David Marek mediálním králem analytiků

david marek

V období hospodářských problémů roste poptávka po vysvětlení ekonomických jevů a procesů. Zájem je především o ty ekonomické analytiky, kteří umějí vysvětlovat srozumitelně a výstižně. Počet citací a uveřejněných autorských příspěvků tak může sloužit coby jedno z měřítek jejich profesních kvalit.

Foto: David Marek, ekonom, analytik investiční společnosti Patria Finance Zdroj: Jan Zátorský/Mafra/Profimedia.cz

Společnost  NEWTON Media  zmapovala skupiny médií a konkrétní tituly, s nimiž ekonomičtí analytici spolupracují, komu poskytují vyjádření a kam posílají autorské články. Pátrání přineslo také zjištění, do kterých periodik mají konkrétní analytici exkluzivní přístup, a která jsou jim naopak nedostupná.

Mediálním králem mezi ekonomickými analytiky byl  v prvních sedmi měsících letošního roku  hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Druhá příčka patřila guvernérovi ČNB Miroslavu Singerovi, který však často figuroval coby zosobnění centrální banky, a bronz by si ze soutěže analytiků odnesl ředitel společnosti Partners Pavel Kohout. Na čtvrtém místě skončil Petr Dufek a první pětku uzavřela jediná žena mezi ekonomickými analytiky Markéta Šichtařová, ředitelka Next Finance a.s.

Graf zachycuje medializaci analytiků v jednotlivých skupinách médií za období od ledna do července 2013. 

Některé analytiky si hýčkají……

Řada českých médií si pěstuje své oblíbené ekonomické analytiky. Tak třeba televize Prima se obracela téměř výhradně na Markétu Šichtařovou (Next Finance) a Davida Marka (Patria Finance). Český rozhlas spoléhal na Petra Zahradníka (Conseq), regionální Deník s oblibou citoval Michala Kozuba (Home Credit), a když někdo v redakci webu prvnizpravy.cz pronese slovo „ekonom“, slyší zřejmě všichni „Jan Vejmělek“ (KB).

Výrazně pestřejší paletu oslovovaných ekonomických analytiků udržovaly redakce ČT 24 a deníku Právo. Tato média však představují spíše výjimky, na jejichž pozadí je o to nápadnější exkluzivní spolupráce konkrétních titulů s jednotlivými analytiky. Postup zpravodajské Čtyřiadvacítky tak kontrastoval s orientací Českého rozhlasu na Petra Zahradníka, levicový deník Právo zase nastavoval zrcadlo nadstandardnímu postavení Davida Marka na stránkách Mladé fronty DNES a Hospodářských novin a Pavla Kohouta v Lidových novinách.

Také v opačném sledu byly patrné preferenční vztahy. Markéta Šichtařová měla exkluzivní přístup do týdeníku Literární noviny, kde otiskla téměř třicet článků (nikdo jiný z analytiků pro LtN nepsal), David Marek pravidelně přispíval do Mladé fronty DNES a Respektu. Z některých webů si ekonomičtí analytici udělali tak trochu svůj blog – např. Jan Čermák s Janem Burešem vytáhli svými autorskými články web investujeme.cz do TOP 15 nejaktivnějších titulů. Svůj oficiální blog vedou (a to dost aktivně) na doméně idnes.cz Markéta Šichtařová a Pavel Kohout.

….Pro jiné jsou dveře zavřené

Některé analytiky bychom v určitých médiích marně hledali. Hlavní analytik Komerční banky Jan Vejmělek prakticky nepronikl ani na obrazovku zpravodajských a publicistických  pořadů České televize, ani na vysoce sledované weby novinky.cz a aktualne.cz, Hospodářské noviny neposkytly velký prostor názorům Markéty Šichtařové, naopak bezplatný deník Metro spolupracoval téměř výhradně s ní, přičemž ji medializoval v několika desítkách příspěvků. 

S vyjádřeními analytiků pracoval nejčastěji Jiří Vavroň z deníku Právo, který zhruba stejně často citoval Pavla Sobíška, Vladimíra Pikoru, Petra Dufka, Petra Zahradníka a Michala Kozuba. Názory Pavla Sobíška reprodukovala častěji také Pavla Máčalová na byznys.iHNed.cz, s výroky Michla Kozuba a Petra Dufka pracoval Vilém Janouš z regionálního Deníku.

Kde se analytici objevovali nejčastěji?

David Marek, Patria Finance:

Autorské příspěvky psal hlavně pro Mladou frontu DNES, Respekt (a respekt.cz), kurzy.cz, občas pro E15/e15.cz. Patřil mezi aktivní autory, uveřejnil přes 80 článků (některé se opakují v různých titulech – Respekt a respekt.cz)

Nejčastěji byl citován v Mladé frontě DNES (hlavně Jaroslavem Maškem a Pavlem P. Novotným), Hospodářských novinách a Lidových novinách (zde nevyčnívá žádný autor, který by si jej oblíbil). Pozoruhodné bylo, že na serveru iDnes.cz Markova stanoviska nejčastěji přebírali nikoli Mašek či Novotný, ale Filip Horáček.

Značný prostor Davidu Markovi poskytovaly ČT1/ČT 24 a následkem toho jeho názory často zaznívaly i na serveru ct24.cz. Poměrně často figuroval ve vysílání TV Prima (13 proti 19 výskytům na ČT 1), zato další komerční televize Nova ho zcela opomíjela, ostatně jako všechny ekonomické analytiky. Pro Primu jako by existovali jen dva analytici: vedle Davida Marka ještě Markéta Šichtařová (12 vstupů). Oba jmenovaní se objevovali skoro výhradně v jejím hlavním zpravodajství. Hojný výskyt jména Davida Marka na webech finance.cz, tyden.cz a quote.cz obstaraly články přebírané z ČTK.

David Marek suverénně ujel pelotonu ekonomických analytiků v celostátních denících a ve vysíláníTVR, tedy v nejvlivnějších skupinách médií.

Pro plnou verzi analýzy, která podrobněji rozebírá publicitu dalších analytiků kontaktujte analyzy@newtonmedia.cz.

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!