Diskriminace v ukrajinských médiích

gender ukrajina

Nebýt nekončícího příběhu s osvobozováním bývalé ukrajinské premiérky Julie Tymošenkové z charkovské věznice, neobjevila by se žena jako hrdinka v seriózních ukrajinských médiích ani v jedné z politických zpráv.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Během září letošního roku provedl kyjevský Institut pro sdělovací prostředky (IMI) genderový monitoring tisku, který více než jasně potvrdil, že ženy na Ukrajině mají jen velmi omezenou možnost zasáhnout do celospolečenských diskusí. V zemi, kde počet žen v populaci převyšuje počet mužů asi o čtyři miliony, byl během uvedeného měsíce námětem pro článek až z 80 procent muž. V týdenících se jednalo dokonce o rovných 100 procent článků ve prospěch mužů. Nejvstřícněji se k ženám postavily tištěné deníky, kde jim bylo věnováno celých 47 procent informačního prostoru. Nutno ale dodat, že ve většině případů šlo o témata sociální, ve kterých se jako hrdinky velice často objevují právě představitelky něžného pohlaví. Pokud se však jednalo o témata politická, jedinou jejich ženskou postavou byla již zmíněná Julie Tymošenková.

Ještě větší diskriminaci projevují ukrajinská média při výběru expertů. Pouze 18 procent z nich představují ženy, a z toho se ještě v polovině případů jedná o tiskové mluvčí, které je možné mezi odborníky zahrnout jen s velkou dávkou relativity. Přičemž ženy expertky se vyjadřují především v oborech, jako je medicína, kultura nebo právo. Politika a ekonomika je zcela v područí jejich mužských kolegů. Jen v jedné třetině rozhovorů, publikovaných v září v internetových i tištěných sdělovacích prostředcích figurují ženy. Muži dominují dokonce i na obálkách časopisů a fotografiích, které texty doprovázejí, a to více než ze dvou třetin. IMI analyzoval přes 1 500 článků a monitoroval tři celonárodní deníky, dva časopisy a pět internetových informačních serverů.

Novinářky berou o třetinu méně než novináři

Podle Mezinárodní federace novinářů jsou platy ukrajinských novinářek asi o 30 procent nižší než platy jejich mužských kolegů. Většina žurnalistek je totiž odsouzená k práci v kulturní nebo společenské rubrice, a ta je honorována mnohem hůře než v rubrice ekonomické či politické, ve kterých vládnou zejména muži. Zajímavé je, že počet žen pracujících v ukrajinské žurnalistice převyšuje počet mužů asi o čtyři procenta. A najdou se mezi nimi i šéfredaktorky velmi významných médií, jako například Olena Prytula (Ukrajinska pravda), Julia Mostova (Dzerkalo tyžňa), Larysa Ivšyna (Deň), Soňa Koškina (Livyj bereh), Julia McGaffey (Korrespondent.net), Oksana Bohdanova (Komsomoljskaja pravda) či Oľha Huk (Segodnja). Nedá se také říct, že by se ukrajinská ženská novinařina omezovala na redaktorskou činnost nebo práci v managementu. Najdou se tam i velmi známé investigativní novinářky a blogerky jako Kristýna Berdynskych, Teťana Čornovil nebo Teťana Monťan. Není jich mnoho, jsou ale šťouravé, odvážné a mají docela velký vliv. Ze stovky nejvlivnějších žen na Ukrajině jich 23 patří k mediálnímu průmyslu a je mezi nimi i výše uvedená Olena Prytula, která se ocitla na sedmém místě, nebo Julie Mostova s číslem 23. Jsou ale to ženy, které si nasadily pánské kalhoty a pracují pro mužský svět. Ten ženský zatím nachází své zrcadlo jen v bulváru a lifestylových časopisech.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!