Čím zapít „nestrávené jídlo“? Českou sodou!

ceska soda

Když před necelým týdnem vyšla zpráva, že tým pořadu Události, komentáře opouští zbývající dva editoři, příliš to média nezaujalo. Přece jenom jde o neznámé tváře, které sice tvoří celý pořad, ale veřejnost je nezná, proč tedy o nich informovat. Nyní ovšem všichni debatují o odchodu moderátorů Martina Veselovského a Daniely Drtinové.

Foto: Čtvrtníček, Šteindler, Vávra – Česká soda, 2003. Zdroj: ČTK/Třeštík Jan

Už od podzimu se řeší, zda je zpravodajství České televize v krizi a zda je tam prostředí vhodné k práci. Odchod dvou špičkových moderátorů, kteří mají za sebou mnoho let praxe, tomu příliš nenasvědčuje. Navíc Česká televize není schopná dát k celé věci vhodné vysvětlení. Pro diváky sice nyní přišla s příslibem nového formátu hlavní zpravodajské relace Události, ale k čemu bude moderátorům další technika, když mají problémy už s ovládáním té současné? Odcházející předseda Rady ČT Milan Uhde přitom přirovnal zpravodajství České televize k nestrávenému jídlu, které leží v žaludku. Sám se přitom trávicí proces urychlit nerozhodl. Pro nezávislý audit, který by vyšetřil, co se v ČT děje, ruku nezvedl, protože měl horečku.

Celá záležitost vyvolává tolik otázek, že člověku už se na ně nechce hledat odpovědi, i když miluje záhady a detektivní příběhy. Pojďme tedy raději zavzpomínat na dobu, kdy bylo zřejmé, že nic nefunguje a bylo to v pořádku, na krásná léta devadesátá.

Po vzniku České republiky, pár let po Sametové revoluci, přišli mladí a nadějní tvůrci (Chaun, Hřebejk, Šteindler, atd.) s průlomovým pořadem Česká soda. V roce 1993 bylo zahájeno vysílání pořadu, který zkoušel hranice tehdejších diváků, co jsou ještě schopni zhlédnout. Kromě politické satiry se parodovaly i televizní reklamy, zpravodajství komerčních televizí, oblíbené televizní seriály. Bylo by spíš obtížnější najít, co ostrovtipu tvůrců uniklo. Na pranýř si vzali téměř všechno. Patrně legendární je scénka s Janem Zákopčaníkem, kterého ve střižně při uvádění jeho relace o počasí „svlékli“. Moderátor se pak bránil tím, že na závěr svého vstupu pustil fotku tří vepřů a řekl, že to jsou pánové Čtvrtníček, Šteindler a Vávra. Vedení jeho kreativní odpověď „odměnilo“ pokutou a několikadenním zákazem natáčení.

Když nyní po zhruba dvaceti letech tvůrci České sody vzpomínají na její natáčení, shodují se, že něco podobného by nynější obrazovka České televize nesnesla. Svůj pořad považují nejen za ukázku bouřlivých let devadesátých, kdy nebyl přesně definován etický kodex a pokud byl, vždycky se dala nalézt výjimka, ale i za demonstraci nestrannosti tehdejší České televize. Pořad Česká soda je přitom tak úspěšný, že vyšel i na DVD v několika řadách a na serveru youtube mají jednotlivá videa deseti tisíce až sta tisíce zhlédnutí.

A je čas vrátit se do přítomnosti. Kromě Reportérů ČT a 168 hodin Česká televize nemá mnoho kritických pořadů.  Za zmínku sice stojí Malostranské korekce (vysílané v rámci zmíněných 168 hodin), které humornou formou seznamují diváky s výroky politiků, ale tří až čtyřminutová stopáž moc neuspokojí diváka toužícího po odlehčení současné politické scény humorem. Program České televize je tak nyní tvořen hlavně pořady, které rozhodně neurazí, příliš nepobaví a slouží spíše k zaplnění místa.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!