Nesmrtelná tužka jako znamení lepších zítřků

4 ever pininfarina cambiano gallery

Neustálé nářky staromilců nad tím, jak mladí nečtou a za chvíli možná nebudou umět ani psát, nabývají pomalu podobu stereotypu a navíc ani nemusí být pravdou.

Foto: nesmrtelné pero Zdroj: Pininfarina.com

Při nedávném rozhovoru s marketingovým ředitelem jednoho ze dvou největších českých knižních vydavatelství mě dotyčný přesvědčoval, že i podle zahraničních odborníků nedosáhnou prodeje elektronických knih nikdy objemu těch papírových. Jejich prodeje zatím sice stále rostou, ale podle citovaného zdroje budou mít papírové knihy vždy převahu. To by mohla být pro konzervativní čtenáře a milovníky antikvariátů dobrá zpráva.

Další impuls naznačující, že nám snad analfabetismus nehrozí až tak akutně, přišel z Itálie. Známé designérské studio Pininfarina představilo věčně píšící pero nazvané 4.Ever Cambiano. K psaní využívá hrot ze speciálního kovu Ethergraf, který vyvinula firma Napkin. Její tužka nepotřebuje k psaní textů, které jsou vzhledově podobné písmu z kuličkového pera, ani kapku inkoustu, natož snad ořezávátko. Výrobce garantuje její doživotní výdrž – a tomu říkám, milí kolegové grafomani, velká výzva! Jen se trochu bojím, že prodejci dobře vědí, že pokud zázračnou tužku neztratíme sami, jistě se najde nějaký ochotný dobrovolník, který nás starosti o ni snadno a rychle zbaví jedním pohybem ruky.

Leonardo otcem nesmrtelného pera

Designéři z Pininfariny využili při tvorbě nesmrtelného pera existující koncept jiné italské firmy Napkin. První prototypy stály vývojáře údajně hrozné peníze a jejich výroba by se absolutně nemohla vyplatit. Inspiraci při tvorbě věčného pera jim poskytnul Leonardo da Vinci, který své zápisky zapisoval na speciálně připravený papír pomocí stříbrné tyčinky. Podobný postup používali i jeho současníci jako Raffaello Sanzio nebo Albrecht Dürer a dokonce i jejich předchůdce Jan van Eyck, jeden z nejuznávanějších vlámských mistrů první poloviny 15. století. Podle uživatelských recenzí ale současná varianta věčně píšící tužky žádný speciální papír nepotřebuje a efekt nevypotřebovatelné náplně zajišťuje dosud nerozklíčovaná reakce kovů v hrotu pera, vyrobeného z patentované směsi kovu Ethergraph.

K úspěšnému uvedení písařského perpetua mobile na trh nakonec pomohl italský designér Sergio Mori, a díky ocenění na výstavě GrandesignEtico se koncept dostal do obecného povědomí. Nakonec se tak píle i vložené prostředky podnikavcům vyplatily a nesmrtelná pera Napkin jsou dnes možná nejperspektivnějším artiklem jejich mateřské společnosti Chic Trading. Ta krom jiného obchoduje s vakuovými pytli, hygienickými potřebami nebo speciálně tvarovanými krabicemi na stěhování.

Elektromobil zvládne i 275 km/h!

Výsledkem usilovného snažení vývojářů z Napkinu je i právě oznámená spolupráce s kolegy z Pininfariny. Obě firmy představily koncept moderního pera společně koncem ledna během veletrhu Paperworld v německém Frankfurtu. Vzhled nevypsatelné tužky s hliníkovým tělem a dřevěným vlisem je inspirován prototypem elektroauta Pininfarina Cambiano. Automobil je pojmenován podle městečka Cambiano, které se nachází zhruba čtrnáct kilometrů od Turína, ve kterém v roce 1930 firma Pininfarina vznikla a kde se dodnes nachází její centrála.

Model elektrovozu Pininfarina Cambiano poháněného čtyřmi elektromotory byl představen na ženevském autosalonu v roce 2012 a získal ocenění za nejhezčí prototyp roku. Elektromobil měl dosáhnout z nuly na stovku za 4,2 sekundy a dosáhnout rychlosti až 275 km/h! Ocenění v Ženevě vyhecovalo italské návrháře, ale místo pokusu o finální výrobu automobilu vymodelovali jen dřevěné Cambiano, které vystavili na nejznámějším nábytkářském veletrhu Salone del Mobile v Miláně. Ten sice letos chystá už 53. ročník, což je ovšem takřka nic proti stoletému výročí, které letos oslaví milánský motocyklový svátek EICMA, jehož první ročník stačil o celé dva měsíce předběhnout první světovou válku.

Designové pero s nevypotřebovatelným hrotem se bude prodávat v sadě se zápisníkem vybaveným speciálně zpevněným a voděodolným papírem, který je vyroben z kamenného prášku. Papír i jeho výroba je podle tvrzení výrobců obzvláště "eco-friendly". A pro ty, kteří stejně jako já upřednostňují reálné využití před italským designem, mám tajný tip na koupi původního a taktéž nevypsatelného pera Napkin 4.Ever za pěkných 34 Euro.

 Sice na něm nebude nápis Pininfarina, ale vydržet by mělo stejně. Pininfarina se mimochodem chlubí, že jeden každý kus jeho nesmrtelného pisadla bude ručně vyroben přímo v Itálii, což je možná i důvod, proč ještě nebyla zveřejněna cena tohoto zázraku. U Napkinu si můžete vybrat z pěti barev – hliníkové, modré, titanové, černé nebo červené, 4.Ever Pininfarina Cambiano má v nabídce pouze čtyři barevná provedení a jako na potvoru chybí moje oblíbená červená…

Geekové chválí, Češi vyčkávají

Pozitivních ohlasů se nesmrtelná tužka dočkala i na obvykle značně kritických diskusních fórech. „Barva linky je srovnatelná se stupněm H nebo 2H grafitové tužky. Šířka je srovnatelná s hrotem 0,9 milimetrů. Písmo jde vygumovat, i když ne tak snadno jako u klasické tužky. Tužka také při psaní malinko drhne, ale to nejspíš přestane, až se hrot trochu opotřebuje. Při pohledu pod lupou je na hrotu pera viditelná textura ve tvaru spirály,“ píše jeden z komentátorů na fóru FPGeeks.com

Na závěr přidám ještě jeden tip pro obchodně založené podnikavce, ochotné pustit se do všeho nového – podle rychlého průzkumu trhu k nám zatím tento zázrak, který nepotřebuje ani inkoust ani ořezávátko, nikdo nedováží! Na webu operuje pouze firma, která místo geekovských vychytávek dováží ze sortimentu firmy Napkin hygienické potřeby pro hotely a restaurace, ale věčné tužky v nabídce nemá. Snad inzerovaná novinka pomůže notoricky zadlužené Pininfarině přemostit se do lepších časů, kdy zas design bude něco znamenat, lidi nebudou posuzovat auta jen podle toho, kolik spotřebují benzínu a vůbec se přestane koukat na cenu coby primární faktor koupě. Já to Italům snad i přeju…

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!