Nejistá budoucnost novin?

marek pecar

Budoucnost novin (tištěných periodik obecně) je podle šéfredaktora regionálního čtrnáctideníku ZRCADLO Marka Pečera nejistá. Navzdory tomu, se jeho týmu daří náklad novin udržet. „Jsme jediné periodikum v regionu vydávané neziskovou organizací již dvanáctým rokem,“ říká hrdě v rozhovoru pro Mediainfo.cz

Foto: Marek Pečer, šéfredaktor Regionálního čtrnáctideníku ZRCADLO, Zdroj: Soukromý archiv MP

Jakou má podle vás budoucnost regionální tisk třeba ve srovnání s celostátními deníky?

Budoucnost tisku jako takového je podle mého názoru nejistá. Tištěná periodika jsou dnes již standardně doprovázena jejich internetovou mutací a mnohdy i verzí pro facebook. Je jen otázkou času, kdy budou tištěné noviny postupně zanikat. Regionální tisk oproti tomu celostátnímu má hlavní problém v zajištění velkých, chcete-li „republikových“  inzerentů, kteří svou propagaci řeší převážně přes celostátní deníky. 

Když, už jsme u toho srovnávání – celostátní tituly nemají nouzi o velká, nejčastěji politická témata, když se ale dostaneme do regionu, jak je to tam s výběrem nosného tématu tzv. na titulku?

Regionální politika se od té celorepublikové moc neliší. I region má své politiky, obce svou samosprávu, kraje své vedení. V našem periodiku se věnujeme hlavně zprávám z radnic a z Krajského úřadu Jihomoravského kraje.

O jaký tip informací mají vlastně čtenáři u vás v regionu největší zájem?

Naši čtenáři vědí, že u nás nenajdou bulvární a „černokronikářské“ články. Není to náš záměr. Naše noviny jsou založeny především na pravidelných rubrikách, které podle ohlasu průběžně obměňujeme.  Například informace z historie regionu nabízí Expedice Speculum, Obce regionu, Spolky v Moravském Krumlově nebo Krumlov před léty. Praktické rady čtenářům přinášíme v rubrikách: Advokátní poradna, Finanční poradna, Rady na dovolenou, Z regionální kuchyně, Hospody a hospůdky a podobně. Informační servis pak zve na akce v celém regionu. 

Práce novinářů se v tzv. velkých – celostátních titulech v uplynulých letech dramaticky změnila. Vnímáte nějaké změny i u vás a je dnes ještě vůbec prostor vychovávat si své “regionální novinářské talenty”?

Zásadní změny v novinařině s sebou přinesl pokrok v technice a v technologiích. Dříve jsme vyráželi s tužkou a papírem a s foťákem na kinofilm. Noviny se tiskly z archů několik hodin. Dnes stačí jeden chytrý telefon a máte záznam i fotky v redakci dříve, než dojedete z terénu. A rotačnímu stroji stačí na tisk našich novin asi půlhodina.
Stálé novináře nemáme. Naše redakce je založena na přispěvatelích. Někteří psaní pro Zrcadlo proměnili ve svou zálibu a články posílají pravidelně. Využíváme tiskových zpráv a informací z radnic. Své články také sami posílají pořadatelé kulturních, společenských a sportovních akcí.

Jaká je u Vás regionu situace s  „on-line“ regionálním zpravodajstvím, tj. zpravodajství na internetu?

On-line zpravodajství na internetu z regionu zajišťují regionální mutace deníků docela dobře.
V případě našeho periodika je prozatím internetová mutace jakýmsi doplňkem, archivem k tištěné formě novin. Vycházíme jako čtrnáctideník, což nás oproti deníkům i týdeníkům z hlediska aktuálnosti zpráv hendikepuje. Vzhledem k našemu informačnímu a rubrikovému zaměření to ale ničemu nevadí.

Jestli mohu, prosím vraťme se ještě na chvíli k financím – jak už jste částečně naznačil v jedné ze svých odpovědí, do jaké míry je to dnes komplikovanější, shánět inzerenty (nejen ty velké, ale i drobné živnostníky, regionální firmy)?

Máme v databázi asi tisícovku firem. U řady z nich jsme byli na začátku jejich podnikání. Řada z nich už ale nepodniká. Mnoho firem pohltila současná doba a stále se zhoršující podmínky k podnikání. Od začátku jsme periodikem nezávislým na jakýchkoliv dotačních penězích. Příjem z inzerce je naším jediným příjmem. 

Velké tituly se stěžují na fluktuaci čtenářů, prý je těžké je to udržet – jak je tomu vás? Přibývají, nebo ubývají Vám čtenáři?

Nám rozhodně přibývají. Cítíme to na tlaku, abychom zvedli náklad novin. Zájem o naše noviny je evidentní při rozvážce každého vydání. V obchodech, kde je Zrcadlo převážně k mání, doslova mizí před očima.

V čem považujete regionální tisk za „nenahraditelný“ v porovnání s celostátními novinami? Kde mají nezastupitelnou úlohu?

Je potřeba rozlišit regionální mutaci celostátních novin a jedinečné regionální noviny. Ty druhé se většinou tisknou s úplně jiným úmyslem, než na nich vydělávat. Stávají se mnohdy mediálním partnerem obcí, komunit, akcí a aktivit, o které by celostátní média zájem neprojevila. Jsme jediné periodikum v regionu vydávané neziskovou organizací již dvanáctým rokem. Ostatní čtyři vydavatelé, kteří zde postupně začali, také postupně skončili.

Na závěr otázka, na kterou se ptáme ve všech rozhovorech s představiteli regionálního tisku. Kam  podle vás vlastně spěje povolání „regionální novinář“?

Nevím, neumím posoudit… Ale myslím si, že dobrý regionální novinář je především znalec prostředí a komunity. Pokud za sebou nebude mít „domovskou“ redakci, dovedu si představit, že své služby dopisovatele nebo fotografa nabídne několika médiím současně jako nezávislý novinář. Ostatně nějak podobně to funguje i u nás. 

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!