Nový Dámský klub aneb ženy budou jemnější

damsky klub

Pořad Dámský klub na Frekvenci 1 za svou poměrně krátkou, tříletou existenci, čelil již několika výtkám Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a vysloužil si přízeň tisíců posluchačů. Počátkem února navíc odešla jedna z jeho moderátorek Linda Finková. V čem tkví jeho popularita a jakou tradici mají v Česku pořady pro ženy v radiích?

Foto: Linda Finková (uprostřed), Dámský klub Frekvence 1. Zdroj: Profimedia.cz.

Dámský klub nemá v českém éteru obdobu. Vysílá se denně od 10 do 12 hodin. V programu nahradil Sexy život Jitky Asterové, který po devíti letech skončil kvůli neshodám moderátorky s vedením rádia.  K mikrofonu se s ní totiž měly posadit ještě zpěvačka Iveta Bartošová a modelka Hana Mašlíková. Již natočení pilotního dílu ukázalo jistou nesourodost mezi ženami. Moderátorka Jitka Asterová proto radši spolupráci s rádiem odmítla, a zelenou dostal Dámský klub. Ačkoli název předesílal možnou návaznost na stejnojmenný pořad z roku 1993, záhy se ukázalo, že moderátorky Finková, Pirichová a Pogodová spíše převezmou štafetu Asterové. Jejich show měla být ve stylu seriálu Sex ve městě, tedy zaměřená na rozebírání vztahů a sexuálního života. Jak uvádí bývalá moderátorka Linda Finková, tento nápad se zrodil v hlavě dramaturgů a moderátorky pouze plnily své role, přičemž některá obzvlášť „tvrdá“ témata se pokoušely odlehčit humorem.

Jak se platí tělem

Neuplynul ani měsíc od prvního vysílání a na pořad se snesla pozornost médií. Dne 10. února 2011 se v show mluvilo o sexu za protislužbu. Problém přitom nebyl ani tak v práci samotných moderátorek, jako ve zveřejněných vzkazech a zprávách od divaček. Ty se neváhaly podělit o své prožitky, kdy jim povolnost přinesla výhody v podobě pracovního místa či přijetí syna na školu. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání z tohoto dílu nabyla dojem, že je závadný pro mládež a může narušit psychický, fyzický nebo mravní vývoj mladistvých, protože pořad je vysílán v dopoledních hodinách. Podobnému problému přitom čelil i Sexy život Jitky Asterové, který proto vedení následně vysílalo až po 22. hodině.

Téměř dva roky byl klid. Mezitím vystřídala herečku Pogodovou za mikrofonem moderátorka Aneta Christovová. Až loni v květnu se Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodla, že odvysílané díly o masturbaci, dokonalém ženském přirození a menstruaci (27. února, 1. března a 6. března) byly přes čáru. Potvrdily jim to i posudky psychologů a sexuologů, které pořad označily za závadný pro mládež. Namísto pokuty ovšem přišlo pouze varování a žádost o zjednání nápravy. Zatímco ředitel Frekvence 1 Miroslav Škoda se bránil posudky jím najatých sexuologů a psychologů, nakonec svůj boj vzdal a všechny záznamy o pořadech (ať už v archivu Frekvence 1 nebo v elektronickém archivu společnosti Newton Media) nechal smazat.

Následně se celý pořad pokoušel o změnu. Problematiku sexu vystřídala obyčejná ženská témata. Ať už jde o soužití po třiceti letech vztahu či rady, jak se starat o potomky. Stížnosti ustaly a popularita zůstávala stále vysoká. Podle dostupných dat má Dámský klub na Frekvenci 1 denně nejvyšší podíl posluchačů. Ovšem s příchodem února 2014 byla odejita z pořadu moderátorka Linda Finková. Spolu s oznámením jejího odchodu vydal i ředitel Frekvence 1 Miroslav Škoda prohlášení, v němž slibuje, že nyní bude Dámský klub dávat přednost jemnější formě ve vyjadřování i tématech. Přičemž hlavní dopad této transformace má být ve snížení expresivnosti a výběru spíše lifestylových témat. Vzhledem k tomu, že se o obdobnou změnu vedení pokoušelo již od dubna 2013, je třeba doufat, že když to nyní bylo zveřejněno, změna se povede.

Český rozhlas českým ženám

Pořady pro ženy má například i Český rozhlas. Jedním z nich je i Dámská jízda. Název ve vás sice může evokovat jistou nespoutanost a ryze ženská témata, ale zdání často klame. Show, jež má být dámským magazínem pro moderní ženy o životním stylu, kariéře a péči o tělo i ducha a je určena především ženám, které chtějí zůstat samy sebou, je ve skutečnosti jen nudně namluveným dámským časopisem. Oblíbenými tématy jsou tedy svatební veletrh, správná výživa, celkově zdravý životní styl, vhodný způsob sezení i stání a literatura (jediná ocenění hodná věc). Navíc podání moderátorky Mirky Nezvalové je poměrně suché a nudné. Magazín se vysílá od roku 1995 vždy od 9 do 10 hodin v oblasti Českých Budějovic.

Český rozhlas v Olomouci také nezapomíná na ženy, a proto pro ně od roku 2003 vysílá Lady magazín. V něm si moderátorka Ivana Plíhalová zve do studia různé hosty a s nimi si povídá. Celou relací se prolínají písničky. Hosté jako v každé talkshow mluví o svém životě, cílem pořadu je vytvořit jakýsi miniportrét zpovídané osoby. Jediné, co z poslechu pořadu není jasné, proč je určený dámám. Ačkoli motto tvrdí, že jde o pořad „O ženách a pro ženy, ale nejen o nich a nejen pro ně“ není zde patrný žádný důvod, proč by tomu tak mělo být.

Třetí pořad Českého rozhlasu, který má záložku pořad pro ženy, jsou Hovory na bělidle. Ve skutečnosti ovšem šlo o pořad zaměřený na genderovou problematiku. Aby nedošlo k nějakému zvýhodnění, pořad připravovaly dvě ženy. Minulý čas z toho důvodu, že pořad skončil v únoru 2013.

Nabízí se otázka, jak tedy vytvořit pořad pro ženy, aby z jeho provedení bylo patrné, že cílovou skupinou jsou posluchačky a zároveň neopakoval tisíckrát omleté rady z ženských časopisů. Odpověď je poměrně jednoduchá, nedělat pořady pro ženy. Pořady pro muže také nejsou a nemám pocit, že by kvůli tomu nějak strádali.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!