Zachrání média miliardáři z IT byznysu?

lukacovic

Amerika zaznamenává nový trend. Podnikatelé ze sektoru moderních technologií se rozhodli investovat do klasických médií. Můžeme podobný jev pozorovat i v Česku a bude to znamenat dlouho očekávanou záchranu skomírajícího odvětví?

Foto: Ivo Lukačovič, Seznam.cz, Zdroj: Profimedia.cz

Zakladatel eBay, Pierre M. Omidyar, oznámil v půlce října, že podpoří nový mediální projekt sumou 250 milionů dolarů (přibližně 5 miliard Kč). Již v srpnu investoval stejnou částku do nákupu prestižních The Washington Post zakladatel Amazonu Jeff Bezos.  Sektor seriózního zpravodajství tak v době, kdy urgentně potřebuje finanční podporu, získal desetimiliardovou finanční injekci.

Tím ale výčet bohatých, kteří získali majetek podnikáním v oblasti IT a nyní se rozhodli investovat do médií, nekončí. Stejný krok oznámila Laurene Powell Jobsová, vdova po Stevu Jobsovi z Apple. Finančně podpoří zpravodajský start-up Ozy Media. Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes zase v roce 2012 získal většinový podíl magazínu The New Republic a zároveň se stal jeho šéfredaktorem. Jeff Skoll, člen týmu společnosti eBay, podpořil Participant Media a televizní kanál Pivot.

Češi se drží při zemi

Z Česka bychom mezi internetové podnikatele, kteří mají zájem investovat na poli tradičních médií, mohli zařadit zakladatele vyhledavače Seznam Ivo Lukačoviče, který firmu ze 70 procent vlastní. Letos v létě Seznam koupil 33,6 procenta ve vydavatelství Borgis, do jehož stáje patří deník Právo a servery Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz. Firma Seznam se chce prosadit i jako konkurence televize prostřednictvím internetového portálu Stream.cz.

Nejedná se však o mediálního vizionáře, jakým je třeba Omidyar, investicí do Borgisu Seznam spíše upevnil dlouhodobou spolupráci.

Za zmínku stojí i jeden z „otců“ portálu Centrum.cz Ondřej Tomek. Z peněz, které vydělal prodejem podílu na úspěšném internetovém projektu, zafinancoval mimo jiné nákup 34 procent v publicistickém projektu Motejlek.com.

Sen o lepším světě

„Technologové mají názor, možná nadutý, že mohou svět zlepšit,“ vysvětlil motivace amerických IT miliardářů Omidyar v říjnovém rozhovoru pro The New York Times. „Existují limity, jak toho dosáhnout pouze prostřednictvím technologií, nebo vás prostě přestane bavit dělat to jen skrze technologie. Proto je lákavé dostat se k obsahu a široké komunikaci,“ dodal.

Mnoho analytiků proto očekává, že investoři ze sektoru moderních technologií nepřinesou do žurnalistiky jen peníze, ale i intelektuální kapitál. Opakovaně se připomíná, že novinařina se dostala na rozcestí a musí najít cestu, jak se dostat z krize a pokračovat v novém životaschopném modelu. A právě internetoví podnikatelé jsou nekonvenčními osobnostmi, které mohou nové myšlenky, jež žurnalistika nutně potřebuje, přinést.

IT a média: Partneři, nebo sokové?

Avšak ne všichni jsou vůči těmto iniciativám optimističtí. Například bývalý redaktor Financial Times Tom Foremski argumentuje na stránkách on-line magazínu „Silicon Valley Watcher“, že IT miliardáři žurnalistiku nezachrání, protože nenabízí udržitelný model pro celý sektor, ale pouze finanční zvýhodnění pro médium, do kterého investují.

Foremski navrhuje, že místo hledání spásy v investicích od miliardářů z IT by se celý zpravodajský sektor měl společně postavit internetovým obrům, jako je společnost Google. Problémem zpravodajství totiž je vedle klesajícího zájmu čtenářů i pokles výnosů z reklamy. Největší díl zisku z inzerce na internetových portálech, včetně těch zpravodajských, jde právě na účet internetových společností jako Google.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

telefon kresba

Jdeme na to!