Hon na polské potraviny, mistři hornictví a závislý prezident

polsko food 592

Titulek odkazuje na tři nejdůležitější témata, která v souvislosti s naší zemí probírala polská média ve sledovaném období od 17.8. do 23.8.2013. Začněme tím pro Poláky nejbolestivějším, a sice mediálními útoky na kvalitu jejich potravin. Hned několik listů se pozastavilo nad tím, s jakou sveřepostí čeští novináři útočí na jídlo pocházející z Polska.

Ilustrační foto, Zdroj: Profimedia.cz

Například deník Gazeta Polska codziennie (22.8.) zdůraznil, že problémy s kvalitou mají i české potraviny, ale naše média ostřelují pouze polské produkty. Navíc podle měsíčníku Życie Handlowe (21.8.) české mediální ataky často nejsou opřeny o fakta. „Popsané případy ukazují, že v boji s polskými potravinami se naši milovaní jižní sousedé nezastaví před ničím,“ dodává časopis.

Komu hon na polské potraviny prospívá? Odpověď nabízí týdeník Polityka (21.8.), jenž přinesl rozsáhlý portrét Andreje Babiše nazvaný „Nenasytný Babišconi“. Autor článku vyjmenovává četné Babišovy podnikatelské a politické aktivity. Jako přední česko-slovenský podnikatel v zemědělství a potravinářství má eminentní zájem potírat sílící polskou konkurenci, přičemž pro ostré slovo nejde daleko. Srovnání s italským expremiérem Berlusconim, na které naráží název článku, není podle Polityky vůbec od věci. Miliardář Babiš koupil dva vlivné deníky, založil politickou stranu a chce být premiérem. Snad pak před polskými potravinami nezavře hranice, vtipkuje autor. Obměkčit by ho prý mohla polská hvězda Agnieszka Radwańska, která loni hrála za český tenisový klub sponzorovaný právě Babišem.

Pokud předchozí řádky nevzbuzovaly v českém čtenáři hrdost na jeho vlast, snad jej potěší příběh o schopných českých byznysmenech. Jedná se o Energetický a průmyslový holding, který úspěšně těží uhlí v polském Slezsku. Jak upozornily deníky Gazeta WyborczaPolska Dziennik Zachodni (shodně 21.8.), důl Silesia byl před převzetím českou firmou nerentabilní. Nicméně Češi zainvestovali do modernizace těžby a nyní nabírají nové zaměstnance. Na rozdíl od polského těžebního gigantu Kompania Węglowa, od něhož ostatně Češi důl koupili. V době, kdy česká média informují o problémech tuzemské uhelné společnosti OKD, zní následující titulek ze zmíněného regionálního listu Polska Dziennik Zachodni poměrně zvláštně: „Jak zachránit polské hornictví? Českou cestou“.

Abychom nekončili úplně optimisticky, podívejme se polskýma očima na naši politickou scénu. Katolicky orientovaný Tygodnik Powszechny (21.8.) rozebral aktuální situaci s českým historikem Janem Adamcem. Ten zdůraznil, že Češi neradi demonstrují, spíše diskutují a vyčkávají, jak se situace vyvine. Nedávno obnovený deník Trybuna (21.8.) přiblížil pestrost na levé straně českého politického spektra s konstatováním, že takový výběr polský levicový volič nemá. V hledáčku polských médií se ocitli i dva poslední čeští prezidenti. Gazeta Polska codziennie (21.8.) se věnovala možnému návratu Václava Klause do aktivní politiky. Gazeta Wyborcza (17.8.) představila v nepříliš lichotivém světle současného prezidenta Miloše Zemana. Zmínila mimo jiné jeho sklon k alkoholismu, závislost na cigaretách a zálibu v urážení novinářů a politických protivníků. Otázkou zůstává, co by Miloš Zeman řekl na to, že autor kritického článku se jmenuje Michał Kokot…

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!