Předvečer evropských voleb: ANO dominovalo v reklamě, ČSSD v médiích

eurovolby 6320

Zatímco ANO investovalo před evropskými volbami nejvíce do reklamy, v médiích byly v této souvislosti nejvíce vidět ČSSD a ODS. V souhrnné medializaci vedla jednoznačně ČSSD s 56 tisíci zmínek.

Foto: Pardubice 21.5.2014 Volební kampaň Eurovolby ANO. Zdroj: Michal Klíma / MAFRA / Profimedia.cz.

Grafika srovnává výdaje politických stran na reklamu v období leden-duben 2014 s jejich celkovou medializací a dále medializací související s evropskými volbami. Zdroj: Admosphere, s.r.o  a NEWTON Media, a.s. (http://newtonmedia.cz – bez agenturního zpravodajství).

Srovnání nákladů politických stran na reklamu za leden až duben s jejich medializací přineslo jedno překvapení. ODS, u níž si pomalu zvykáme, že se stává malou stranou, se totiž objevila na druhé příčce, a to v reklamě (za ANO), v medializaci jako takové i v medializaci evropských voleb speciálně (vždy za ČSSD). Příliš naopak nepřekvapilo, že nejvíce peněz na reklamu před evropskými volbami vydalo ANO (> 13 mil. Kč). S ohledem na publicitu (celkovou i tu eurovolební) bralo hnutí nicméně až bronz (za ČSSD a ODS). Jeho publicita se značně prolínala s osobností Andreje Babiše, jenž figuroval v 15 % titulků a v 65 % případů v textu příspěvků. Sociální demokraté tolik před eurovolbami za reklamu neutratili (4,48 mil. Kč), zato ovšem z titulu největší vládní strany ovládli média, zejména pokud jde o celkovou publicitu, kde zaznamenali přes 56 tisíc příspěvků.

A jak si „velká trojka“ rozdělila nejvlivnější média v zemi? Jestliže v monitorované televizi a rozhlase byla situace víceméně vyrovnaná (ČSSD, ANO a ODS odtud čerpaly vždy 3-5 % své publicity), v celostátních denících vyčnívala nad ANO (7 %) a ČSSD (9 %) ODS (11 %), jež byla současně nejvíce exponována v titulcích (14 %). Ne vždy ovšem z toho mohla být nadšená – titulky Blesku jsou v tomto ohledu dosti výmluvné: ANO vede, ODS propadá, I kmotři nad ODS zlomili hůl, ODS milion kadeřnici vrátí apod. Kontroverzní mediální obraz modré strany „pečetila“ Jana Nagyová asistující u 6 % z veškerých zpráv o straně. ANO pronikalo do titulků méně (8 %) a ČSSD ještě vzácněji (5 %).

KSČM a TOP 09 respektovaly své volební preference. V celkové medializaci vytlačila KSČM ze čtvrté pozice vládní KDU-ČSL, ovšem komunisté se tam vrátili s ohledem na medializaci evropských voleb, před kterými vynaložili rovněž čtvrtý největší objem peněz na reklamu. TOP 09 si v reklamě i v médiích držela stabilně pátou pozici. KDU-ČSL těžila v médiích bezpochyby ze své vládní účasti (4.), přičemž za reklamu příliš neutrácela (7.) a také v souvislosti s eurovolbami nebyla příliš vidět (6.).

Je zajímavé, kolik za reklamu utratily Věci VeřejnéNS-LEV 21 Jiřího Paroubka. Skupina kolem Radka Johna (ve 24 % publicity VV) a Víta Bárty (29 %) se neztrácí z očí ani v médiích, kde zapletení mnoha véčkařů do mnoha kauz dává vzniknout poměrně obskurnímu mediálnímu obrazu této strany, se kterou se kdysi pojily velké naděje. Aneb „Politici jsou svým způsobem herci„, jak potvrdila nová místopředsedkyně strany a herečka Simona Chytrová (Deník 30.1.). Zato NS-LEV 21 i přes úctyhodný výdaj na reklamu (0,72 mil. Kč) v médiích výrazně ztrácela, což nemohla zvrátit ani horečná aktivita na webech typu parlamentnilisty.cz (27 % publicity), ani „one man show“ Jiřího Paroubka samotného, který figuroval v 71 % všech zpráv a ve 24 % případů v titulku.

Nejméně do reklamy před evropskými volbami investovali Svobodní (0,65 mil. Kč) a Zelení (0,58 mil. Kč). Obě menší strany v médiích posilovaly, ať již celkově či ve vztahu k eurovolbám, kde poskočily na 8. (Svobodní), resp. dokonce 7. pozici (SZ). Média je nezřídka spojovala s jejich předsedy Petrem Machem (ve 27 % publicity Svobodných) a Ondřejem Liškou (ve 20 % publicity SZ), přičemž v titulku byly strany nebo/a jejich vůdci exponováni v 19 % (Svobodní), resp. 16 % publicity – vždy nejčastěji na webech a mutacích Deníku. U Svobodných se publicita vůbec nejčastěji orientovala na kontext evropských voleb: v bezprecedentních 62 % případů.

Jan Jüptner, Ph.D.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

telefon kresba

Jdeme na to!