Jak němečtí novináři zasáhli do výběru šéfa Evropské komise

Krátce po skončení voleb do Evropského parlamentu se napříč Unií strhl boj o jmenování Jeana–Clauda Junckera do čela Evropské komise, s čímž souvisela i snaha části evropských elit zohlednit při obsazování této funkce výsledky zmíněných voleb. Důležitou roli zde sehrála německá média. Překvapivě se do silně technicistního a politického tématu obul i nejčtenější deník, bulvární Bild.

Foto: Jean-Claude Juncker. Zdroj: Profimedia.cz

Komentátor bulvárního listu Bild Mathias Döpfner v úvodním sloupku „Juncker se musí stát předsedou“ argumentoval, že: „Věc je jasná. Evropané chtějí Junckera za předsedu EU. Schulz získal druhé místo. Třetí kandidát, který se neúčastnil voleb, nemůže převzít tuto pozici. Jinak bychom udělali z demokracie frašku. Něco takového se může stát v NDR nebo radikálně pravicové banánové republice. Ale ne v EU. Jinak by zničila sama sebe“.

Stejné poselství jako bulvární deník vysílal z opačného pólu společenského spektra filosof Jürgen Habermas v prestižním listu Frankfurter Allgemeine Zeitung. Nezvolení Junckera by podle něj bylo „útokem na demokracii“. Magazín Der Spiegel zase napsal, že „EU nemůže odmítnout dát Evropanům to, co slibovala před volbami – že mohou svým hlasem určit, kdo bude příštím předsedou Komise“.

Proč zvolili němečtí komentátoři takto ostrý tón? Nejednalo se totiž pouze o osobu Jeana-Clauda Junckera, ale o osud nové procedury výběru hlavy Komise. O mnohém vypovídá již skutečnost, že se pro uchazeče o předsednický post vžil v celé Evropě nový termín „spitzenkandidaten“. Pro německý název neexistuje alternativa v angličtině ani francouzštině.  Pojem, který bychom mohli přeložit jako „vrcholní kandidáti“, vymyslel autor celé procedury, staronový šéf Evropského parlamentu, Martin Schulz, který je původem z Německa, a sám byl jedním z nominovaných kandidátů.

Jedná se o výrazné posílení Evropského parlamentu, protože podle tohoto nového postupu celoevropské strany nominují při volbách do Evropského parlamentu své kandidáty na post předsedy Evropské komise.

Co na to politologové?

Mediální pokrytí tématu „spitzenkandidátů“ zkoumali politologové Simon Hix a Stuart Wilks-Heeg. Podle nich způsob, jak se k novému postupu postavila média v různých zemích, je jednou z příčin rozdílného vnímání novinky napříč EU.

Zmínění politologové zjišťovali, jak téma pokrývaly noviny v Německu a v Británii – dvou zemích, které stály ve vztahu k volbě předsedy Komise téměř na opačných koncích spektra. Zatímco v Německu byl nový způsob výběru hlavy Komise spíše akceptován, Britové byli považováni za jeho hlavní odpůrce.

Analytici udávají, že v Británii se objevilo před volbami 27 článků, které psaly o dvou hlavních kandidátech – lidovci Junckerovi a socialistovi Martinu Schulzovi. Oproti tomu v Německu jich bylo publikováno 1 905. Za zmínku stojí, že v Česku se jména dvou hlavních kandidátů ve stejném článku objevila v tisku 24krát.

Rozhodující Merkelová

Myšlenku, že by se „spitzenkandidát“ vítězné strany měl stát automaticky předsedou Komise, velká část evropských politiků odmítala. Nakonec se rozhodujícím bodem obratu stalo, když se německá kancléřka Angela Merkelová přiklonila na stranu Junckerova jmenování. Ještě na mimořádném summitu 28. května, který se konal těsně po skončení celoevropského hlasování, přitom říkala, že „agenda (Evropské komise) může být řízená (Jeanem-Claudem) Junckerem, ale také mnoha dalšími“.

Nicméně již na následné tiskové konferenci se na Merkelovou sesypaly nesouhlasné reakce a dotazy německých novinářů. A v následujících dnech se v Německu se spustil tlak médií, že předsedou Komise by měl být na základě procedury „spitzenkandidátů“ nominován právě Juncker.

Na červnovém summitu evropští lídři přes odpor britského a maďarského premiéra rozhodli, že na post šéfa unijní exekutivy opravdu jmenují Junckera, čímž vlastně de facto uznali novou proceduru. Svůj podíl na tom mají dost možná i německá média. Jestli se procedura opravdu natrvalo prosadí, uvidíme při příštích evropských volbách za pět let.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

telefon kresba

Jdeme na to!