National Geographic Society (NGS) je nezávislá nezisková vědecko-vzdělávací instituce, založená již roku 1888. Její činnost zahrnuje vydávání magazínů, knih, vzdělávacích pomůcek, filmových a internetových produktů a také udělování četných grantů na výzkumné účely. To vše v oblastech geografie, archeologie, přírodních věd a světové kultury a historie.
Foto: logo National Geographic. Zdroj: Profimedia.cz
Průkopník mezi časopisy
Za svou jeden a čtvrt století dlouhou historii ušla společnost dlouhou cestu. Byla založena 33 cestovateli a vědci za účelem zvyšování a šíření zeměpisných znalostí. Časopis National Geographic, který od té doby vychází každý měsíc, se stal takřka srdcem NGS. Měl velký vliv na žurnalistiku dvacátého století; s mnohými prvky, které dnes pokládáme u časopisů za samozřejmé, přišel právě on. Na přelomu 19. a 20. století stál u rozkvětu fotožurnalismu, když začal používat fotografii jako hlavní část vyprávění u reportáže a změnil tak svůj převážně textový charakter. Kromě toho byl odlišný svou takřka knižní vazbou. Touto podobou je pak znám dodnes a fotografie stále zabírají značnou část obsahu.
Autoři článků publikující v National Geographic se vždy snažili o to, aby se jejich články nemíchaly do politiky. Například během studené války se zde objevovaly články o zemích na východní straně železné opony, které se soustředily na kulturu daného národa a politické otázky potlačovaly. Vesmírný závod byl zpracováván do článků také pouze z technického hlediska.
Časopis se začal jako jeden z prvních zabývat i environmentálními otázkami a dodnes tak motivuje k boji za ochranu přírody. Slova motta společnosti „inspirujeme lidi k zájmu o naši planetu“ tedy nejsou prázdná. Právě schopnost psát kvalitně, působivě a nezaujatě o aktuálních i nadčasových zajímavých tématech, navíc se spolehlivým fotografickým materiálem a kvalitní, téměř knižní podobou, vynesla mezi lety 1980 a 2011 National Geographic 24 cen National Magazine Award. Dnes vychází nejznámější časopis NGS v bezmála čtyřiceti jazykových mutacích s více než 60 miliony čtenáři měsíčně.
Žlutý rámeček je známý téměř všude
National Geographic Society je iniciátorem a leckdy i financiérem četných projektů, expedicí a výzkumů. Tyto aktivity jsou žánrově rozmanité – NGS stojí za expedicemi na jižní i severní pól nebo za organizací AINA, zasvěcenou vybudování nezávislých afghánských médií. Bezpochyby i touto rozmanitostí si dělá NGS ve světě jméno a její typický znak žlutého rámečku, který se od dob vzniku nezměnil, platí za ceněnou ochrannou známku. Společnost má nyní 8 milionů členů a za svou historii udělila asi 11 000 grantů. Ve svém sídle ve Washingtonu, D.C. má vlastní muzeum.
V roce 2007 učinila NGS podle svého prezidenta Johna Faheye důležitý krok pro úspěšné působení v tomto „vzrušujícím a překotně se měnícím digitálním světě“. Vznikla mediální skupina Global media group, složená z magazínů, knižního nakladatelství, televize, hudby, rádia, digitálních médií a kartografie NGS. Papírová a internetová média společnosti jsou tak více propojena. Právě internet a televize dostávají i v NGS stále větší slovo. Na internetových stránkách news.nationalgeographic.com jsou denní zprávy a aktuality z nejrůznějších oblastí. Společnost provozuje několik sledovaných televizních kanálů a natočila několik úspěšných dokumentárních filmů.
Lenost reportérů v Praze
To úplně neplatilo pro sporný dokument Město podvodů (2012), který ukazoval Prahu v negativním světle. Praha se s NGS později soudila, protože se některé scény ukázaly jako nahrané. Jednalo se například o záběry ukazující okrádání turistů v centru Prahy taxíkáři nebo při koupi falešných drog.
S velkou mocí přichází i velká zodpovědnost – když už někdo vysílá po celém světě kanál, který sledují miliony diváků a od kterého se očekává, že bude spolehlivý a pravdivý, tak by měl dodržovat pravidla poctivé žurnalistiky. Málokdo by na druhou stranu sháněl půldne taxi, ve kterém ho opravdu nakonec okradou, a radši si tu scénku sehraje. Neochota dělat reportáže přímo „z místa činu“ může ale ve výsledku podporovat kulturní předsudky.
I přes výše zmíněnou „pražskou“ kauzu má National Geographic Society četné zásluhy: Během své existence velkým dílem přispěla k tomu, aby lidé změnili svůj přístup k přírodě a začali do významu slova domov zahrnovat kromě svého obydlí i svou planetu a vesmír kolem ní. Pomáhá šířit povědomí o jiných kulturách a prostředích, tedy plní cíl, který si dala už při svém vzniku. Stačí jí jen přinášet (většinou) nezkreslené informace, což je ve světě médií stále vzácnější.