Louskáček s novým názvem a skromnější podobou

louskacek mensi

Nejprestižnější česká reklamní cena, kterou uděluje tuzemská pobočka Art Directors Clubu, se letos už nejmenovala Louskáček a po loňském Rudolfinu letos opanovala prostor vinohradského Radiopalace.

Foto: ADC Creative Awards Zdroj: ADC

Slavnostní předávání reklamních cen ADC Creative Awards, což je nový název pro někdejší Louskáček, už po dvaadvacáté pořádal český Art Directors Club ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur. Soutěž je součástí mezinárodních ADC*E Awards, do jejichž barcelonského finále automaticky postupují i vítězné práce z Česka. To byl také hlavní důvod pro přejmenování Louskáčku, aby bylo v anglicky mluvících zemí na první pohled jasné, o jaké ocenění jde.

Jak se vyslovuje Wunderman

Každopádně světový název ještě bohužel nezaručuje i světovou úroveň. Nemohu si pomoci, ale zaplněné Hudební divadlo v Karlíně nebo Sasazu asi pojmuly více lidí, kterých se mi prostě letos zdálo nějak málo – navíc jsme se s kolegy shodli, že na after party dole „ve sklepě“ bylo více lidí než na předávání v hlavním sále. Na druhou stranu nikdo z ceremoniálu neutíkal ke cateringu, jako se to stalo třeba na „horrorovém“ Louskáčku s Markem Ebenem v Karlíně. Ten se podle pamětníků posléze stal jakýmsi přelomem, od kterého se organizátoři snažili předávání Louskáčků spíše zcivilnit. To se jim letos každopádně povedlo.

Jak si všimli kolegové z Marketing & Media, moderátorské duo Cossiga a Nasty si vypomohlo stejným úvodním gagem, jaký použili při nominačním večeru Českého lva. Navíc s oblibou prznili jména agentur a zadavatelů – nešťastný „otec direct marketingu“ Lester Wunderman by se při vyslovení slova "wundermen" mohl dočkat prvního infarktu, což mu samozřejmě nikdo nepřeje. Podobně dopadl i Kaspen/Jung von Matt nebo slovenští Mayer/McCann Erickson. Celá party byla navíc „na stojáka“, což některé dámy na vysokých podpatcích nekvitovaly s přílišným povděkem.

A jak to celé dopadlo…

Ale dosti kritiky, klíčové jsou samozřejmě vítězné práce. Jejich podobu ale poznamenalo gesto jedné z největších českých reklamních agentur, pražských Young & Rubicam, kteří se rozhodli do letošního Louskáčku neposlat ani jednu práci. Podle oficiálního vyjádření agentury je důvodem nejistota, „co změny, které pořadatelé od letošního ročníku soutěže provedli, přinesou a zda sošky, které se budou rozdávat letos, budou mít stejnou váhu jako ty minulé“. Zlé jazyk ale hovoří o zákazu obesílání reklamních soutěží kvůli jejich nákladnosti – připomeňme, že do loňského ročníku nejprestižnějšího reklamního festivalu Cannes Lions přihlásili Y&R na šest desítek prací, což je mohlo vyjít i na milion korun.

Nejúspěšnější agenturou letošního ADC Creative Awards se tak stala skupina Ogilvy, která si odnesla pět bronzových, pět stříbrných a čtyři zlatá ocenění. Její klient Pilsner Urquell se stal klientem roku. Grand Prix ale získala kampaň Českého helsinského výboru Kulka od agentury Havas Worldwide Prague (druhá nejúspěšnější agentura letošního ročníku), připomínající úvodní sekvenci filmu Obchodník se smrtí. Volba nekomerční kampaně vzbudila jistou kritiku – přeci jen pokojné rozdělení Československa bez jediné kulky je bezesporu atraktivnějším tématem než aktuální slevová akce v hypermarketu.

Ocenění Zlatý ohníček pro osobnost roku získal za svoji dlouhodobou práci Richard Stiebitz, kreativní ředitel zmíněné agentury Wunderman. Během večera byly vyhlášeny i výsledky druhého ročníku Young Creative Awards. Studenti a začínající kreativci do 28 let dostali šanci vyhrát třicet tisíc korun za natočení spotu nebo vytvoření tiskového inzerátu na studentské konto G2 od Komerční banky, který bude nejlépe vystihovat claim “Nevisím rodičům na krku”. Mezi čtyřiceti přihlášenými prácemi nakonec porota ADC Creative Awards vybrala spot Jakuba Jeníka. 

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!