Americké prezidentské volby v českých médiích

presidential election 1336480 640

Analýza tradičních a sociálních médií, kterou pro nedělní Newsroom ČT24 připravili analytici NEWTON Media, ukázala, že česká tradiční média věnovala jednotlivým kandidátům podobně velký prostor. O republikánském kandidátovi Donaldu Trumpovi bylo napsáno o 15 % více článků než o demokratické oponentce Hillary Clintonové (718 proti 626). Mírně vyšší podíl negativních příspěvků byl zaznamenán u Trumpa (46 %) než u Clintonové (38 %). Negativní sentiment příspěvků byl dán především jednotlivými kauzami.

01.pngGraf zobrazuje počet příspěvků v tradičních médiích o kandidátech podle převažujícího typu sentimentu

Také v sociálních médiích se Češi a Češky k americké prezidentské volbě vyjadřovali, a to nejen v posledním týdnu s finišující kampaní, ale i v průběhu celého uplynulého čtvrtroku. Větší pozornost vzbuzoval Donald Trump, i když v závěru kampaně pozornost věnovaná Hillary Clintonová dosáhla téměř stejných hodnot.

02.pngGraf zobrazuje podíl publicity jednotlivých prezidentských kandidátů na sociálních sítích

Donald Trump

Medializace Donalda Trumpa, vítěze voleb, byla během října poměrně rovnoměrná. Výjimku tvořily dva vrcholy: 10. 10. a 20. 10., ve kterých se odehrály prezidentské debaty. U Trumpa byly v tradičních médiích největšími zdroji negativní publicity sexuální obtěžování žen, rozkol v Republikánské straně, odmítnutí zveřejnění daňového přiznání, pokles ekonomických ukazatelů v souvislosti s rostoucími šancemi Trumpa na vítězství, či kritika Trumpa ze strany celebrit a komentátorů. Za pozitivní publicitou stojí především pochvalné výroky na jeho adresu ze strany Vladimíra Putina, Miloše Zemana, indických nacionalistů, nebo reportáže z jeho mítinků.

Na sociálních sítích byl Donald Trump zmiňován často v souvislosti s Milošem Zemanem nebo Ruskem a Vladimirem Putinem. U Donalda Trumpa lidé téměř vždy hodnotili jeho povahu. Pro některé byl borcem a chlapákem, avšak negativních popisů se dočkal vícekrát. Celá desetina příspěvků zpochybňovala podnikatelovu inteligenci a další desetina jeho duševní zdraví. Pro další byl arogantním hulvátem nebo nevypočitatelným a sebestředným šaškem. Čtvrtinu pozitivních charakteristik tvořila vyjádření, ve kterých přispěvatelé otáčeli Trumpovi nedostatky v přednosti („Trump je sice [negativní charakteristika], ale…“).

03.pngGraf zobrazuje negativní a pozitivní vyznění příspěvků hodnotících jednotlivé kandidáty

Hillary Clintonová

Vývoj medializace Hillary Clintové v tradičních médiích v podstatě kopíroval vývoj medializace u Donalda Trumpa. U Clintonové šlo především o kauzu s e-maily z doby jejího působení na ministerstvu zahraničí, komentáře týkající se jejího působení v pozici ministryně zahraničí či obecná obvinění z korupce. Také na sociálních sítích byla Hillary Clintonová často zmiňována ve spojitosti s aférou svých e-mailů. Nejvýznamnějšími osobnostmi podporující Clintonovou byl prezident Barack Obama a celebrity jako například Beyoncé, Katy Perry nebo Ian Somerhalder.

Podle analýzy charakteristik kandidátů byla většina popisů a soudů na základě povahy kandidátky negativní. Demokratická politička si vysloužila jen 17 % pozitivních zmínek. Na rozdíl od Trumpa se u Clintonové na základě její dlouholeté politické kariéry významněji mluvilo i o jejích kompetencích. Byla zmiňována jako válkami posedlá, elitářská a korporacemi ovládaná zkorumpovaná osoba. Téměř jednohlasně byla opakovaná její prolhanost. Desetina všech charakteristik političky obsahovala sexistické narážky.

04.pngGraf zobrazuje rozdělení příspěvků vyjadřujících se k povahovým rysům a kompetencím kandidátů

Metodika

Analýza tradičních médií se zabývala medializací Donalda Trumpa a Hillary Clintonové ve vybraných mainstreamových médiích v období od 7. 10. 2016 do 7. 11. 2016. Příspěvky byly vybrány na základě kořenů jmen a příjmení Donalda Trumpa a Hillary Clintonové. Zařazeny byly všechny příspěvky ve sledovaných médiích, které se věnovaly těmto kandidátům v tomto období. Z deníků byly sledovány: Mladá fronta DNES, Právo, Blesk, Lidové noviny a Hospodářské noviny. Z televizního vysílání byly zařazeny zpravodajské pořady stanic ČT1 a ČT24, TV Nova a Prima a rozhlas byl reprezentován ČRo Radiožurnál. Mezi on-line médii byly sledovány novinky.cz a iDNES.cz.

Ze sociálních médií byly analyzovány veřejné příspěvky na Facebooku, Twitteru, Google+, Instagramu a na diskuzních fórech, které byly napsané česky a vznikly v rozmezí 15. srpna a 6. listopadu. Zjišťování charakteristik kandidátů probíhalo prostřednictvím vyhledávání frází „Trump/Donald je …“ a „Clintonová/Clinton/Hillary je …“. Těchto popisů se objevilo 433, všech příspěvků za Trumpa 13 537 a Clintonovou 7 520.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

BLOG úvodní obrázek
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

telefon kresba

Jdeme na to!