Fotbalové MS: rekordní sledovanost, přetížené sociální sítě

ms fotbal

Mistrovství světa ve fotbale je už ve své finální části. Již dlouho před prvním hvizdem, když se teprve šampionát připravoval, byl v médiích vděčným tématem a nejinak je tomu i v jeho průběhu.

Foto: oficiální míč MS ve fotbale v Brazílii. Zdroj: Profimedia.cz

Téma mistrovství světa ožívá již měsíce před svým počátkem. Ať už se jedná o losování do základních skupin nebo představení míče, se kterým se bude hrát, přitáhne taková událost vždy velkou mediální pozornost. Tato obliba se pak samozřejmě projeví i v marketingu, využití značky 2014 FIFA World Cup je možné sledovat v mnoha různých odvětvích. V hledáčku médií byly i ojedinělé kontroverzní události, spojené s mistrovstvím – kromě pravidelných protestů v hostitelské zemi Brazílii to bylo například pivo Budweiser, jehož prodej si i přes zákon, který v Brazílii zakazuje prodej alkoholu na stadionech, vynutila FIFA. Budweiser patří ke klíčovým sponzorům MS. Odhaduje se, že se během šampionátu prodá pivo za 800 milionů dolarů.

Svět žije fotbalem

Je vidět, že mistrovství světa ve fotbale zůstává nejoblíbenější sportovní událostí na světě. Podle oficiálního zpravodajství FIFA byly díky šampionátu ve všech oblastech světa překonány letošní rekordy v televizní sledovanosti. Přitom je oproti minulému mistrovství znatelný nárůst sledovanosti ve Spojených státech amerických a dalších zemích, což lze přičítat i vlídnému časovému posunu vůči Brazílii. Velká aktivita je zaznamenaná i na sociálních médiích, zvlášť na Twitteru a Facebooku; podle výzkumů agentury Reuters se dosud šampionátu týkala asi miliarda interakcí na Facebooku, což je pro srovnání více než při olympijských hrách v Soči, udělování Oscarů a finálovém zápase americké NFL dohromady. Příznivě ovlivněna je i ekonomika a marketing, MS pomůže například světovému trhu s reklamou k meziročnímu růstu v řádech procent.

I lokální média propadají národnímu cítění

Také v klasických médiích se fotbalu věnuje značná pozornost. Na mnohých internetových stránkách tištěných médií se objevuje vedle záložek „Svět“ a „Ekonomika“ záložka „Mistrovství světa ve fotbale“. Deníky pravidelně přinášejí výsledky, statistiky a rozhovory. V zemích, které se šampionátu účastní, je však znát rozdílný postoj k zápasům „svého“ národního týmu a týmů ostatních zemí. Jedná se jak o obhajování národního týmu při porážce a svádění neúspěchů například na rozhodčí (jejichž výkony jsou v některých případech vskutku kontroverzní), tak o vyčítání špatných výsledků mužstvům, od kterých se očekával postup do bojů o medaile nebo přinejmenším postup ze skupiny.

Například do domácí Brazílie se místní tisk poměrně ostře opřel, když remizovala s Mexikem. Deník Folha de São Paulo zkritizoval trenéra (jak to tak bývá), který podle deníku nemá dostatek zkušeností na trénování. List dále vyčetl svému týmu, že se příliš spoléhá na výkony mladého útočníka Neymara. Titulky jiných novin zase hlásaly, že Brazílie předvedla nejhorší výkon na mistrovství světa od roku 1978. Podobná kritika se snesla i na Anglii a Španělsko.

Přes drobné incidenty popularita MS roste

Průběh mistrovství světa doprovází drobné kontroverzní události, které se objevují opakovaně v sociálních médiích, ale také v seriózních denících, což v určité rovině zavání senzacechtivostí a bulvárem. Vynechávat je na druhou stranu nelze, protože ovlivňují průběh mistrovství. Řeč je například o Luisi Suarézovi, který podle Italů a disciplinární komise kousnul svého protihráče, ale podle Suaréze do sebe jen omylem vrazili (později se Suaréz přiznal a omluvil). Dále se v médiích řeší klasické přehrávání faulů a nejasná rozhodnutí rozhodčích. Těmito a jinými podobnými událostmi (obvinění kamerunských hráčů z toho, že měli v zápasu s Chorvatskem hrát na prohru) je pověst šampionátu a celkově fotbalu jako sportu poměrně poškozována, protože zůstávají na světle delší dobu.

I tak se zdá, že si fotbalové mistrovství světa nachází cestu k popularitě po celé Zeměkouli. Již nelze říci, že by bylo soustředěno na evropské a jihoamerické země – po úspěších afrických zemí se přidává i zbytek světa. U fotbalu totiž neplatí, že silnější ekonomika země znamená lepší sportovní výsledky, jak je tomu u olympijských her; země si musí vypěstovat svou fotbalovou tradici. To je část klíče k mediálnímu úspěchu fotbalového mistrovství – více zemí může konkurovat tradičním favoritům, což způsobí nárůst fanoušků, sociální sítě umožní okamžité získání informací a bleskovou odezvu. To způsobuje lepší propojenost a zvětšuje pocit lidí, že jsou součástí šampionátu, i když jsou na druhé straně Země.

Lukáš Žák
autor je student FHS UK

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!