Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

zálohování 2
V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

Nás v Newton Media zajímalo, jak si momentálně stojí obě strany barikády, co se mediálního pokrytí týče, a tak jsme se v rychlosti podívali do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace. Jelikož jsme chtěli zjistit co nejaktuálnější data, zaměřili jsme se pouze na mediální výstupy v období roku 2024 (tedy od 1. 1. – 30. 9. 2024).  

V analýze mediálních výstupů jsme srovnávali hlavní hráče obou stran argumentu. Na straně pro zavedení nového systému recyklace máme Iniciativu pro zálohování (s podporou Ministerstva životního prostředí), kterou tvoří velké společnosti Coca Cola, Kofola, Mattoni, Heineken a Plzeňský Prazdroj.  

Proti stojí převážně Česká asociace odpadového hospodářství, která je ale doplněná o Asociaci českého tradičního obchodu, Sdružení místních samospráv a Svaz měst a obcí, Hospodářskou komoru, Unii zaměstnavatelských svazů, dále například Asociaci malých a středních podniků, Radu seniorů a množství dalších organizací. 

Jak si za rok 2024 zatím obě strany vedou?

Iniciativa pro zálohování v mediálním prostoru zatím s převahou vede s celkovým počtem 857 výstupů (352 GRP). Opoziční Česká asociace odpadového hospodářství ve stejném období nasbírala 473 mediálních výstupů (258 GRP), což je téměř o polovinu méně.

iniciativa graf (1)
Obr. 1: Graf vyjadřuje mediální výstupy jednotlivých stran argumentu ve sledovaném období 1. 1. – 30. 9. 2024.  

Co se týče celkového počtu, tak na téma zálohování PET lahví a hliníkových plechovek evidujeme v NewtonOne nové generace cca 3 140 mediálních výstupů. Celková čtenost těchto výstupů byla tak vysoká, že statisticky vzato by se každý z nás měl letos setkat s 18 až 19 články či pořady na uvedené téma. To je úctyhodný počet a svědčí nejen o úspěšnosti PR strategie obou táborů, ale také o všeobecném zájmu o zálohování a recyklaci v České republice.  

Kdo za jednotlivé strany hovoří?

V obou táborech jsou PR strategie výrazně personalizované. Za Českou asociaci odpadového hospodářství (ČAOH) argumentuje v 84 % všech výstupů její ředitel Petr Havelka, v případě Iniciativy pro zálohování je to dokonce v 90 % všech výstupů mluvčí Kristýna Havligerová.  

graf Havelka (1)
Havlingerova graf
Obr. 2: Grafy zachycují podíl hlavních reprezentantů na všech výstupech, ve kterých figurují IPZ či ČAOH.   

Která strana má pro sebe víc výlučného prostoru v médiích?

Obhájci a odpůrci zálohování se nezřídka setkávají ve stejných mediálních výstupech. V prvních devíti měsících letošního roku tak stalo hned 150krát. S ohledem na celkové počty výstupů za rok 2024 to znamená, že zatímco Iniciativa pro zálohování měla ve více než 80 % výstupů volné pole, Česká asociace odpadového hospodářství musela naopak v bezmála třetině výstupů čelit argumentaci protistrany. 

iniciativa graf kruhovy (1)
Obr. 3: Graf zachycuje, v jaké míře se protínala medializace Iniciativy pro zálohování a České asociace odpadového hospodářství a jakou část mediálních výstupů měl každý ze subjektů jen pro sebe. 

Hlavní argumenty obou stran v mediálním prostoru

Obě strany ve své komunikační strategii pracují s několika hlavními argumenty.  

Hlavní argumenty strany stojící PROTI zálohování: 

  • Odpad v obchodech – Opakovaný argument, že zálohování způsobí hromadění odpadu v obchodech. 
  • Neefektivní převoz obalů – Častý argument, že převoz prázdných obalů je neefektivní a neekologický. 
  • Hygienická rizika – Zmiňováno hlavně u plechovek, zejména rizika spojená s otevřenými nebo skladovanými obaly. 
  • Alternativní třídění již existuje – Argument, že již fungují jiné systémy třídění a zálohování je tak zbytečné. 
  • Vysoké náklady na systém – Argumentace zaměřená na finanční náklady zavedení zálohového systému. 

Hlavní argumenty strany stojící PRO zálohování: 

  • Zvýšení recyklace plechovek – Recyklace plechovek je v ČR na nízké úrovni, pohybuje se kolem 30 %. Zálohování by motivovalo k jejich vracení a zvýšilo míru recyklace. 
  • Splnění EU kvót – Česká republika má závazek vůči EU, který bez zálohování těžko splní. Zavedení záloh by usnadnilo dosažení evropských recyklačních cílů. 
  • Úspěšné zahraniční příklady – V mnoha zemích, jako je Německo, Norsko nebo Slovensko, funguje zálohování úspěšně a vykazuje vysokou míru recyklace obalů. Tyto příklady ukazují, že systém je realizovatelný a efektivní. 
  • Snížení recyklovatelného odpadu v přírodě a netříděném odpadu – Zálohování by motivovalo spotřebitele k vracení obalů, čímž by se snížilo množství odpadu v přírodě a v netříděném komunálním odpadu. 
  • Uzavření recyklačního cyklu – Zálohování by přispělo k uzavření recyklačního cyklu, protože obaly by se efektivněji sbíraly a vracely do oběhu jako druhotná surovina. 

Které z těchto hlavních argumentů ale dominují v mediálním prostoru? Pro odpověď jsme si opět zašli do NewtonOne nové generace.  

zálohování pro a proti 3 (2)
Obr. 4: Tabulky zachycují nejčastěji se objevující argumenty PRO, respektive PROTI zavedení zálohování. Procentuální hodnota vyjadřuje, v jak velké části příspěvků uvádějících alespoň jeden argument PRO, respektive PROTI, se daný argument vyskytuje. 

Ať už jste zastánci zálohování, nebo naopak skeptici, jedno je jisté – v médiích se tomuto tématu nelze vyhnout. Pravděpodobně jste už slyšeli argumenty obou stran a vytvořili si svůj vlastní názor na to, ke které straně barikády se připojit.

Budeme pro Vás i nadále sledovat aktuální trendy a zajímavá témata, která hýbou mediálním prostorem.

Děkujeme, že nás sledujete!

autor analýzy: Daniel Weidenhoffer

Čtěte také

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

telefon kresba

Jdeme na to!