Agentura Reuters a její Matrix

reuters

„Zprávu přinesla agentura Reuters…“ Těmito slovy začíná denně celá řada reportáží v českých médiích a většina z nás jim už ani nevěnuje pozornost. Co se ale za touto frází skrývá a co je agentura Reuters vlastně zač?

Foto: logo Reuters. Zdroj: reuters.com

Základem byli poštovní holubi

Reuters je mezinárodní zpravodajská agentura, kterou jako jednu z nejstarších na světě vůbec založil v Londýně v roce 1851 původem německý žid Paul Julius Reuter. Jejími prvními zaměstnanci byla obsluha telegrafu a opravdu velká letka poštovních holubů. Agentura například jako první přinesla informace o atentátu na amerického prezidenta Abrahama Lincolna ve Fordově divadle v dubnu roku 1865.

Postupem času se agentura vypracovala na jednu z vůbec největších a nejuznávanějších na světě: zaměstnává na 60 000 lidí, z toho velkou část tvoří reportéři ve stovce zemí světa, poskytuje informace v 10 světových jazycích a její služby vyhledávají všechna velká média i firmy na celé zeměkouli. Jedním z hlavních poslání Reuters je poskytovat svým odběratelům objektivní informace. Tato snaha o absolutní nezaujatost se projevuje například absencí pojmu terorista (ten se ve zprávách Reuters objevuje pouze formou citace nebo parafráze). Agentura si je podle svých slov vědoma toho, že kdo je pro jednu stranu terorista, může být pro druhou hrdina a bojovník za svobodu. Za tuto politiku je Reuters často kritizována. Od poloviny 19. století se mnohé změnilo: hlavní sídlo agentury se přesunulo přes Atlantik do New Yorku na prestižní adresu na Times Square a dříve nenahraditelné holuby a telegraf vystřídal zástup reportérů ovládající moderní technologie. Některé věci však zůstávají i po více než století a půl neměnné.

Křestní jméno Thomson

Jednou z hlavních změn byla akvizice společnosti Reuters. Ta se tak v roce 2008 oficiálně přejmenovala na Thomson Reuters. Nové „křestní“ jméno si vzala od svého současného majitele, Davida Thomsona, kanadského mediálního magnáta, člena významné podnikatelské rodiny, absolventa oboru historie na univerzitě v Cambridge a jednoho z nejbohatších lidí na světě. Ten, nejen že stojí v čele společnosti, ale jeho holdingový koncern Woodbridge Company vlastní 53% kontrolní balík akcií Thomson Reuters. Tím došlo k porušení nepsaného pravidla, že Reuters se nesmí ocitnout v rukou jedince nebo zájmové skupiny, aby nesloužila pouze jejich zájmům. V době akvizice panovaly obavy o budoucí nezávislost agentury, ale pravdou je, že jiné řešení nebylo vzhledem k finančním potížím, které způsobila neschopnost adekvátně reagovat na konkurenci ze strany společnosti Bloomberg, reálné.

Matrix do chytrého telefonu…

Většina lidí zná velké mezinárodní zpravodajské agentury pouze z médií coby uvedený zdroj. Je pravdou, že jejich posláním je poskytovat informace různým typům sdělovacích prostředků, které nemají kapacity na to, aby „byly všude a u všeho“. Široké veřejnosti méně známé, zato nesrovnatelně důležitější, jsou však jejich služby pro finanční sektor, které tvoří asi 90 % příjmů velkých agentur. Když byla Reuters v Británii založena, jejími prvními zákazníky byli banky, burzy a podnikatelé. Stejně tak je tomu i dnes, jen v mnohem větším měřítku. Hlavním zdrojem příjmů agentury je poskytování informací v reálném čase, podle předem domluveného tematického (obchodního) zájmu klienta. Agentura na svých stránkách nabízí celou řadu produktů, které pomáhají podnikatelům maximalizovat jejich zisky – ať již poskytováním obrovského objemu informací pod různými zkratkami, které běží na obrazovce super výkonného počítače neskutečnou rychlostí jako Matrix, nebo prostřednictvím služeb, které pomáhají partnerům najít protějšek a vyjednat si podmínky obchodu před jeho definitivním uzavřením. Řada z těchto služeb je k mání jako aplikace do chytrých telefonů, takže „přinášejí globální síť informací až ke konečkům prstů finančních expertů“. Většina z nás však bude o Reuters nadále slýchat jen z obrazovek svých televizí.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!