Pivo na ex – nový fenomén na Facebooku

pivo na fc

Mohli jsme být například svědky toho, jak slečna z malého holandského města uspořádala na své 16. narozeniny facebookový open event a nechtěně tím dosáhla počtu 3 000 účastníků. Narozeninovou párty pak usměrňovalo na 600 policistů v těžké zbroji.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Vzpomenout si také můžeme na kdysi a možná dodnes oblíbenou hru Lying Down, kdy si lidé lehávali na určité objekty a fotili se. Tato populární hra měla však své oběti, ke kterým patří například usmrcení pádem z balkónu, kdy se účastník Lying Downu pokoušel o originální fotografii na jeho zábradlí.

Pivo na ex, nebo basu!

Něžné dívky, klopící do sebe půllitry s pivem za doprovodu hlasitého říhnutí a s následným dovětkem „Ty vole, já se pobliju.“ To je v posledních pár dnech novou zábavou českého facebooku. O co jde? Jedná se o řetězovou akci, kdy uživatel facebooku vypije pivo (0,5 l) na ex, natočí se u toho a videozáznam vloží na svou zeď. K tomu dodá: „Vyzývám vás – Sabino, Petře a Kláro, do 24hodin pivo na ex, nebo mi dlužíte basu“. Jména nominovaných dá do interaktivního linku, čímž je společensky obnaží a vystaví nátlaku nedočkavých přihlížejících. Sláva Zuckerbergovi!

Zahřátá srdce sládků

Za posledních pár dní jsem na svém facebooku zpozoroval takových videí desítky, přičemž každé z nich vyzývá další 3 uživatele. V této souvislosti se mi vybavily základní počty s mocninami. Jen tak pro zajímavost, vezměte si do ruky kalkulačku a počítejte. Podle statistik je na českém facebooku 4 200 000 lidí, to jen pro přehled. První člověk, který vypil pivo na ex, vyzval 3 lidi, kteří vyzvali další 3 a ti pak učinili to samé. Těžko jen spekulovat, kolik lidí výzvu přijme a kolik z nich osloví další tři uživatele facebooku, ovšem vzhledem k lidské povaze a funkci facebooku (viz další odstavec) je to navýsost jasné. Už počítáte? 3x3x3x3x3x3x3x3x3x3. 3 na desátou je? 59 049. Počítejme dále. Průměrná cena piva je 21 Kč. Kolik tedy vydělal játra milující nápad pivovarům? Ve skromném měřítku 10x zopakovaného článku řetězce 1 240 029 Kč. Nutno zdůraznit, že tato číslo jsou pouze modelem v menším měřítku. O skutečném počtu piv, celkové sumě a o tom, kdo s celým nápadem vlastně přišel, můžeme asi jen konspirovat. Celé mi to trochu připomnělo film Děkujeme, že kouříte. Tato virální událost by se do scénáře jistě hodila.

Opravdu jen zábava?

Lying Down, půl litru na ex nebo selfie fotky v neobvyklých situacích. Na první pohled nevinná legrace. Je tomu ale opravdu tak? Facebook je dnes součástí skoro každého z nás a ačkoliv tamní virtuální profil znamená pro někoho více a pro někoho méně, člověk je v neustálém spojení s komunitou. Vyvstává tedy otázka, jak je na tom psychika člověka zainteresovaného v této zábavě. Uživatel Jan Novák je vyzván svým kolegou Petrem Procházkou k vypití půl litru piva na ex. Honza a Petr mají 60 společných přátel ze školy, ze zaměstnání či běžného života. 60 lidí tak čeká, až vypije pivo, a Honza to moc dobře ví. Nejedná se pak o určitý kolektivní nátlak? Je tedy otázkou, jestli je ve většině případů vypití piva na ex opravdu dobrovolné. A co nám Zuckerbergovo koloseum přichystá příště? Ruskou ruletu nebo něco ve stylu Hunger Games?

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

telefon kresba

Jdeme na to!