Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

BLOG Car of the Year
Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa? Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

Pro rok 2025 zvolila mezinárodní porota tyto finalisty:  

  • Alfa Romeo Junior  
  • Citroën C3/ë-C3  
  • Cupra Terramar  
  • Dacia Duster
  • Hyundai Inster  
  • Kia EV3  
  • Renault 5 /Alpine A290 (dvě verze téhož vozu) 

Jako příklad jsme náhodně vybrali tři poslední jmenované modely aut. Pomocí pokročilých nástrojů AI jsme analyzovali mediální data shromážděná během listopadu 2024. Díky využití umělé inteligence můžeme mediální data hlouběji analyzovat, aniž bychom museli trávit hodiny čtením desítek článků. Tato metoda umožňuje rychlé a efektivní získávání klíčových poznatků – a to se vyplácí nejen našim analytikům, ale především našim klientům, kteří tak získávají rychlejší výsledky s nižšími náklady.

Ale co všechno lze pomocí těchto promptů vyhodnotit?

    1. Jak článek hodnotí konkrétní model. 
    2. Jak velký prostor tento model v článku dostal. 
    3. Jaké konkrétní vlastnosti určitého modelu článek probírá. 
    4. Jak tyto vlastnosti hodnotí. 
    5. Kteří autoři chválí či kritizují konkrétní vlastnost. 
    6. Kvantifikovat body 1 až 5 podle počtu výstupů, podílu oslovené populace a reklamního ekvivalentu. 

Umělá inteligence nám tak dává do rukou nástroj, který nejen šetří čas, ale zároveň odhaluje zajímavé trendy, které by mohly zůstat skryté.

Které auto bodovalo nejvíce? Hodnocení 3 finalistů podle 14 klíčových vlastností

Pro naše klienty z oboru automotive máme sadu 14 vlastností, které rozhodují o kvalitě a atraktivitě jejich modelů. Jedná se o tyto kategorie:

  • akcelerace,
  • bezpečnost,
  • cena,
  • interiér,
  • jízdní vlastnosti,
  • mechanická odolnost a nájezd,
  • motor a výkon,
  • praktičnost,
  • prostornost,
  • řízení,
  • spotřeba a provozní náklady,
  • výbava,
  • vzhled a design,
  • zelená technologie.  

Těmito kritérii jsme nyní podrobili i tři zmíněné finalisty ankety Car of the Year 2025Hyundai Inster, Renault 5 / Alpine A290Kia EV3

Kdo získal nejvyšší počet pozitivních hodnocení?

V tomto hodnocení pracujeme s body, které vyjadřují vítězství podle počtu pozitivních hodnocení u jednotlivých vlastností. Jednotlivé modely tedy získaly bod za každé vítězství v dané kategorii. Ze tří modelů aut vyhrála na body Kia EV3. 

Hyundai Inster: Tento model získal pouze 1 bod, a to v kategorii Cena. 
Renault-5: Tento model obdržel 2 body, které získal v kategorii Vzhleddesign a v kategorii Akcelerace.    
Kia EV3: Vítězná Kia EV3 získala úctyhodných 10 bodů. Bodovala například v kategoriích Interiér, Praktičnost, Prostornost, Jízdní vlastnosti a Řízení.

pocet pozitivnich hodnoceni

Graf 1: Tento graf vyjadřuje počty pozitivních hodnocení a následných vítězství tří modelů aut ve sledovaných kategoriích. 

Kdo nejvíce oslovil diváky? Překvapivé výsledky mezi českou populací

Zatímco v hodnocení klíčových vlastností podle počtu článků kralovala KIA EV3, výsledky z pohledu oslovení české populace starší 15 let přinesly vítězství modelu Hyundai Inster.

Hyundai Inster: tento model si získal srdce diváků v kategoriích Interiér a Praktičnost, kde pozitivní hodnocení těchto vlastností mělo možnost vidět úctyhodných 39 % populace. Další vítězství zaznamenal v kategorii Prostornost, kdy se s pozitivním hodnocením mohlo setkat 31 % veřejnosti.
Renault-5: Tento model vedl u Výbavy (24 % populace), Spotřeby (8,5 %) a Akcelerace (4,5 %). 
Kia EV3: Úspěšný model z předchozího hodnocení zde zaznamenal jasné vítězství u Jízdních vlastností (osloveno 17 %) a Motor a výkon (16 %). 

osloveni divaku 15+

Graf 2: Tento graf vyjadřuje procento oslovení populace ČR starší 15 let u jednotlivých sledovaných kategorií.

Kritické reakce: Co se objevilo v diskuzích o finalistech?

I když byl celkový počet kritických reakcí minimální, rozhodně jsme je neignorovali. Detailní analýza nám odhalila několik zajímavých poznatků, které mohou být cenné nejen pro výrobce, ale i pro spotřebitele.

Hyundai Inster: U tohoto modelu jsme zaznamenali dvě kritické reakce na autoforum.cz a autorevue.cz, přičemž obě se týkaly kategorie Cena. 

Kia EV3: Kritická reakce pro tento model zazněla na denik.cz v souvislosti s kategorií Interiér. 

Chcete podobnou analýzu i pro vaše produkty?

Máte zájem vědět, jak si vedou Vaše produkty nebo třeba modely konkurenčních značek v očích zákazníků a médií? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.eu, rádi Vám připravíme detailní analýzu šitou na míru Vašim potřebám!

autor analýzy: Daniel Weidenhoffer

Čtěte také

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

telefon kresba

Jdeme na to!