Developeři v médiích: pouze stavby nestačí

developeri

Zatímco Orco i s dopingem v podobě burzovních zpráv v posledních pěti letech mediálně ztrácí a Finep, Sekyra Group a Central Group stagnují, od přelomu let 2011 a 2012 na sebe v developerském segmentu váže stále větší pozornost Ekospol.

Foto: Nové byty, Letňany. Zdroj: Profimedia.cz

Z českých developerů je nejčastěji medializované Orco, a to především díky tomu, že s akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze, od čehož tak či onak odvisí 70 % jeho publicity. Publicitu Orca dále charakterizují vlastnické vztahy: Radovan Vítek se snaží prosadit vůči britským a americkým hedgeovým fondům a zakladateli firmy Jean-Francois Ottovi s tím, že nyní  je se 30 % největším podílníkem. A pohříchu také chronické dluhy a kontext finanční krize, z níž se Orco snaží vymanit.

Za Orcem, jehož mediální náskok se v průběhu let snižuje, následuje trojlístek sestávající z Finepu, Ekospolu a Central Groupu, jejichž publicity si za posledních pět let připsaly přes 4000 příspěvků (včetně agenturních zpráv). Zatímco Finep a Central Group vykazují v tomto ohledu klesající tendenci, Ekospol publicitu navyšuje a přinejmenším od konce roku 2011 se etabluje jako mediální jednička segmentu, pokud u Orca pomineme "doping" v podobě burzovního zpravodajství generovaného agenturou ČTK a vějířem webů kolem ní. O všech třech firmách se často hovořilo ve druhém kvartálu roku 2009, kdy pod vlivem finanční krize začaly zlevňovat byty.

Vstupenka do světa médií

Ekospol zaujal média také na počátku roku 2012 svými analýzami realitního trhu, jakož i dobrými tržbami, a zejména na sklonku uplynulého roku, kdy v dobrém světle prezentoval své projekty a jeho ředitel Evžen Korec se vyjadřoval k různým (nejen realitním) otázkám.

Finep těžil ze zájmu médií především v roce 2009 ve spojení s cenami bytů a výstavbou Západního města, jeho přítomnost v médiích pak začala kolísat. V poněkud netradičním kontextu přitáhla pozornost medií v druhém kvartále roku 2010 společnost Central Group, totiž jako vlastník soutěže Miss ČR (slučující se s Českou Miss). Podařilo se jí to rovněž na přelomu let 2010 a 2011, kdy policie zatkla pět jejích manažerů včetně ředitele Aleše Novotného kvůli podezření z daňových úniků a zjara se hojně probíraly ceny bytů v návaznosti na změnu DPH. Zajistě nedobrovolně předstihl Central Group v posledních letech dominantní Ekospol v loňském třetím kvartále, kdy si exředitel firmy vyslechl u soudu trest odnětí svobody ve výši 8,5 let.

Necelých 3000 příspěvků měla za posledních pět let na kontě společnost Sekyra Group. V hledáčku médií byla zejména v prvním pololetí roku 2010, nicméně tuto publicitu by si určitě ráda odpustila. Média tehdy vedle Rohanského ostrova a sportu (Sekyra Group Cup) totiž připomínala vazby Luďka Sekyry na někdejšího vládce pražského podsvětí Františka Mrázka, ale i na Ivana Langra a Pražský Hrad. Tyto kontroverzní tóny se jako ozvěna opět rozezněly v závěru loňského roku, kdy se zakladatel firmy profiloval jako sponzor KDU-ČSL a projevil přání více se veřejně angažovat.

Relativně skromnější publicitu měli developeři Skanska RealityTrigema. Zatímco první z nich mediálně stagnuje, druhý naopak posiluje, a to díky vlastním analýzám realitního trhu a mediální kompetenci Marcela Sourala. Obě firmy byly solidně medializované zkraje roku 2012. Tehdy se často mluvilo o prodeji bytů a jejich cenách ve vazbě na zvýšení DPH, což platilo i ve třetím kvartále loňského roku, kdy Trigema propagovala modulové bydlení ve svém projektu 2Barevné Letňany, respektive v závěru roku, kdy byla Skanska oceněna v programu Superbrands a vypsala tendr na mediální agenturu.

