Britská televize na pokraji zániku, nebo falešný poplach?

redstone

Letošní edinburský Mezinárodní televizní festival se nesl v poněkud ponurém duchu. Výkonný ředitel veřejnoprávního Kanálu 4 David Abraham v klíčovém proslovu varoval, že se blíží konec britské televizní tvorby, jak ji dnes známe. Jsou jeho obavy oprávněné?

Foto: Hollywoodská hvězda pro mediálního magnáta Sumnera Redstona. Zdroj: Profimedia.cz

Nejde nám jen o peníze

David Abraham vyjádřil obavy z toho, že američtí mediální magnáti, jako je Rupert Murdoch (původem Australan) nebo John Malone, postupně koupí britské produkční a televizní společnosti, a kvalita vysílání se tak sníží na úkor jediného faktoru: zisku. „V Británii si ceníme něčeho víc, než jsou peníze,“ dodal Abraham, podle nějž Británie „vytvořila nejlepší podmínky pro vytváření kreativních televizních pořadů na světě“, které ale prý nemají v amerických rukou šanci na přežití. Zároveň se podle Abrahama z televize stává prostor soupeření mezi gigantickými mediálními a technologickými společnostmi. Vysílání pak ztrácí svou nezávislost, jeden ze svých nejdůležitějších atributů. Britským politikům ředitel Kanálu 4 z Edinburghu vzkázal, že pokud chtějí televizní průmysl ve své zemi zachránit, musejí zasáhnout, a to nejlépe ihned.

Malone, Murdoch, Redstone

Jaké konkrétní události vyvolaly v Davidu Abrahamovi pocit, že musí veřejnost varovat před ziskuchtivými mediálními hráči? V nedávné době se vlastnické změny dotkly především Kanálu 5, ITV nebo produkční společnosti All3Media. Pojďme si je zrekapitulovat. V květnu koupila americká společnost Viacom, kterou většinově vlastní miliardář Sumner Redstone, za 450 milionů liber Kanál 5. V červenci získala mediální společnost Liberty Global, jejímž vlastníkem je John Malone (přezdívaný někdy Darth Vader), 6,4% podíl v britské ITV (Independent television). Na schválení regulačních orgánů zatím čeká předání největší britské produkční společnosti All3Media do rukou společností Liberty GlobalDiscovery Communications v rovném poměru 50:50. John Malone již v Británii vlastní společnost Virgin Media, která poskytuje kabelovou televizi, internet a mobilní služby. Rupert Murdoch a jeho 21st Century Fox má zas kontrolní balík akcií v satelitní společnosti BSkyB. Z předchozího výčtu je jasné, že americké firmy mají o britský televizní průmysl velký zájem. Může ale tato pozornost britské televizní stanice skutečně ohrozit, jak tvrdí David Abraham?

BBC na jiné vlně

Abrahamova slova pobouřila Asociaci komerčních stanic. Podle jejího vyjádření se ředitel Kanálu 4 svou vyhrocenou rétorikou snaží získat dotace od britské vlády a jimi kompenzovat upadající popularitu své vlastní stanice. Jeho výzvy k větší regulaci televizního trhu vládou se nelíbí ani mluvčímu BSkyB. Jedním z důkazů, že situace asi není tak kritická, jak Abraham popisoval, je ředitel veřejnoprávní BBC  Danny Cohen. Ten ve svém projevu, který zazněl také na Mezinárodním televizním festivalu v Edinburghu, naopak pěl chválu na britskou televizní tvorbu, která podle něj zažívá „zlatý věk“. Televizní dramata „začínají zastiňovat filmy a stává se z nich prostor pro nejzajímavější a nejkomplexnější práci“. Jeho slova potvrzuje i nebývalá obliba britských seriálů ve Spojených státech: například moderně zpracovaného Sherlocka sleduje na svých obrazovkách na 4 miliony diváků.

Náš divák, náš pán

Je téměř jisté, že bohaté a úspěšné mezinárodní mediální společnosti, jakým vládne Rupert Murdoch, John Malone nebo Sumner Redstone, se budou i nadále snažit růst, a to samozřejmě i prostřednictvím nákupů jiných médií. Jedním z hlavních motorů jejich úsilí je jistě zisk. Zmínění pánové by však byli sami proti sobě, kdyby se snažili potopit celosvětově úspěšné a kvalitní pořady (nejen ty britské) a nahradit je něčím, o co diváci nestojí. V tržních podmínkách, kterými se tito magnáti řídí, by tak do velké míry o kvalitě pořadů měli nadále rozhodovat především diváci.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!