Pro rok 2025 zvolila mezinárodní porota tyto finalisty:
- Alfa Romeo Junior
- Citroën C3/ë-C3
- Cupra Terramar
- Dacia Duster
- Hyundai Inster
- Kia EV3
- Renault 5 /Alpine A290 (dvě verze téhož vozu)
Jako příklad jsme náhodně vybrali tři poslední jmenované modely aut a pomocí AI jsme analyzovali mediální data týkající se těchto finalistů, která vznikla v období měsíce listopadu 2024.
Vyhodnocení složitých mediálních dat pomocí umělé inteligence umožňuje našim analytikům jít poměrně do hloubky, aniž by při tom trávili příliš mnoho času studováním obsahu článků. To našim klientům umožňuje získávat analyzovaná data rychleji a za nižších nákladů. Ale co všechno lze pomocí těchto promptů vyhodnotit?
- Jak článek hodnotí konkrétní model.
- Jak velký prostor tento model v článku dostal.
- Jaké konkrétní vlastnosti určitého modelu článek probírá.
- Jak tyto vlastnosti hodnotí.
- Kteří autoři chválí či kritizují konkrétní vlastnost.
- Kvantifikovat body 1 až 5 podle počtu výstupů, podílu oslovené populace a reklamního ekvivalentu.
Pro našeho klienta z oboru automotive máme sadu 14 vlastností, které pravidelně sledujeme u jeho modelů aut.
Jedná se o: akcelerace, bezpečnost, cena, interiér, jízdní vlastnosti, mechanická odolnost a nájezd, motor a výkon, praktičnost, prostornost, řízení, spotřeba a provozní náklady, výbava, vzhled a design, zelená technologie.
Těchto 14 vlastností jsme nyní použili i při hodnocení zmiňovaných tří finalistů ankety Car of the Year 2025.
Kdo získal nejvyšší počet pozitivních hodnocení?
V tomto hodnocení pracujeme s body, které vyjadřují vítězství podle počtu pozitivních hodnocení u jednotlivých vlastností. Jednotlivé modely tedy získaly bod za každé vítězství v dané kategorii. Ze tří modelů aut vyhrála na body Kia EV3.
Hyundai Inster: Tento model získal pouze 1 bod, a to v kategorii Cena.
Renault-5: Tento model obdržel 2 body, které získal v kategorii Vzhled a design a v kategorii Akcelerace.
Kia EV3: Vítězná Kia EV3 získala úctyhodných 10 bodů. Bodovala například v kategoriích Interiér, Praktičnost, Prostornost, Jízdní vlastnosti a Řízení.
Graf 1: Tento graf vyjadřuje počty pozitivních hodnocení a následných vítězství tří modelů aut ve sledovaných kategoriích.
Kdo nejvíce oslovil diváky?
Z hlediska oslovení populace ČR starší 15 let jsou výsledky téměř opačné.
Hyundai Inster: Vítězný model vedl v kategoriích Interiér a Praktičnost (s pozitivním hodnocením každé z těchto vlastností Insteru mělo možnost se setkat 39 % populace) a v kategorii Prostornost (31 % populace).
Renault-5: Tento model vedl u Výbavy (24 % populace), Spotřeby (8,5 %) a Akcelerace (4,5 %).
Kia EV3: Úspěšný model z předchozího hodnocení zde zaznamenal vítězství jen u Jízdních vlastností (osloveno 17 %) a Motor a výkon (16 %).
Graf 2: Tento graf vyjadřuje procento oslovení populace ČR starší 15 let u jednotlivých sledovaných kategorií.
Který model zaznamenal největší kritiku?
Kritických reakcí jsme zaznamenali jen malé množství, ale i ty jsme prozkoumali blíže.
Hyundai Inster: U tohoto modelu jsme zaznamenali dvě kritické reakce na autoforum.cz a autorevue.cz, přičemž obě se týkaly kategorie Cena.
Kia EV3: Kritická reakce pro tento model zazněla na denik.cz v souvislosti s kategorií Interiér.
Zajímalo by vás, jak by podobné srovnání vypadalo pro vaše výrobky nebo třeba konkurenční firmy? Kontaktujte nás na emailu help@newtonmedia.eu a my vám rádi připravíme analýzu na míru.
autor analýzy: Daniel Weidenhoffer