Obamovo selfie: Jak udělat z fotky telenovelu

obama

Jeden obraz řekne víc než tisíc slov. To si asi pomyslelo mnoho komentátorů, když se k nim dostala fotka ze slavnostní ceremonie k pohřbu Nelsona Mandely. Dánská premiérka Helle Thorning-Schmidtová se na ní mobilním telefonem fotí s americkým prezidentem Barackem Obamou a britským premiérem Davidem Cameronem. Zjevně ale bylo těch tisíc slov pro každého úplně jiných.

Foto: Barack Obama, David Cameron a H. Thorningová-Schmidtová při pietní akci za Nelsona Mandelu. Zdroj: Profimedia.cz

„Prezident Spojených států, lídr svobodného světa, symbol všech hodnot, které národ, jenž vede, považuje za čestné, dobré a prospěšné, ztratil své mravní zásady, důstojnost a rozum. Slavnostní příležitost pietního rozloučení s Nelsonem Mandelou využil k tomu, aby se choval jako student zmítaný hormony na cestě do striptýzového baru.“ Těmito silnými slovy zhodnotila chování amerického prezidenta Andrea Peyserová v deníku New York Post.

Nebyla jediná, kdo se nad chováním významných politiků pohoršoval. Podobných komentářů se našlo dost i v britských denících, tentokrát směřovaných spíše vůči premiérovi Cameronovi. „Jako hlouček hihňajících teenagerů, kteří se připravují na rychlou fotku z mobilu. Kření se a naklánějí se k sobě, flirtující skandinávská blondýna přitahuje Camerona, aby se vešel do snímku,“ tak popsal událost Daily Mail. Dále deník dodává, že „ačkoliv britský tisk byl jednotný v odmítnutí chování tří státníků, dánský tisk ocenil, že se jejich malá země dostala na výsluní globální pozornosti“.

Tyto a podobné komentáře naopak zkritizovala Kayla Epsteinová v The Guardian. „Ve skutečnosti nikdo netuší, co se v hlavě hlavních aktérů fotografie odehrávalo. Média a sociální sítě si tak domysleli ten nejjednodušší a nejpřízemnější příběh,“ píše redaktorka.

Sdělovací prostředky podle ní z jediné fotky vytvořily romantickou telenovelu. A jako v každém správném „slaďáku“ i v tomto se musely objevit klasické stereotypy – blonďatá svůdnice, muž, který se jí nechá obloudit, a žárlivá manželka. Mnoho deníků se ani neobtěžovalo zmínit jméno Helle Thorning-Schmidtové, pro The Guardian to byla dánská premiérka, pro Daily Mail prostě flirtující Dánka.

Nejvíce reakcí ale směřovalo na Michelle Obamovou. „První dáma hledí kriticky – můžeme říci nesouhlasně?“, hlásal Washington Post, titulek Huffington Post zase: „První dáma z toho nic neměla“ a Bussiness Insider suše podotkl: „Ten pohled může zabíjet“.

Fotografie mohou lhát

Stereotypizace Obamové jako naštvané černošky, jež si hájí své teritorium, vadila vícero novinářkám. „Bylo až příliš snadné dotlačit Michelle Obamovou do role rozhněvané černé ženy,“ napsala britská redaktorka Epsteinová. Americká publicistka Roxana Gayová to považovala za jasnou rasovou předpojatost médií. „Reakce tisku zjevně ukazuje na to, jak se dívá na černé ženy. Implicitně považuje za jejich základní emoční stav rozzlobenost,“ napsala. Podobně se vyjádřil i komentář na webu Huffington Post, který uzavřel článek tím, že „fotky někdy prostě tisíc slov neřeknou“.

Výše zmíněné texty přitom odkazovaly na svědectví samotného autora momentky, která se v minulém týdnu tak proslavila. „Fotografie mohou lhát. Ve skutečnosti, o pouhých pár vteřin dříve, první dáma vtipkovala se svými spolusedícími, včetně Camerona a Schmidtové. Její přísný pohled vyšel náhodou“, napsal.

Těžko se novináři a veřejnost dozví, v jakém kontextu byla doopravdy momentka vyfocena. Zajímavé ale je, nakolik různorodé reakce jedna fotografie vzbudila. A jak jeden obraz dal tolik příležitostí k spekulacím i moralistickým kázáním. V některých případech dost přes čáru.

Etiketa pro „selfies“ z pohřbů

Za pozornost stojí i fenomén tzv. selfie, česky bychom jej mohli nazvat třeba fotografický autoportrét. Je to jen několik let staré slovo. A letos se se „selfies“ opravdu roztrhl pytel. Známé se stalo například to s papežem Františkem nebo s Michelle Obamovou. Tým Oxfordského slovníku jej dokonce vyhlásil slovem roku. Porota prý rozhodla poměrně jasnou převahou.

Selfies se staly tak populární, že se nevyhýbají snad žádné příležitosti. Existuje tak i webová stránka „selfie z pohřbu“, jejíž poslední přírůstek je právě fotka ze slavnostní ceremonie k pohřbu Nelsona Mandely. A díky mediální bouři, kterou fotografie vzbudila, se mohli i běžní smrtelníci poučit, jaká společenská pravidla platí pro takové autoportréty. Zpravodajský kanál CNN přispěl do debaty článkem „Jaká pravidla etikety platí pro „selfies“na pohřbech?“.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!