Bardzo Czeske!

4 1

Foto: archiv Mediainfo.cz

Konec světa, mistrovství světa v Krkonoších a taky Josef Švejk

Zatýkání na úřadu české vlády proniklo na titulní stranu respektovaných polských novin, přičemž páteční Gazeta Wyborcza věnovala událostem potápějícím vládu premiéra Petra Nečase tzv. „otvírák“, tedy hlavní článek na první straně. Jeho název asi netřeba překládat – „Koniec świata w Pradze“ (14.6.). Polská média také porovnávala, zda by podobný zásah byl možný i v jejich zemi. „Představa, že by speciální jednotky polské policie vtrhly nad ránem do bytů vysokých vládních úředníků a ti vzápětí skončili na policii, kde je obviní z korupce, je nereálná. Polská policie a prokuratura by si to i přes vážné důkazy nedovolily,” napsal v úterý v komentáři polský deník Fakt. Žádného pozorovatele polské politiky by podobný scénář událostí, jako se staly v ČR, prý ani nenapadl. Takto vážnou operaci by se nepodařilo udržet v tajnosti, protože šéf policie a jeho lidé by udělali všechno pro to, aby si premiéra proti sobě nepopudili. „Z posledních událostí vyplývá, že k normálnosti mají blíž Češi, a ne my,“ doplnil Fakt. (W Czechach jest normalniej, 18.6)

Pokud pomineme vládní krizi, v týdnu od 8.6. do 14.6.2013 se polský tisk zajímal o Česko především v souvislosti s ekonomickými záležitostmi. Gazeta Wyborcza (13.6.) a regionální deník Polska Dziennik Łódzki (11.6.) upozornili na snahy českého soukromého železničního přepravce Leo Express proniknout na polský trh. Firma Leoše Novotného by ráda provozovala vlaky na třech tratích včetně té mezi Varšavou a Krakovem. Polské dráhy s vidinou možné konkurence nejásají, cestující se však mohou zřejmě těšit na nižší ceny. Novotného podpořil na tiskové konferenci ve Varšavě i český velvyslanec Jan Sechter, jenž, jak vyplynulo z dalšího článku Gazety Wyborczej na jiné téma, české firmy v Polsku aktivně propaguje („Politici, pomáhejte našemu byznysu“, 10.6.).

Z českých společností si větší pozornost získal ještě Unipetrol, jehož vlastníkem je polský PKN Orlen. O nové strategii Unipetrolu na roky 2013-2017 psaly listy Rzeczpospolita, Parkiet a Puls Biznesu (shodně 12.6.). Poslední zmíněný titul vylíčil v minulosti napjaté vztahy PKN Orlen s českou vládou. Zatímco vládě vadilo, že polský vlastník do Unipetrolu příliš neinvestuje, Poláci si stěžovali na šedou ekonomiku ovlivňující český trh s palivy. Nyní však podle Pulsu Biznesu nastává jisté oteplení vztahů, když Unipetrol ohlásil investiční plán ve výši tří miliard zlotých. Česká vláda na oplátku nachystala zákony potírající nelegální obchodování s palivy.

Výstavním příkladem česko-polské spolupráce se může stát chystané přeshraniční partnerství při pořádání sportovních akcí v Krkonoších. Pro začátek se jedná o Nordic Festival 2016, kdy by se v českém Harrachově a polských Jakuszycích měly ve stejnou dobu konat závody světového poháru ve třech disciplínách – v běhu na lyžích, ve skocích na lyžích a v severské kombinaci. Dělba disciplín je jasná: na harrachovských můstcích se bude skákat, v polských stopách běhat. Pokud se spolupráce osvědčí, není podle regionálního listu Polska Gazeta Wrocławska (14.6.) vyloučena ani společná kandidatura na pořádaní MS v klasickém lyžování v roce 2021.

Ale to, že to s děním v Česku není až tak zlé, potvrzuje fakt, že nejdelší a zároveň nejzajímavější článek týkající se Česka napsal ve sledovaném týdnu bohemista Aleksander Kaczorowski, který v deníku Rzeczpospolita (8.6.) připomněl nedožité 130. narozeniny spisovatele Jaroslava Haška i jeho nejslavnějšího hrdinu Josefa Švejka. Kaczorowski v článku „Komedie se šibenicí v pozadí“ vysvětluje, že Švejka si lze oblíbit navzdory jeho nehrdinskému počínání. Rozhodně jej nelze považovat za typického Čecha neochotného prolít krev za svou věc, vždyť nevoják Švejk pouze nechce bojovat za Rakousko. Kaczorowského text dále nabízí reflexi českých i polských dějin, z níž vyplývá, proč Švejka napsal před 90 lety Čech, a nikoliv Polák.
 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

telefon kresba

Jdeme na to!