Brexit podle českých sociálních sítí

hole 1243311

V období bezprostředně před a po referendu o výstupu Velké Británie z Evropské unie jsme analyzovali česká sociální média a diskuse. Během dvou týdnů lidé na toto téma napsali na 50 000 příspěvků, a pokud by volili, výsledky by byly podobné jako v britském referendu: zastánci vystoupení by s malým náskokem zvítězili.

brexit_web1.jpg

Graf zobrazuje názor českých diskutujících na vystoupení Velké Británie z EU

V jiných otázkách však diskutující vystupovali téměř jednohlasně. Evropská unie byla vnímána negativně, jako byrokratická instituce, která má problémy s řešením aktuálních problémů.

brexit_web1.jpgGraf popisuje hodnocení EU z pohledu českých diskutujících

Podobně jednomyslně takřka nikdo před vyhlášením výsledků nepředpokládal, že by referendum mohlo být úspěšné. Odpůrci vystoupení věřili v rozumnost Britů. Příznivci brexitu se zase báli, že elity dokáží zachovat členství v EU; ať už zastrašováním voličů nebo manipulací výsledků.

Finance jsou nejdůležitější

Z důvodů pro vystoupení nebo setrvání bylo nejčastěji zmiňované hospodářství, až s odstupem následovala otázka migrace a geopolitická síla samostatné Velké Británie mimo Unii.

brexit_web3.jpgGraf zobrazuje nejčastější uváděné důvody pro vystoupení nebo setrvání Velké Británie z/v EU

S brexitem diskutující před referendem mnohdy spojovali možné vystoupení Česka z EU. Okamžikem vyhlášení výsledků tyto debaty zčásti utichly a nahradily je diskuze o oddělení Skotska od Spojeného království a o lživosti argumentů během kampaně.

brexit_web4.jpgGraf zobrazuje podíl příspěvků zmiňujících jednotlivé politiky

Češi a Češky se na sociálních médiích soustředili jen na dva politiky: premiéra Davida Camerona a europoslance Nigela Farage. Jména dalších britských politiků skoro nepadala, a i výrazný zastánce brexitu Boris Johnson byl zmiňován podobně často jako Adolf Hitler (kterého lidé přitom jen občas používali v nejrůznějších přirovnáních). Další politici už pozornosti diskutujících unikali úplně.

Metodika

Analýza byla provedena na náhodně vybraném vzorku 594 příspěvků z celkem 49 779, které v období 13. 6.–26. 6. obsahovaly klíčové slovo brexit. V tomto výběru jsme zjišťovali názory autorů na EU a vystoupení z ní a zmiňovaná témata. Zastoupení jmen politiků jsme analyzovali ve všech příspěvcích.

Social media team

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!