Konec RIA – Novosti: souvislosti, historické pozadí

ria novosti

Tiše a bez hluku vznikla v Rusku, dekretem Vladimira Vladimiroviče Putina, nová tisková agentura Rusko dnes. Rossija segodňa vypadá na první pohled jako odnož televizní stanice Russia Today, která se nenápadně a velmi obratně vklínila mezi velké mezinárodní vysílatele televizního zpravodajství. Ale je to jen marketingový trik, mající plně využít respektovanou značku televizní stanice, kterou RIA provozuje.

Foto: budova agentury RIA Novosti. Zdroj: Profimedia.cz

Agentura Rusko Dnes má nahradit agenturu RIA – Novosti a spadla pod ni jak stejnojmenná televizní stanice, tak i rozhlasová stanice Golos Rossiji (Hlas Ruska), neboť Putin usoudil, že by bylo dobré, aby se do světa dostávaly dobré zprávy o Rusku v brandu, který si získal světovou proslulost. Nová agentura byla založena zřejmě kvůli intenzivnějšímu rozšíření vlivu Ruska směrem ven, neboť má mít své texty určené výhradně pro zahraničí. Nová firma bude spadat přímo pod Kreml a byla označena za státní strategický podnik.

Russia Today jako odpověď na CNN

Televizní stanice Russia Today (RT), na jejíchž základech a pod jejímiž křídly nová agentura vznikla, byla založena roku 2005 jako protipól americké CNN a jejím cílem bylo „překonávat předsudky vůči Rusku“.  Tehdejší ředitelka nyní zrušené agentury RIA Novosti Světlana Miroňuk uvítala vznik stanice slovy: „Bohužel, pro hromadné sdělovací prostředky na Západě je Rusko spojeno se třemi slovy: komunismus, sníh a chudoba. A tak bychom rádi, aby se utvořil poněkud komplexnější pohled na život v naší zemi.“ Stanice vysílá v angličtině, arabštině, španělštině, ruštině a ukrajinštině pro více než 630 milionů diváků z Moskvy a Washingtonu a je financována z federálního rozpočtu Ruska. Signál přenáší 22 satelitů a už pět let po svém vzniku byla druhou nejsledovanější stanicí na světě po BBC World News.

Historický background

RIA prožila dlouhou historii. Vznikla jako Sovinformbyro v roce 1941, válečná a protinacistická propagandistická kancelář, která měla za úkol vyvracet propagandu nepřítele a glorifikovat Rudou armádu. Pak se přejmenovala na APN (Agentstvo pečati Novosti), propagační agentura  společenských organizací Sovětského svazu, která od roku 1961 vydávala 65 časopisů jako Po sovětskom  sojuzu, Meždunarodnaja informacija, Nauka i těchnika, Kul'tura i iskusstvo,   Moloděc i žizň v nákladu 4,3 milionu výtisků, 35 milionů knih, brožur a slovníků v 56 jazycích, více než 100 tematických informačních bulletinů. Produkovala pro tisk 120 000 fotografií ročně a měla  kanceláře v 73 zemích. RIA posléze fungovala vedle agentury TASS (ano, té, při jejíž zprávě z 12. dubna 1961 celý svět vyskočil od rozhlasu) jako státně propagační nakladatelství, vydavatelství a agentura. TASS, založená  v roce 1904, se „za kapitalismu“ zaměřila na politické zpravodajství, zatímco RIA – Novosti (pod tímto názvem od roku 1991) rozvíjela multimediální zpravodajství a vydávala informace v 23 jazycích na 40 webech. Vydávala rovněž deník „Moskovskije novosti“.

Doteď zahrnoval komplex RIA stejnojmennou tiskovou agenturu, ekonomickou informační agenturu PRIME, tiskovou agenturu pro právní a soudní informace RAPS, sportovní tiskovou agenturu R-Sport, ratingovou agenturu RIA Rejting, nakladatelství „Moskovskije Novosti“, publikace v ruském a anglickém jazyce, multimediální síťová zpravodajská centra v Rusku i v zahraničí, stejně jako více než 40 on-line informačních zdrojů ve 22 jazycích.

Další reorganizace na ruském mediálním trhu

Součástí nové agentury se stane i rozhlasová stanice Golos Rossiji, která má své internetové stránky mimo jiné i v českém jazyce. Současně Putin reorganizoval časopis „Rossijskaja Gazeta“ připojením k časopisu „Vlast“, nařídil zlikvidovat Ruský knižní fond a Státní fond televizních a rozhlasových programů převedl na Ruskou státní společnost pro televizní a rozhlasové vysílání, která provozuje hlavní ruské televizní a rozhlasové stanice. Ačkoliv Putin nařídil vládě v prosinci 2013 realizaci "slučovacího" dekretu do jednoho měsíce, doména rian.ru, twitterový i facebookový účet jsou nicméně stále aktivní. Označení "RIA Novosti" však potrvá pouze do 8. března.

V současné době působí vedle RIA Novosti/Rossia segodňa na území Ruska dvě „velké“ domácí tiskové agentury  - TASS a Interfax, dále pak soukromé Ruspres, Lenta.ru, NEWSru, ekonomické Prajm, CredInform a Cbonds, Věda a technologie Ruska patřící OOO Media Park, námořní PortNews, hudební a filmová InterMedia, kulturní Oreanda , Židovská tisková agentura, Národní tisková agentura, Regnum, sociologická InoSMI, regionální agentury Bašinform, Irinform, SeverInform, City 24, PenzaNews, EAN, Ura.ru,  PrimaMedia, Deita.ru,  Newslab.ru, ITT, kulturní a vzdělávací agentura Pomeranč a další.  

Uvidíme, jak se povede nové agentuře a jakou se jí podaří vybudovat pověst – navzdory poněkud zvláštnímu začátku.

Irena Ryšánková
autorka je mediální analytičkou

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!