Diskriminace v ukrajinských médiích

gender ukrajina

Nebýt nekončícího příběhu s osvobozováním bývalé ukrajinské premiérky Julie Tymošenkové z charkovské věznice, neobjevila by se žena jako hrdinka v seriózních ukrajinských médiích ani v jedné z politických zpráv.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Během září letošního roku provedl kyjevský Institut pro sdělovací prostředky (IMI) genderový monitoring tisku, který více než jasně potvrdil, že ženy na Ukrajině mají jen velmi omezenou možnost zasáhnout do celospolečenských diskusí. V zemi, kde počet žen v populaci převyšuje počet mužů asi o čtyři miliony, byl během uvedeného měsíce námětem pro článek až z 80 procent muž. V týdenících se jednalo dokonce o rovných 100 procent článků ve prospěch mužů. Nejvstřícněji se k ženám postavily tištěné deníky, kde jim bylo věnováno celých 47 procent informačního prostoru. Nutno ale dodat, že ve většině případů šlo o témata sociální, ve kterých se jako hrdinky velice často objevují právě představitelky něžného pohlaví. Pokud se však jednalo o témata politická, jedinou jejich ženskou postavou byla již zmíněná Julie Tymošenková.

Ještě větší diskriminaci projevují ukrajinská média při výběru expertů. Pouze 18 procent z nich představují ženy, a z toho se ještě v polovině případů jedná o tiskové mluvčí, které je možné mezi odborníky zahrnout jen s velkou dávkou relativity. Přičemž ženy expertky se vyjadřují především v oborech, jako je medicína, kultura nebo právo. Politika a ekonomika je zcela v područí jejich mužských kolegů. Jen v jedné třetině rozhovorů, publikovaných v září v internetových i tištěných sdělovacích prostředcích figurují ženy. Muži dominují dokonce i na obálkách časopisů a fotografiích, které texty doprovázejí, a to více než ze dvou třetin. IMI analyzoval přes 1 500 článků a monitoroval tři celonárodní deníky, dva časopisy a pět internetových informačních serverů.

Novinářky berou o třetinu méně než novináři

Podle Mezinárodní federace novinářů jsou platy ukrajinských novinářek asi o 30 procent nižší než platy jejich mužských kolegů. Většina žurnalistek je totiž odsouzená k práci v kulturní nebo společenské rubrice, a ta je honorována mnohem hůře než v rubrice ekonomické či politické, ve kterých vládnou zejména muži. Zajímavé je, že počet žen pracujících v ukrajinské žurnalistice převyšuje počet mužů asi o čtyři procenta. A najdou se mezi nimi i šéfredaktorky velmi významných médií, jako například Olena Prytula (Ukrajinska pravda), Julia Mostova (Dzerkalo tyžňa), Larysa Ivšyna (Deň), Soňa Koškina (Livyj bereh), Julia McGaffey (Korrespondent.net), Oksana Bohdanova (Komsomoljskaja pravda) či Oľha Huk (Segodnja). Nedá se také říct, že by se ukrajinská ženská novinařina omezovala na redaktorskou činnost nebo práci v managementu. Najdou se tam i velmi známé investigativní novinářky a blogerky jako Kristýna Berdynskych, Teťana Čornovil nebo Teťana Monťan. Není jich mnoho, jsou ale šťouravé, odvážné a mají docela velký vliv. Ze stovky nejvlivnějších žen na Ukrajině jich 23 patří k mediálnímu průmyslu a je mezi nimi i výše uvedená Olena Prytula, která se ocitla na sedmém místě, nebo Julie Mostova s číslem 23. Jsou ale to ženy, které si nasadily pánské kalhoty a pracují pro mužský svět. Ten ženský zatím nachází své zrcadlo jen v bulváru a lifestylových časopisech.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

telefon kresba

Jdeme na to!