Více či méně úspěšné projekty v roce 2013

Ekospol se vloni mohl v médiích opřít nejen o vlastní analýzy realitního trhu či výřečnost Evžena Korce, ale také o dva své projekty: Nové Měcholupy (112) a Panorama Kyje (86). Měcholupský projekt vydával developer za "v současnosti nejprodávanější", přičemž mohl poukázat na to, že zde prodal stovku bytů ještě před zahájením stavby. Vzácná ambivalence (Central Group a Ekospol rozjely mediální přestřelku E15 a e15.cz) šla na vrub toho, co si média přivykla označovat za "cenovou válku".  V podobném, veskrze pochvalném, tónu byla řeč také o projektu v Kyjích.

Slušnou publicitu měla dále rezidence Dock od společnosti Crestyl v Libni (56). Když ovšem místo vydávané developerem za "poklidné a romantické bydlení s výhledem na vodní hladinu" chráněné moderní protipovodňovou hrází zaplavila v červnu velká voda (nikoli z Vltavy, ale nečekaně z Rokytky), mnozí novináři se nevyhnuli jisté uštěpačnosti (např. HN Luxusní byty se ocitly pod vodou, developer hledá cestu z bažiny 10.6.2013, LN Pražský „Hamburk“ je pod vodou 5.6.2013), jež dala vzniknout negativní publicitě. Společnost si nicméně zachovala svůj optimismus a již v září si ústy Omara Koleilata pochvalovala, že zde navzdory tomu, že po inkriminované události nenabídla slevy, prodala byty za 82 milionů korun (LN 26.9.).

Také v roce 2013 bodovala v médiích Trigema s druhou etapou projektu 2Barevné Letňany (44), a to s ohledem na zájem zákazníků, nízkoenergetický režim bytů a koncept propagovaný Marcelem Souralem jako "modulové bydlení". Park Hloubětín prezentovala společnost JRD s důrazem na energeticky pasivní byty a mohla se přitom zaštítit energetickým Oscarem (Česká energetická a ekologická stavba 2011). V podobném duchu uvedla JRD do médií svůj další projekt, jak ostatně naznačoval již jeho název: Ecocity Malešice. Jeho rezidenti se údajně mohou těšit na na 5x až 6x nižší spotřebu energií než v běžné výstavbě. Milíčovský háj od Skansky postihla nejprve nemilá zpráva od Nejvyššího správního soudu, který dal za pravdu místnímu občanskému sdružení a předběžně zakázal stavět v chráněné oblasti Milíčovských rybníků, nicméně pak se do věci vložila Česká inspekce životního prostředí a ta dala stavebním pracím opět zelenou. Projekty se skromnější publicitou se v médiích těšily dobré pověsti, ať již to byla Liberty Building od Geosanu v pražských Nuslích, rezidence Eliška od Gaudího aneb nová 94metrová dominanta pražských Vysočan, dobře se prodávající a levná Javorová čtvrť od Central Group nebo Kejřův Park, kde Star Group ve spolupráci s Prahou 9 obnovil někdejší rekreační oblast u Hořejšího rybníka a dovedl tak do úspěšného konce misi, na jejímž počátku musel jednatel společnosti vynaložit "opravdu všechnu fantazii, aby si zde představil úspěšný projekt" (iHNed.cz 30.5.2013). U sporadicky medializovaného projektu Jahodnice v Praze 9 – Hostavicích vzbudila pobouření skutečnost, že Skanska zde pronajala firmě Dalkia plynovou kotelnu a zbavila tak vlastníky bytů na 20 let možnosti rozhodnout si, kolik utratí za topení (LN Finty developerů zdražují bydlení 16.4.2013).

Kdo o projektech informoval nejčastěji

O developerských projektech psaly v loňském roce nejčastěji portály buildingnews.czkdechycibydlet.cz. Jejich redaktoři pracovali obvykle s tiskovými zprávami, což platilo také pro další weby specializující se na bydlení a development – stavitel.iHNed.czhypoindex.cz. Širší záběr a pestřejší skladbu autorů vykazovala MfD dělící v žebříčku 3. až 4. místo. Své texty publikovala většinou v přílohách Moje bydlení, Reality apod. Texty Vladimíra Kalába a Pavly Kreuzigerové v Lidových novinách se vyznačovaly vyšší analytickou ambici, což rovněž platilo pro Martinu Marečkovou, která o developerských projektech psala pro Hospodářské noviny.

Pozn.: Zdroj dat: www.newtonmedia.cz/monitorovana-media; data o projektech bez agenturního zpravodajství. Výběr článků z archívu NEWTON Media byl proveden na základě klíčových slov složených z názvů jednotlivých developerů (ve všech variantách) a jejich bytových projektů.

Jan Jüptner, Ph.D.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!