TV Nova po 20 letech: časy hojnosti jsou pryč

pesnovak

Když se řekne televize Nova, vybaví se mi Pes Novák, Vladimír Železný, pořad Kolotoč a velké finanční ztráty. Nejsledovanější česká televize slaví dvacetiny, ale kromě Dnu otevřených dveří si pro své diváky připraví už jenom recyklát starých úspěchů.

Foto: pes Novák. Zdroj: Dan Materna / MAFRA / Profimedia.cz

Bylo pozdní odpoledne 4. února roku 1994, když televize Nova začala vysílat. Tehdy ještě sídlila v Měšťanské besedě a jejím prvním příspěvkem byl přímý přenos z Národního muzea v Praze. Postupem času svoji pořadovou skladbu obohatila. V době, kdy Vladimír Železný žádal o licenci pro první soukromou televizi, přidal i příslib, že jeho televize bude plnit požadavky i těch nejnáročnějších diváků a určitě z programové skladby nevynechá zajímavé dokumenty. Následně čeští diváci poprvé dostali možnost spatřit skvosty typu: Dallas, Dynastii, Tak jde čas a Pobřežní hlídka. Nic podobného tu předtím k vidění nebylo a určitě to uspokojilo i ty nejnáročnější…

Ještě v roce 1994 začínají Televizní noviny, jejichž podoba i moderátoři se sice v průběhu času měnili, nicméně formát je již dvacet let stejný. Podobné je to i se Snídaní s Novou, která se na obrazovkách objevuje rovněž od roku 1994. Podobný potenciál měl i pořad Volejte řediteli. Každou sobotu v poledne se na obrazovce objevil Vladimír Železný a vždy diváky oblažil informacemi o plánovaných pořadech. Nezapomenutelný je jeho slogan: „Vždyť vy to přece chcete vidět!“ V době, kdy mu do studia začali volat rozzuření diváci, že to vidět nechtějí, kontroval tím, že každý televizní přijímač má i ovladač, s nímž je možné přepnout na jinou televizní stanici.

Počátky vysílání televize Nova jsou ve znamení hojnosti. Společnost CET 21 při výrobě pořadů nijak nešetřila, proto se postupem času na televizní obrazovku dostaly nejen první sitkomy (Nováci, Hospoda), ale i zábavné talk show s Petrem Novotným (Novoty, Dobroty). Přejímaly se formáty úspěšných soutěží ze zahraničí (Riskuj!, Chcete být milionářem, Nejslabší máte padáka), ale vymýšlely se i nové pořady jako Čundrcountry show, Tele Tele, Prásk či Občanské judo. Televize Nova ve své snaze informovat diváky o všem, přinesla i pořady Áčko a Tabu, jejichž oficiálním účelem byla osvěta, ve skutečnosti se na nich ovšem naháněla sledovanost.

A jaká je současnost? Zábavné estrády se již netočí.  Nedávno se na veřejnost dostala zpráva, že končí natáčení pořadu Babicovy dobroty, kvůli nedostatku financí. Ze zdrojů z televize vím, že to nebude jediný pořad, jehož výroba bude ukončena. Televize Nova je sice nejsledovanější televizí u nás, ale jen za rok 2013 utrpěla ztrátu jednu miliardu. Velká část zkušených zaměstnanců přešla s bývalým ředitelem Petrem Dvořákem do České televize (všichni samozřejmě poctivě vyhráli výběrové řízení či byli nejlepší), další část personálu byla propuštěna, když se televize ujala společnost Time Warner. Nyní se čeká, až se situace zlepší. A kdy to bude?

Podle různých predikcí se na Nově začnou točit nové pořady za čtyři až pět let, tedy až se dostane z těch největších dluhů. Ačkoli nyní kolují fámy o další možné změně vlastníka, nejčastěji padá jméno podnikatele a politika Andreje Babiše, pravděpodobné to není, neboť televize není momentálně v ideální kondici. Spekulace ale ponechme teď stranou a popřejme oslavenci do budoucna vše nejlepší.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!