Chyby, omyly a nepravdy v médiích

chyby

Média, média a média. Na každém rohu, na každém kroku. Na internetu, v televizi a telefonu i na papíře. Dnešní moderní doba nám nabízí nepředstavitelné množství informací. Jak ale poznáme, zda jsou tyto informace pravdivé a zda mají nějakou konstruktivní hodnotu? Pomoci může sociální síť Facebook.

Foto: ilustrační. Zdroj: freeimages.com

Víte, co čtete?

Většina lidí si ráno přečte noviny, projde sociální sítě anebo navštíví svůj oblíbený zpravodajský portál. Každé ráno se tak běžnému člověku dostává přehledu novinek ze zahraničí, z ekonomiky, tuzemska a v neposlední řadě bulváru. Zásadní otázkou ale je, zdali čtenáře zajímá, jestli je to, co čte, pravdivé, a zda jsou v textu použita správná a relevantní data. Ačkoliv to člověka mnohdy ani nenapadne, čte a pojímá do sebe nepravdivé, neúplné a někdy i záměrně pokroucené informace, které fungují jen díky lidské naivitě.

Komunita, která hlídá média

Naštěstí existují sociální sítě, kde vznikají celkem pevné, funkční a účelové komunity. Na Facebooku funguje skupina pod názvem „Chyby, omyly a nepravdy v médiích“, která čítá necelých 1 300 členů. O co skupině jde, je zřejmé. Tamní členové jsou vnímaví, pozorní a máloco jim uteče. Ať už jde o hrubky, shodu přísudku s podmětem nebo o lži, významné chyby, nesprávná data i polopravdy, členové této skupiny chybu zaregistrují a podělí se o objev s ostatními. Nejde ovšem o žádné rýpání do novinářů a jejich editorů. Jde spíše o upozornění pro čtenáře, kteří by měli znát zásadní pravidlo dnešního mediálního světa: Jen protože se to píše v novinách, hned to nemusí být pravda. Dnešnímu člověku často chybí mediální gramotnost, rozlišovací schopnost a analytické racionální posuzování toho, s čím přichází do styku. Školství by se mělo zamyslet nad tím, zda by nebylo vhodné mediální gramotnost vyučovat, a to už od základní školy. Média hýbou světem a my neumíme plavat, jen se topíme, a ani nevíme, že když začneme hýbat rukama a nohama, zachráníme se.

Co například skupina zaznamenala?

Tak například Tereza Maixnerová zaznamenala celkem silnou nepravdu, která vyústila do pořádné křivdy. Portál Novinky.cz zveřejnil článek o tom, jak redaktor Práva vypátral skrývajícího se muže, který měl být podezřelý z vraždy své přítelkyně. Problémem je, že podezřelým z vraždy vůbec nebyl – policie onoho „vypátraného vraha“ zadržela z toho důvodu, že neměl doklady a bylo třeba nějak ověřit jeho identitu. O něco později spáchal muž sebevraždu. Nakolik tyto dvě věci souvisejí se lze jen domnívat. S určitostí lze však říci, že toto „dílo“ je velmi daleko za hranicí seriózní žurnalistiky a investigativnímu oboru dělá tak akorát medvědí službu.

Následující „chyba“ byla zanedlouho redakcí opravena, ale i tak je na místě demonstrovat užitečnost této facebookové skupiny. Václav Ž. Dvořák si všiml, že autor článku o situaci mezi Ruskem a Ukrajinou použil údajný Bismarckův citát, který s největší pravděpodobností není dílo Bismarckovo, ale pochází z hlav ruské propagandy. Zanedlouho se pod článkem objevila „omluva a upřesnění“.

Jan Konvalinka pravděpodobně velmi zbystřil, když Česká televize vysílala reportáž o otevření nového ústavu biochemie. Na první pohled na reportáži nic špatného není, až na pár „maličkostí“. Nejedná se o nový ústav biochemie, nýbrž pouze o novou budovu již existujícího ústavu. Budovu nepostavila Akademie věd nýbrž Ústav organické chemie a biochemie AV, a to z vlastních prostředků. A nebude se zde provozovat biochemie, nýbrž organická chemie.

Mediální obrození v ČR?

Ve skupině lze najít spoustu zajímavých postřehů, které upozorňují na méně i více závažné chyby – ty úsměvné nevyjímaje. Důležité je ale jádro této aktivity samo o sobě. Lidé přestávají nečinně přijímat výplody médií a začínají se zajímat o fakta. A co je důležité, média tuto aktivitu neignorují a reagují na podněty členů ve skupině. Před očima se nám tak rýsují nová – přesnější – média.

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

telefon kresba

Jdeme na to!