů, kteří jsou vystaveni každodennímu ekonomickému tlaku. Díky nynějšímu nastavení trhu se z mediálních obsahů stávají produkty.“ Přesně takto okomentoval současný mediální svět na květnové přednášce Katedry žurnalistiky UP v Olomouci Denis McQuail, přední světový odborník na masovou a mediální komunikaci. Je tedy opravdu mediální […]

PIAF pomalu dospívá

img 2102 1

Byl to ambiciózní plán. Když se před pěti lety konal první ročník Prague International Advertising Festival, vypadalo to jako zbytečné mrhání penězi. Majitel festivalu, Martin Štěpánek, vlastník skupiny Lion Communications, do které patří reklamní a mediální agentury jako Publicis, Saatchi & Saatchi nebo ZenithOptimedia, se tehdy rozhodl angažovat matadora Marka Hlavicu a společně rozjeli akci s mezinárodní účastí […]

Předvečer evropských voleb: ANO dominovalo v reklamě, ČSSD v médiích

eurovolby 6320

Zatímco ANO investovalo před evropskými volbami nejvíce do reklamy, v médiích byly v této souvislosti nejvíce vidět ČSSD a ODS. V souhrnné medializaci vedla jednoznačně ČSSD s 56 tisíci zmínek. Foto: Pardubice 21.5.2014 Volební kampaň Eurovolby ANO. Zdroj: Michal Klíma / MAFRA / Profimedia.cz. Grafika srovnává výdaje politických stran na reklamu v období leden-duben 2014 s jejich celkovou medializací a dále medializací související s evropskými […]

Půjčili byste si u někoho, kdo má špatnou reputaci?

Po pivovarnictví a rezidenčním developmentu se analytická dílna Newton Media zaměřila na publicitu spotřebitelských úvěrů. Z velké čtyřky (Cetelem, Home Credit, Provident, ESSOX) s 84% podílem na trhu jsou mediálně poddimenzovaní Cetelem a ESSOX. Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz Vloni napůjčoval spotřebitelům nejvíce Cetelem, ovšem pozici mediální jedničky si vcelku suverénně přisvojil Home Credit, který si ukrojil 42 % z publicity 11 nejvýznamnějších společností […]

Hokejové angažmá Belarus Free Theatre

zakladatele bft

Celosvětově známí herci se společně s exilovým divadelním spolkem Belarus Free Theatre snaží upozornit na despotickou vládu Alexandra Lukašenka a pod heslem „S diktátory nehrajte!“ píší otevřený dopis sportovcům, kteří se v těchto dnech účastní hokejového šampionátu v Minsku, aby se nenechali využít k prorežimní propagandě, která okázale hlásá, že „Velký hokej podporuje Alexandra Lukašenka“. Foto: Natalia Kaliada a Nikolaj Chalezin, zakladatelé Belarus […]

telefon kresba

Jdeme na to!