Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

BLOG Car of the Year
Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa? Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

Pro rok 2025 zvolila mezinárodní porota tyto finalisty:  

  • Alfa Romeo Junior  
  • Citroën C3/ë-C3  
  • Cupra Terramar  
  • Dacia Duster
  • Hyundai Inster  
  • Kia EV3  
  • Renault 5 /Alpine A290 (dvě verze téhož vozu) 

Jako příklad jsme náhodně vybrali tři poslední jmenované modely aut. Pomocí pokročilých nástrojů AI jsme analyzovali mediální data shromážděná během listopadu 2024. Díky využití umělé inteligence můžeme mediální data hlouběji analyzovat, aniž bychom museli trávit hodiny čtením desítek článků. Tato metoda umožňuje rychlé a efektivní získávání klíčových poznatků – a to se vyplácí nejen našim analytikům, ale především našim klientům, kteří tak získávají rychlejší výsledky s nižšími náklady.

Ale co všechno lze pomocí těchto promptů vyhodnotit?

    1. Jak článek hodnotí konkrétní model. 
    2. Jak velký prostor tento model v článku dostal. 
    3. Jaké konkrétní vlastnosti určitého modelu článek probírá. 
    4. Jak tyto vlastnosti hodnotí. 
    5. Kteří autoři chválí či kritizují konkrétní vlastnost. 
    6. Kvantifikovat body 1 až 5 podle počtu výstupů, podílu oslovené populace a reklamního ekvivalentu. 

Umělá inteligence nám tak dává do rukou nástroj, který nejen šetří čas, ale zároveň odhaluje zajímavé trendy, které by mohly zůstat skryté.

Které auto bodovalo nejvíce? Hodnocení 3 finalistů podle 14 klíčových vlastností

Pro naše klienty z oboru automotive máme sadu 14 vlastností, které rozhodují o kvalitě a atraktivitě jejich modelů. Jedná se o tyto kategorie:

  • akcelerace,
  • bezpečnost,
  • cena,
  • interiér,
  • jízdní vlastnosti,
  • mechanická odolnost a nájezd,
  • motor a výkon,
  • praktičnost,
  • prostornost,
  • řízení,
  • spotřeba a provozní náklady,
  • výbava,
  • vzhled a design,
  • zelená technologie.  

Těmito kritérii jsme nyní podrobili i tři zmíněné finalisty ankety Car of the Year 2025Hyundai Inster, Renault 5 / Alpine A290Kia EV3

Kdo získal nejvyšší počet pozitivních hodnocení?

V tomto hodnocení pracujeme s body, které vyjadřují vítězství podle počtu pozitivních hodnocení u jednotlivých vlastností. Jednotlivé modely tedy získaly bod za každé vítězství v dané kategorii. Ze tří modelů aut vyhrála na body Kia EV3. 

Hyundai Inster: Tento model získal pouze 1 bod, a to v kategorii Cena. 
Renault-5: Tento model obdržel 2 body, které získal v kategorii Vzhleddesign a v kategorii Akcelerace.    
Kia EV3: Vítězná Kia EV3 získala úctyhodných 10 bodů. Bodovala například v kategoriích Interiér, Praktičnost, Prostornost, Jízdní vlastnosti a Řízení.

pocet pozitivnich hodnoceni

Graf 1: Tento graf vyjadřuje počty pozitivních hodnocení a následných vítězství tří modelů aut ve sledovaných kategoriích. 

Kdo nejvíce oslovil diváky? Překvapivé výsledky mezi českou populací

Zatímco v hodnocení klíčových vlastností podle počtu článků kralovala KIA EV3, výsledky z pohledu oslovení české populace starší 15 let přinesly vítězství modelu Hyundai Inster.

Hyundai Inster: tento model si získal srdce diváků v kategoriích Interiér a Praktičnost, kde pozitivní hodnocení těchto vlastností mělo možnost vidět úctyhodných 39 % populace. Další vítězství zaznamenal v kategorii Prostornost, kdy se s pozitivním hodnocením mohlo setkat 31 % veřejnosti.
Renault-5: Tento model vedl u Výbavy (24 % populace), Spotřeby (8,5 %) a Akcelerace (4,5 %). 
Kia EV3: Úspěšný model z předchozího hodnocení zde zaznamenal jasné vítězství u Jízdních vlastností (osloveno 17 %) a Motor a výkon (16 %). 

osloveni divaku 15+

Graf 2: Tento graf vyjadřuje procento oslovení populace ČR starší 15 let u jednotlivých sledovaných kategorií.

Kritické reakce: Co se objevilo v diskuzích o finalistech?

I když byl celkový počet kritických reakcí minimální, rozhodně jsme je neignorovali. Detailní analýza nám odhalila několik zajímavých poznatků, které mohou být cenné nejen pro výrobce, ale i pro spotřebitele.

Hyundai Inster: U tohoto modelu jsme zaznamenali dvě kritické reakce na autoforum.cz a autorevue.cz, přičemž obě se týkaly kategorie Cena. 

Kia EV3: Kritická reakce pro tento model zazněla na denik.cz v souvislosti s kategorií Interiér. 

Chcete podobnou analýzu i pro vaše produkty?

Máte zájem vědět, jak si vedou Vaše produkty nebo třeba modely konkurenčních značek v očích zákazníků a médií? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.eu, rádi Vám připravíme detailní analýzu šitou na míru Vašim potřebám!

autor analýzy: Daniel Weidenhoffer

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

telefon kresba

Jdeme na to!