Novinářská cena 2013

novinarska cena 1

Již 31. ledna 2014 se uzavře možnost přihlásit příspěvky do soutěže Novinářská cena, v níž veřejně známé osobnosti vybírají nejlepší novinářské práce za uplynulý rok. Jaké je zákulisí soutěže?

Foto: Cenu za nejlepší investigativní příspěvek audiovizuální žurnalistiky si v loňské Novinářské ceně odnesly Markéta Dobiášová a Aneta Snopová z České televize. Zdroj:  Archiv OSF/ Richard Rameš

Soutěž Novinářská cena pořádá v Česku Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s českým Googlem a společností NEWTON Media. Od jiných českých ocenění pro žurnalisty se liší tím, že uděluje ceny za konkrétní příspěvky, které do soutěže přihlašují sami autoři, redakce či třeba jejich čtenáři, posluchači a diváci. Soutěží se v kategoriích tištěné, audiovizuální a online žurnalistiky, které se dále člení podle novinářských žánrů na nejlepší reportáž, komentář, rozhovor, investigativní příspěvek, ale třeba i novinářskou karikaturu či kreslený vtip.

Výhodou tohoto přístupu je, že vítězný novinář přesně ví, za co cenu získal. Navíc může výběr sám ovlivnit tím, že do soutěže přihlásí práce, které považuje v uplynulém roce za nejlepší. V neposlední řadě má díky tomuto systému šanci zvítězit nejen zkušený renomovaný novinář, ale i začínající talentovaný autor, který v loňském roce vytvořil něco skutečně kvalitního.

Přihlášené příspěvky hodnotí v každé kategorii nezávislá porota. Mezi porotci jsou uznávaní redaktoři slovenských médií, zahraniční korespondenti působící v Praze či čeští „zasloužilí“ žurnalisté, kteří již nejsou zaměstnáni v žádném médiu, aby se předešlo střetu zájmů. V letošním roce členství v porotě přijali například korespondent BBC Rob Cameron, uznávaný slovenský komentátor Marián Leško, dopisovatelka dánského deníku Politiken Dana Schmidt a investigativní kanadský novinář Tom Nicholson, který se proslavil odhalením korupční kauzy Gorila na Slovensku.

V soutěži Novinářská cena se však nehodnotí jen řemeslná kvalita, ale také výjimečnost a společenský přínos díla, další kritéria si mohou stanovit jednotlivé poroty.  Mimo novinářů proto v porotách zasedají také respektované osobnosti z univerzit, neziskových organizací a kultury. Mezi letošními porotci je tak i vynikající slovenský sociolog Martin Bútora, dokumentaristka Olga Sommerová či biochemička a bývalá předsedkyně Akademie věd Helena Illnerová.

Právě nyní ubíhají poslední týdny, kdy mohou novináři, redakce, vydavatelé, ale i kdokoli jiný přihlásit do soutěže příspěvky, které ho loni v tisku, rozhlase, televizi či na internetu nejvíc oslovily.  Uzávěrka na přihlášení prací je 31. ledna 2014. Vítěze těch nejlepších novinářských počinů za loňský rok budeme znát v dubnu.

Přihlášku a podmínky soutěže najdete na www.novinarskacena.cz. Uzávěrka je 31. ledna 2014.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!