Brexit podle českých sociálních sítí

hole 1243311

V období bezprostředně před a po referendu o výstupu Velké Británie z Evropské unie jsme analyzovali česká sociální média a diskuse. Během dvou týdnů lidé na toto téma napsali na 50 000 příspěvků, a pokud by volili, výsledky by byly podobné jako v britském referendu: zastánci vystoupení by s malým náskokem zvítězili.

brexit_web1.jpg

Graf zobrazuje názor českých diskutujících na vystoupení Velké Británie z EU

V jiných otázkách však diskutující vystupovali téměř jednohlasně. Evropská unie byla vnímána negativně, jako byrokratická instituce, která má problémy s řešením aktuálních problémů.

brexit_web1.jpgGraf popisuje hodnocení EU z pohledu českých diskutujících

Podobně jednomyslně takřka nikdo před vyhlášením výsledků nepředpokládal, že by referendum mohlo být úspěšné. Odpůrci vystoupení věřili v rozumnost Britů. Příznivci brexitu se zase báli, že elity dokáží zachovat členství v EU; ať už zastrašováním voličů nebo manipulací výsledků.

Finance jsou nejdůležitější

Z důvodů pro vystoupení nebo setrvání bylo nejčastěji zmiňované hospodářství, až s odstupem následovala otázka migrace a geopolitická síla samostatné Velké Británie mimo Unii.

brexit_web3.jpgGraf zobrazuje nejčastější uváděné důvody pro vystoupení nebo setrvání Velké Británie z/v EU

S brexitem diskutující před referendem mnohdy spojovali možné vystoupení Česka z EU. Okamžikem vyhlášení výsledků tyto debaty zčásti utichly a nahradily je diskuze o oddělení Skotska od Spojeného království a o lživosti argumentů během kampaně.

brexit_web4.jpgGraf zobrazuje podíl příspěvků zmiňujících jednotlivé politiky

Češi a Češky se na sociálních médiích soustředili jen na dva politiky: premiéra Davida Camerona a europoslance Nigela Farage. Jména dalších britských politiků skoro nepadala, a i výrazný zastánce brexitu Boris Johnson byl zmiňován podobně často jako Adolf Hitler (kterého lidé přitom jen občas používali v nejrůznějších přirovnáních). Další politici už pozornosti diskutujících unikali úplně.

Metodika

Analýza byla provedena na náhodně vybraném vzorku 594 příspěvků z celkem 49 779, které v období 13. 6.–26. 6. obsahovaly klíčové slovo brexit. V tomto výběru jsme zjišťovali názory autorů na EU a vystoupení z ní a zmiňovaná témata. Zastoupení jmen politiků jsme analyzovali ve všech příspěvcích.

Social media team

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

telefon kresba

Jdeme na to!