Efektivita reklamních formátů podle Thomase Kocha

thomas koch

Legenda německé mediální scény a dlouholetý ředitel tamější pobočky agentury Starcom navštívil Prahu na pozvání společnosti euroAWK.

Foto: Thomas Koch Zdroj: TEDx Talks / YouTube.com

Hlavním tématem jeho přednášky byla budoucnost outdoorových nosičů v době digitalizace. „Internet je hlavně médium pro vyhledávání. Lidé ho využívají pro hledání informací, vzájemnou komunikaci a samozřejmě sdílení. Ale znamená to, že je i dobrým reklamním médiem?“ zeptal se Koch během následného rozhovoru. Dotaz ilustroval průměrným počtem kliknutí na internetové bannery – ten se v Německu pohybuje v rozmezí půl a dvou procent.

Měřená a neměřitelná média

Protože je internet o trochu starší v USA oproti Evropě, mají Američané podle Kocha menší náskok. „Pokud pouze dvě procenta návštěvníků kliknou na displejovou reklamu, mohu kontrovat aktuálním výzkumem z Rakouska. Podle něj si čtenáři po přečtení časopisu pamatují skoro polovinu reklam. Samozřejmě ta imprese není porovnatelná, ale i tak to pro internet nevypadá dobře,“ tvrdí Koch.

Outdoor navíc trpí i absencí konkrétního měření. Zadavatelé v Německu sledují i efektivitu reklamních kampaní, ale soustředí se hlavně na televizi. „Televizní reklama je pro rychloobrátkové zboží (FMCG) jako dělaná. FMCG zadavatelé vědí, že televize funguje, po televizní kampani jdou prodeje pravidelně nahoru. Samozřejmě, pokud to byla dobrá kampaň,“ tvrdí Koch. Stejný výzkum existuje v Německu i pro rádio, kde je návratnost investic dobře prozkoumaná. „U rozhlasové kampaně dostanete v Německu za jedno investované euro 1,40 zpátky,“ připomíná Koch. Outdoor takový výzkum nemá, protože podle Kocha vypadá jako malé médium. „Ale rádio není o tolik větší,“ směje se Koch.

Proč měřit doplňková média

Za pravdu mu dávají i čísla monitorující reklamní výdaje v České republice, kde jsou oba mediatypy – rádio a outdoor, srovnatelné. Podle Kocha jde o typicky doplňková média, a proto se tak dobře neměří. Nutno dodat, že na podzimní konferenci FLEMA by měl být představen jednotný systém měření sledovanosti outdoorových ploch. Zlé jazyky ale připomínají, že jeho vznik je slibován už nejméně patnáct let.

Výzkumy a s nimi související magické sousloví Big data je podle Kocha dalším problémem tradičních médií. „Média mohou jen dokázat, že reklama funguje, ale nevědí přesně jak,“ myslí si Koch. Výzkumníci, kteří data produkují, se nám podle Kocha snaží namluvit, že dokáží změřit cokoliv – imprese, zákaznickou zkušenost nebo jejich motivy. „Tak to ale podle mě nefunguje,“ doplnil Koch. Proč? „Kdyby existovalo jakési univerzální pravidlo, jak udělat efektivní reklamu, a my ho zjistili, byl by každý úspěšný a to přece není možné,“ argumentuje Koch.

Je marketing exaktní vědou?

Marketing totiž není exaktní věda, i když se nás Big data odborníci snaží přesvědčit o opaku. „A tomu já nevěřím,“ odpovídá jim Koch. Marketing podle něj funguje metodou pokusu a omylu a dodává, že čím více dat máme, tím méně toho reálně víme. „Jako media planner mám data samozřejmě rád, používáme je padesát let,“ přiznává Koch. Při práci s daty byl ale jeho hlavním cílem vždy nějaký konkrétní insight. Lidé podle něj chtějí věřit, že s pomocí dat z Googlu nebo Facebooku bude všechen marketing úžasný a každý bude úspěšný.

Ale na zjištění zákaznického insightu jsou podle Kocha zapotřebí lidé. Stroje mohou určovat, kam umístit online reklamu, ale lidé jim musí poskytnout potřebná vstupní data. Jinak by podle Kocha mohl vzniknout kompletně automatizovaný systém médií, což je podle něj nereálné. „Mohou stroje porozumět lidem? Vždyť my sami si nerozumíme,“ směje se Koch. Vždyť jak mohou být stroje dokonalé, když je vytvořili nedokonalí lidé…

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year už zná sedm finalistů pro nadcházející rok 2025. Zvědavost nám nedala, a tak jsme se blíže podívali na mediální data aspoň části z nich, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!