Hlídací psi svých pánů

snowden offshore 5888

Zdá se, že hlídacími psy demokracie nejsou ani tak novináři, jako whistlebloweři. A tak se nejnovějším problémem stal fakt, že americká NSA odposlouchávala německou kancléřku Angelu Merkel.

Foto: Ilustrační, Zdroj: ČTK/ZUMA/Alex Milan Tracy

Angela Merkel dostala od firmy Secusmart  super mobilní telefon, novináři přezdívaný „Merkel Phone“ – Blackbery Z-10. Zvláštní znamení: do zadní strany vygravírovaný státní znak a vnitřek prý „téměř nehacknutelný“. Iluze trvala jen krátce.

Americká média se staví k celé záležitosti poněkud zdrženlivě. Jak by ne, když většina z nich mohutně podporovala prezidenta Baracka Obamu v jeho kampani. Edward Snowden – sám bývalý kontraktor NSA – dal interwiev listu New York Times a tvrdí v něm, že materiály v žádném případě nepřevezl ani do Ruska ani do Číny. Je přece vlastenec…

Jde o válku s terorismem, nebo o byznys?

Merkelová a Hollande vyzvali Obamu k jednání o aktivitách NSA do konce roku. Andrew Parker, Sir John Sawers a sir Iain Lobban budou svědčit veřejně. Poprvé se tak na lavici obžalovaných ocitá MI5, MI6 i GCHQ. Je to špehování, ne Snowdenovy úniky, které ohrožují naši bezpečnost, tvrdí Seumas Milne, editor Guardianu. Evropská unie se usnesla, že je potřeba „ujasnit si pravidla“ spojenectví s USA. Rozsah a dosah špehovací spolupráce NSA–GCHQ je obrovský a s válkou proti teroristům už dávno nemá co společného. Má zajistit dominanci USA v mezinárodním byznysu.

Francie zjistila, že 70 milionů nahraných telefonátů a emailů ve Francii se v jednom měsíci zvlášť zaměřilo na francouzsko-americké firmy. V hledáčku NSA se ocitla mimo francouzských politiků telekomunikační společnost Alcatel-Lucent. Důvod? Výroba francouzských komunikačních satelitů. Mexičané zjistili přes Der Spiegel, že e-maily jejich prezidenta byly nabourány kvůli „plánování mezinárodní investice“ a snaze posílit americký diplomatický vliv při obchodním jednání. Něco podobného se stalo prezidentce Brazílie Dilmah Rousseff, stejně jako světovým lídrům na G20.

Snowden: americká média selhala

Snowden však průběžně tvrdě kritizuje zejména americká mainstreamová média a prohlašuje o nich, že naprosto selhala. Je přesvědčen, že pokud by se se svými zjištěními obrátil na americké novináře, nikoliv na britské, nikdy by fakta nevyšla najevo. Řekl, že „po 11. září se mnoho z nejdůležitějších zpravodajských kanálů v Americe vzdalo své role kontrolního prvku moci  – odpovědnosti žurnalistů kritizovat výstřelky vlády –  ze strachu, že by to bylo vnímáno jako nedostatek vlastenectví, za což by je v čase vzedmutého nacionalismu trh potrestal.“

Spisovatel a mediální kritik Jeff Cohen je dokonce přesvědčen, že kdyby ve Spojených státech byla média kontrolovaná státem, byly by informace o kauze Snowden a materiálech, které vynesl, naprosto stejné. „Dochází k téměř naprostému identifikování se s názory vlády,“ uvedl.

Nutno dodat, že to platí pouze pro zahraniční a bezpečnostní politiku. Jeff Cohen upozorňuje, že zatímco nezávislá žurnalistika rozebírá dopad průniku NSA do soukromého práva a pečlivě odděluje fakta od fikce, zpravodajské sítě se obsesivně zabývají otázkami, jako „Kolik škody Snowden napáchal? Jak docílit toho, aby jej dostala do rukou spravedlnost?“

Známý americký novinář Ross Sorkin o Snowdenovi dokonce prohlásil „my jsme ho nechali utéct do Ruska.“ Když nezávislý blogger Glenn Greenwald kritizoval způsob, jakým mainstreamová média informují o Snowdenovi, prohlásil Sorkin, že by jej měli nechat zavřít spolu se Snowdenem. Téměř to zavání vzpomínkami na neamerickou činnost, že?

Nositel Pulitzerovy ceny Seymour Hersh prohlásil, že je rozzloben neochotou novinářů být poslem pravdy. Kritizoval zejména New York Times, který „tráví mnohem víc času nošením vody Obamovi, než by bylo vhodné.“

Kritika amerických médií z vlastních řad houstne. Bez kritiky není pokroku. Třeba se toho dočkáme taky.

Irena Ryšánková
autorka je mediální analytičkou

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!