Kooperaci s médii beru jako oboustranně užitečnou symbiózu!

david marek 624

Mediální slávu si nepřipouští, zůstává nohami na zemi. Je jedno, jestli radí sousedovi, lidem na ulici, nebo se vyjadřuje do médií. Pro hlavního ekonoma Patria finance pragmatika Davida Marka jsou prioritou věcně správné a zároveň srozumitelné informace.

Foto: David Marek, Zdroj: Profimedia.cz/Jan Zátorský/Mafra

Ze statistik Newton media vyplynulo, že patříte dlouhodobě mezi jednoho z nejcitovanějších mediálních analytiků v Česku? Čím si to vysvětlujete?

Snažím se o skloubení co nejširšího pokrytí ekonomických témat s dostatečnou hloubkou pohledu. Samozřejmě není možné věnovat se všem tématům, navíc nemám ve firmě žádného kolegu, se kterým bych mohl práci sdílet, případně požádat o pomoc, nicméně snažím se věnovat všem důležitým domácím i zahraničním tématům, a pokud to jde tak nejen povrchně. Rád si věci promyslím a spočítám sám, než abych spoléhal na výsledky jiných.

Přináší Vám "mediální" sláva i nějaké "benefity" – nebo je to pro vás naopak komplikace – předpokládám, že díky vystoupením v televizi Vás poznávají i běžní lidé na ulici?

S komplikacemi jsem se nesetkal. Naopak, pokud se dostanu do diskuze o ekonomických tématech s někým mimo obor, beru to jako šanci poznat jiný pohled, poznat, co je důležité z jiného úhlu pohledu, a jak formulovat odborná témata, aby byla srozumitelná co nejvíce lidem.

A propos, lidé na ulici – nezastavují Vás, abyste jim něco vysvětlil, poradil…

Občas mě někdo osloví a zeptá se. Když nepospíchám, alespoň stručně se snažím odpovědět. Často se například zapovídám se sousedem, který prodává a opravuje jízdní kola. Pro mě to představuje důležitou informaci o ekonomickém trendu „zdola“.

Cítíte ještě trému při vašich vystoupeních?

Ze začátku jsem samozřejmě měl trému, ale po letech si člověk zvykne.

Vzpomenete si ještě na svůj "nejtěžší" mediální výstup? (ať už jste se spletl, nebo spadla technika, nebo jste se zapletli do tématu?)

Nejtěžší bývají mediální diskuze, kdy jsou pozváni i politici. Každý člověk má vlastní politický názor, ale jsem-li k diskuzi pozván jako odborník, musím se vystříhat politických úvah a polemik a snažím se držet odborné roviny. Jenže v ekonomii k sobě mají obě roviny velmi blízko.

Připravujete si podklady pro mediální vystoupení sám, nebo Vám pomáhají s přípravou kolegové?

Nemám k ruce nikoho, ani pro odpovědi médiím či vystoupení v médiích, ani pro svou běžnou práci. Vše si musím připravit a zpracovat sám. Analytické oddělení v Patria Finance je pouze jednočlenné.

Novináři mají u firem "pověst" nemilosrdných mediálních hyen – jak vnímáte vaši spolupráci s médii? Je to pro Vás "nutné zlo" nebo se na svá vystoupení těšíte?

Kooperaci s médii beru jako oboustranně užitečnou symbiózu. Doufám, že svými odpověďmi kolegům z médií mohu pomoci v jejich práci. Pro mě je důležité, že mohu pomoci kvalitní veřejné diskuzi o ekonomických tématech.

S novináři už komunikujete dlouhá léta, vnímáte, že by dnes byli novináři připravenější, měli větší přehled o tématech, na které žádají Váš názor? Chodí novináři na rozhovor s Vámi připravení?

Osobně si myslím, že se ekonomické zpravodajství v médiích postupně zlepšuje, co do rozsahu obsahu i kvality zpracování informací. Řada novinářů má výborný přehled o aktuálních ekonomických tématech. Často si říkám, že toho vlastně vědí víc, než já či kolegové.

Dostal jste v nedávné době od nějakého novináře při rozhovoru otázku, která Vás zaskočila?

Zvykl jsem si nebýt zaskočen, takže mě zaskočil právě tento dotaz. Nicméně vážně, občas mě zaskočí dotaz na dopad vybrané události na českou ekonomiku, i když má daná událost pramalou vazbu na Českou republiku.

Pro mnohé je veřejné vystupování, resp. kontakt s médii utrpením – poradil byste začátečníkům, na co si při rozhovorech s médii mají dávat pozor?

Na to jsou odborníci jiní. Mohu-li někomu poradit, potom bych doporučil pokusit se o jasné, stručné formulace odpovědí a zamyšlení nad tím, zda odborné výrazy nelze nahradit obecně srozumitelnými slovy. Někdy se stává, že používání odborných termínů je jen pozlátko, které má ohromit obecenstvo, ovšem na úkor sdělení a pochopení obsahu.

Profil:

David Marek je hlavní ekonom a vedoucí oddělení analýz Patria Finance. Ve společnosti pracuje od roku 2000.
 

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!