Internetový projekt Daniely Drtinové a Martina Veselovského nazvaný DVtv začal vysílat pod hlavičkou serveru Aktuálně.cz na konci května. Po měsíčním fungování se nabízí malá rekapitulace a hodnocení.
Foto: Daniela Drtinová a Martin Veselovský. Zdroj: ČTK/Šimánek Vít
Vzhledem k tomu, že je Aktuálně.cz jedním z nejnavštěvovanějších zpravodajských webů na českém internetu, měla DVtv cestu na české mediální pole poněkud usnadněnou. Pomohla i účast známých moderátorů Daniely Drtinové a Martina Veselovského, kteří přišli z veřejnoprávní České televize, kde oba uváděli pořad Události, komentáře. S vydavatelstvím Economia, které Aktuálně.cz provozuje, má společnost DVtv uzavřenou smlouvu na tři roky. Ještě před spuštěním vysílání tvůrci avizovali, že jejich projekt nebude cílit pouze na rozhovory s politiky, ale zaměří se například i na osobnosti z byznysu nebo dalších společenských odvětví.
Sólo pro Rittiga
Za měsíční působení se ve studiu objevilo téměř osmdesát hostů. Nejčastěji se v jednom dílu vystřídají čtyři hosté, z nichž dva vedou ve většině případů proti sobě tzv. duel nad určitou problematikou. Pouze v jediném případě se stalo, že na celou denní relaci připadal jen jeden host, a to v exkluzivním rozhovoru Martina Veselovského s podnikatelem a lobbistou Ivo Rittigem. Díky profilaci pořadu není překvapením, že se v roli hostů se značnou převahou nejčastěji vyskytují lidé z politického prostředí. Jejich složení je poměrně pestré – od vládních či opozičních představitelů, až po zástupce stranických expertů na diskutovanou problematiku. Druhým nejčastějším typem hostů jsou představitelé z oblasti médií, nejčastěji pak z vydavatelství Economia. Opakovaně pořad navštěvuje hlavně komentátor Ondřej Kundra z týdeníku Respekt. Třetí místo pak shodně zaujímají hosté z lékařského a právního prostředí. Z toho lékařského jmenujme například ředitele Státního úřadu pro kontrolu léčiv Zdeňka Blahutu nebo lékaře Pavla Kubů. Právní odvětví v pořadu reprezentoval například olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištván nebo jeho pražská kolegyně Lenka Bradáčová. Po nich byli nejčastějšími hosty lidé z byznysu a odborníci na historii nebo politologii.
Drtinová versus Veselovský
Srovnávat Danielu Drtinovou a Martina Veselovského už z principu moc nelze. Každý je jiný, každý má svůj styl a každému divákovi vyhovuje zase něco jiného. Jak již bylo řečeno, tváře DVtv spojuje minulost ve veřejnoprávním médiu. Martin Veselovský tehdy okomentoval svůj odchod z ČT takto: „K odchodu mě vede potřeba radikální pracovní změny. Uplynulých šest let v redakci Událostí, komentářů bylo pro mě velmi cenných a inspirativních a sama Česká televize je jedním ze dvou médií, kterým vděčím za to, kde profesně jsem“. Daniela Drtinová měla na ČT svůj vlastní pořad, jenž nesl i její jméno. Po změnách ve zpravodajství televize se rozhodla také odejít: „Když mi vedení redakce představilo svůj záměr vysílat Interview Daniely Drtinové ne čtyři, ale pět dní v týdnu, zvážila jsem své časové možnosti a rozhodla se tuto nabídku nepřijmout“.
Drtinovou i Veselovského pojí nejen podobný věk, ale i několikaletá praxe na poli českých médií. Oba ověnčeni několika novinářskými cenami se postupně vyprofilovali jako novinářská esa, kterých se i někteří politici dodnes bojí. Obecně je v dnešní době problém moderátorů zejména v tom, že je na nich až příliš znát, když o některém tématu ví méně než jejich hosté. V případě Drtinové a Veselovského tomu tak není. Jsou ukázkou vždy připraveného moderátora, který jasně ví, jakým směrem se pořad bude (ne)ubírat. Nad míru profesionální byl například v DVtv rozhovor Martina Veselovského s podnikatelem Ivo Rittigem, který je vzhledem ke svým aktivitám kontroverzní postavou českého byznysu a politiky. V nesnadném rozhovoru bylo znát, jak Veselovský zvažuje každé slovo tak, aby bylo správné. V rozhovoru zazní spoustu podstatných věcí, od začátku až dokonce má spád a divák nemá potřebu přeskakovat či relaci vypnout.
A co dál?
Rozhovory jsou natáčené v otevřeném newsroomu vydavatelství Economia, takže se divákovi naskytne pohled do útrob vydavatelského dění. Nicméně právě ona „otevřenost“ působí v celkovém kontextu celkem rušivě a ubírá pořadu na jinak vysoké kvalitě. Je jasné, že se tvůrci inspirovali u podobného formátu v zahraniční, avšak celkovou koncepci lze považovat za chaotickou a nedotaženou. Tam kde je silný obsah, pokulhává forma. Tam kde je silný moderátor, absentuje kvalitní zpracování. Což je škoda a sráží se tím celkový dojem z televizního vysílání. Diskurz, který si tato internetová televize nastavila, je bezesporu zajímavý, ale postrádá svěžest dnešní doby.