Talk show po česku

sip

Larry King, Oprah Winfrey, David Letterman nebo Ellen DeGeneres. Zvučná jména amerických hvězd, které se proslavily zejména díky své televizní talk show. U nás funguje fenomén talk show na trochu jiných principech. Na přelomu milénia jsme jich mohli zaznamenat hned několik. Nyní jsou hlavními hráči na obrazovkách hlavně Karel Šíp a Jan Kraus.

Foto: Všechnopárty Karla Šípa. Zdroj: Profimedia.cz

Talk show obecně řadíme k populárně-naučným televizním žánrům, jejichž významnost je postavena hlavně na ústřední postavě moderátora, který je apriorně i tváří pořadu. V České republice je v současné době typický model večerní talk show, kdy páteční prime-time patří na dvou televizních stanicích právě tomuto formátu. Tento specifický druh televizní zábavy se v českém prostředí stále těší oblibě, i když je pomalu na ústupu.  

Všechnopárty jako párty pro všechny

Veřejnoprávní Česká televize již několik let nabízí divákovi talk show Karla Šípa Všechnopárty, která je zároveň u nás, co se sledovanosti týče, nejúspěšnější. Každý páteční večer si ji zapne něco okolo miliónu diváků. Šípův pořad plní i vzhledem k povaze a k poslání veřejnoprávního média spíše zábavní funkci. Projev moderátora Šípa je lidový a velmi často si dělá srandu sám ze sebe. Největším nedostatkem jeho talk show však je předvídatelnost. Tak jako téměř u každého hosta můžeme očekávat otázku na závěr: „Prozraďte mi, na čem teď pracujete nebo co nyní chystáte?“, tak je předvídatelná i skladba jeho hostů. Nejčastěji to jsou osobnosti z herecké branže, těsně jim sekundují lidé z hudebního průmyslu a následně pak sportovci či sportovkyně. Politik se objevil v jeho show za poslední rok jen jednou. Dramaturgická nenápaditost ubírá této talk show na jejím jinak kvalitním základu.  

One man show – Show Jana Krause  

Konkurenční Show Jana Krause je v páteční večer vysílána na Primě o něco později než Šípova Všechnopárty. I to je bezesporu určitým faktorem toho, proč má Krausův pořad menší sledovanost, v průměru přes půl miliónu diváků. Jan Kraus má svůj pořad na rozdíl od Karla Šípa více postavený na improvizaci a na pestrosti výběru hostů. I když u něj převažují také návštěvy z herecké branže, hned za ní dostávají nejčastěji prostor hosté, kteří nejsou příliš obecně známí, ale zabývají se něčím neobvyklým a zajímavým. Pro příklad to byla cvičitelka nahé jógy, propagátor sukní pro muže nebo mistr republiky v míchání tataráku. Velmi často se v jeho pořadu objevují také lidé z vědeckého a akademického prostředí nebo podnikatelé. Oproti Všechnopárty se v Krausově talk show více profilují i zástupci politiky. Z náplně pořadu je často cítit i fakt, že je politické dění Krausovi blízké a jeho úvodní prolog je mnohdy zaměřen právě na politickou či ekonomickou problematiku. Celková stylizace prostředí pořadu, přítomnost kapely na místě i výběr témat a hostů dodává Show Jana Krause trochu nádech amerických talk show. A v tom se právě liší oba zmiňované pořady. Tam kde se Jan Kraus snaží improvizovat, aby byl pořad zábavný a neotřelý, tam musí Karel Šíp spoléhat pouze na své hosty. 

Šárka Nevoralová
studentka mediálních studií na UP v Olomouci

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!