Pro rok 2025 zvolila mezinárodní porota tyto finalisty:
- Alfa Romeo Junior
- Citroën C3/ë-C3
- Cupra Terramar
- Dacia Duster
- Hyundai Inster
- Kia EV3
- Renault 5 /Alpine A290 (dvě verze téhož vozu)
Jako příklad jsme náhodně vybrali tři poslední jmenované modely aut. Pomocí pokročilých nástrojů AI jsme analyzovali mediální data shromážděná během listopadu 2024. Díky využití umělé inteligence můžeme mediální data hlouběji analyzovat, aniž bychom museli trávit hodiny čtením desítek článků. Tato metoda umožňuje rychlé a efektivní získávání klíčových poznatků – a to se vyplácí nejen našim analytikům, ale především našim klientům, kteří tak získávají rychlejší výsledky s nižšími náklady.
Ale co všechno lze pomocí těchto promptů vyhodnotit?
- Jak článek hodnotí konkrétní model.
- Jak velký prostor tento model v článku dostal.
- Jaké konkrétní vlastnosti určitého modelu článek probírá.
- Jak tyto vlastnosti hodnotí.
- Kteří autoři chválí či kritizují konkrétní vlastnost.
- Kvantifikovat body 1 až 5 podle počtu výstupů, podílu oslovené populace a reklamního ekvivalentu.
Umělá inteligence nám tak dává do rukou nástroj, který nejen šetří čas, ale zároveň odhaluje zajímavé trendy, které by mohly zůstat skryté.
Které auto bodovalo nejvíce? Hodnocení 3 finalistů podle 14 klíčových vlastností
Pro naše klienty z oboru automotive máme sadu 14 vlastností, které rozhodují o kvalitě a atraktivitě jejich modelů. Jedná se o tyto kategorie:
- akcelerace,
- bezpečnost,
- cena,
- interiér,
- jízdní vlastnosti,
- mechanická odolnost a nájezd,
- motor a výkon,
- praktičnost,
- prostornost,
- řízení,
- spotřeba a provozní náklady,
- výbava,
- vzhled a design,
- zelená technologie.
Těmito kritérii jsme nyní podrobili i tři zmíněné finalisty ankety Car of the Year 2025 – Hyundai Inster, Renault 5 / Alpine A290 a Kia EV3.
Kdo získal nejvyšší počet pozitivních hodnocení?
V tomto hodnocení pracujeme s body, které vyjadřují vítězství podle počtu pozitivních hodnocení u jednotlivých vlastností. Jednotlivé modely tedy získaly bod za každé vítězství v dané kategorii. Ze tří modelů aut vyhrála na body Kia EV3.
Hyundai Inster: Tento model získal pouze 1 bod, a to v kategorii Cena.
Renault-5: Tento model obdržel 2 body, které získal v kategorii Vzhled a design a v kategorii Akcelerace.
Kia EV3: Vítězná Kia EV3 získala úctyhodných 10 bodů. Bodovala například v kategoriích Interiér, Praktičnost, Prostornost, Jízdní vlastnosti a Řízení.
Graf 1: Tento graf vyjadřuje počty pozitivních hodnocení a následných vítězství tří modelů aut ve sledovaných kategoriích.
Kdo nejvíce oslovil diváky? Překvapivé výsledky mezi českou populací
Zatímco v hodnocení klíčových vlastností podle počtu článků kralovala KIA EV3, výsledky z pohledu oslovení české populace starší 15 let přinesly vítězství modelu Hyundai Inster.
Hyundai Inster: tento model si získal srdce diváků v kategoriích Interiér a Praktičnost, kde pozitivní hodnocení těchto vlastností mělo možnost vidět úctyhodných 39 % populace. Další vítězství zaznamenal v kategorii Prostornost, kdy se s pozitivním hodnocením mohlo setkat 31 % veřejnosti.
Renault-5: Tento model vedl u Výbavy (24 % populace), Spotřeby (8,5 %) a Akcelerace (4,5 %).
Kia EV3: Úspěšný model z předchozího hodnocení zde zaznamenal jasné vítězství u Jízdních vlastností (osloveno 17 %) a Motor a výkon (16 %).
Graf 2: Tento graf vyjadřuje procento oslovení populace ČR starší 15 let u jednotlivých sledovaných kategorií.
Kritické reakce: Co se objevilo v diskuzích o finalistech?
I když byl celkový počet kritických reakcí minimální, rozhodně jsme je neignorovali. Detailní analýza nám odhalila několik zajímavých poznatků, které mohou být cenné nejen pro výrobce, ale i pro spotřebitele.
Hyundai Inster: U tohoto modelu jsme zaznamenali dvě kritické reakce na autoforum.cz a autorevue.cz, přičemž obě se týkaly kategorie Cena.
Kia EV3: Kritická reakce pro tento model zazněla na denik.cz v souvislosti s kategorií Interiér.
Chcete podobnou analýzu i pro vaše produkty?
Máte zájem vědět, jak si vedou Vaše produkty nebo třeba modely konkurenčních značek v očích zákazníků a médií? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.eu, rádi Vám připravíme detailní analýzu šitou na míru Vašim potřebám!
autor analýzy: Daniel Weidenhoffer