Americká špionáž ohrožuje reklamní byznys

data mining

Šéf největšího světového reklamního konglomerátu WPP PLC Martin Sorrell se v rozhovoru pro Wall Street Journal rozpovídal o dopadech špionážní aféry amerických tajných služeb na reklamní průmysl.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Že spolu odposlechy německé kancléřky a reklamní kampaně nesouvisí? Ale kdeže! Co živí současný reklamní průmysl? Zadavatelé. A ty samozřejmě žijí ze spotřebitelů, kteří kupují jejich výrobky nebo služby. Toto klasické schéma ale relativně nedávno obohatil internet o nového činitele – data, která sami o sobě uvádějí spotřebitelé na webech a sociálních sítích nebo která lze odvodit z jejich nákupního chování v prostředí internetu.

Bez dat banner neprodáš

Data mining, to je to, oč tu běží. Vždyť aktuálním trendem online reklamy je tzv. real-time biding, tedy prodej displejové reklamy v reálném čase. Ten se týká převážně bannerů, tedy reklamy, která nejvíce trpí tzv. bannerovou slepotou, kdy se uživatelé naučí reklamní sdělení na určitých pozicích vůbec nevnímat.

Hlavní výhodou prodeje bannerů v reálném čase má být právě lepší zacílení a vyšší míra prokliků, získaná díky zobrazení reklamy co nejrelevantnějšímu publiku. A jak se takové publikum pozná? Systémy pochopitelně vycházejí z údajů, které o sobě uživatelé sami prozradí, případně které dokáží samy vysledovat nebo vydedukovat.

Znepokojení klienti a pochroumaná image

Martin Sorrell je zakladatelem největší světové reklamní společnosti, která spolupracuje s nadnárodními giganty typu Unilever nebo Ford Motor. Aféra amerických tajných služeb se podle něj negativně promítne nejen do oblasti politických a obchodních zájmů Spojených států, ale zvýší i zájem o způsoby využívání dat v reklamním průmyslu.

Sorrell v rozhovoru pro Wall Street Journal několikrát zdůraznil, jak moc jsou klienti aktuálním vývojem znepokojeni. Sorrella vlastně nezajímá, zda Američané Angelu Merkelovou odposlouchávali, nebo ne. Pro Wall Street Journal vymyslel následující alegorii: „Představte si, že mi zavolá Maurice Levy, šéf konkurenční Publicis Groupe, jen aby mě ujistil, že mi nenechal odposlouchávat telefon ani nic jiného… To je přece sakra vážná věc!“

Snowden jako záruka větší online bezpečnosti?

Zacházení s citlivými daty získanými z internetového provozu se dostalo do centru pozornosti už letos v létě v souvislosti s defekcí Edwarda Snowdena a odhalením sledovacích praktik americké NSA. Od Snowdenovy aféry se reklamní zadavatelé stále více zajímají o zákonná omezení využití dat, která využívají k lepšímu zacílení svých reklamních kampaní.

Nová odhalení tak podle Sorrella pouze „zvýší a prohloubí zájem o otázky soukromí“ a zůstává velkou otázkou, jak budou na nová odhalení reagovat spotřebitelé. Minimálně by se internetoví uživatelé mohli začít zajímat, zda a kdy jejich mail nebo telefon může být sledován, kým a proč. Opakovat, že cokoliv se objeví na internetu je vlastně věcí veřejnou, je možná otravné, ale evidentně nezbytné.

Pokud aktuální aféry a aférky napomohou vyšší počítačové gramotnosti napříč generacemi, mohli by na tom nakonec seriózní internetoví podnikatelé jen vydělat. Koho taky pořád baví odpovídat na nabídky milionu dolarů, pro který si stačí jen doletět do Nigérie, nebo odmítat nabídky ke sňatku od čtrnáctiletých Japonek.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!