Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

search
I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Vyhledávání v aplikaci  NewtonOne nové generace nemusí fungovat jenom jako klasický vyhledávač, na který jste zvyklí řadu nadstandardních funkcionalit, které Vám usnadní práci a zajistí přesnější a kvalitnější výsledky. Pojďme se společně podívat, co všechno máte k dispozici pro zpřesnění Vašeho dotazu.  

Zadávejte relevantní klíčová slova 

Možná se to zdá jako zbytečná rada, ale opravdu je dobré tento tip zmínit hned na začátek. Pro získání co nejrelevantnějších výsledků vyhledávání je nutné zadávat co nejpřesnější klíčová slova. Doporučujeme se vyhnout obecným termínům, které mají tendenci vracet velké množství zpráv.  

Pokud výsledky neodpovídají vašim očekáváním, upravte je po prvním vyhledání. Mějte také na paměti, jaké zdroje prohledáváte, a tomu přizpůsobte vyhledávací jazyk. Pokud například hledáte výsledky na sociálních sítích, pak zkuste jako klíčová slova využít i nespisovná slova, hashtagy, hovorové výrazy nebo slova bez diakritiky.  

Pozor na slova s jiným významem

Čeština je krásný jazyk, ale nacházejí se v ní i slova, která jsou identická skoro ve všem kromě jejich významu. Je proto nutné dávat si pozor i na toto úskalí, abyste se ve vyhledaných výsledcích zbytečně neprobírali i těmi, které s Vámi nejsou nijak významově spjaté.  K tomuto účelu doporučujeme používat funkci přesného dotazu, kterou ve vyhledávacím poli vytvoříte pomocí kláves Ctrl + Q. Systém NewtonOne nové generace totiž automaticky skloňuje a přechyluje hledané výrazy, ale funkce přesného dotazu umožní vyhledávat skutečně pouze zadaná slova ve tvaru, v jakém byla zapsána do vyhledávacího pole, a to včetně velkých a malých písmen.  Podobně funguje také možnost zadat hledané fráze v uvozovkách, což způsobí, že se Vám ve výsledcích zobrazí opravdu pouze hledaná fráze. Jak funguje v praxi vyhledávání pomocí přesného dotazu se můžete podívat v #NewtonHacks videu.

Pracujte s logickými operátory

Logické operátory (nejčastěji AND, OR, NOT ) Vám usnadní práci a pomohou hned v prvním kroku vyfiltrovat všechny termínykteré nepotřebujete

Mironet AND Alza (1)

Operátory zadávejte do vyhledávacího pole velkými písmeny (viz obrázek) a případně dotaz zpřesňujte. Například v případě operátoru NOT lze dotaz rozšířit o počet termínů, které mají být z vyhledaných výsledků vyřazeny: 

Stavebnictví NOT ( ″bytové domy“ OR hypotéka OR reality)

PRO Tip! Může se stát, že slova jsou natolik obecná, že při větší vzdálenosti nebude výsledek relevantní. Pokud například zadáte ″Petr Navrátil politik“~10, může být výsledek např. „Petr Fiala chce navrátit do politiky slušnost“. Vzniklý problém se dá vyřešit zpřesněním dotazu ve formě: (″Petr Navrátil politik“~10 AND (Petr Navrátil).


Usnadněte si vyhledávání díky uloženým tématům

Vyhledáváte nějaká klíčová slova nebo fráze často? Pak je nejjednodušší založit si je jako nové téma. Příště už si snadno zobrazíte hledané výsledky pomocí jednoho kliku, místo abyste znovu vyplňovali parametry do pole vyhledávání.  

Kdybychom opět použili náš předchozí příklad zadaného dotazu Stavebnictví NOT ( ″bytové domy“ OR hypotéka OR reality), pak pro založení nového tématu stačí kliknout na znak + (Vytvořit téma), vyplnit název nového tématu a další potřebné údaje. Nové téma s předvyplněným dotazem se rovnou založí.Velkou výhodou tohoto postupu je jeho efektivita. Pokud jste totiž vytvořili složitější dotaz s mnoha klíčovými slovy, logickými operátory, pokročilou filtrací zdrojů, mediatypů nebo třeba autorů, pak je mnohem snazší si tento dotaz uložit jako nové téma než jej pokaždé znovu manuálně zadávat se všemi parametry.  Ale pozor, pokud chcete v nově vytvořeném tématu dohledat i zprávy staršího data, pak zvolte možnost Importovat i zprávy z minulosti, která se Vám zobrazí ve třetím kroku během zakládání nového tématu. Jinak nové téma sleduje výsledky pouze od momentu, kdy bylo vytvořeno. Pokud si tuto možnost zvolíte, pak doporučujeme naimportovat zprávy například od začátku daného měsíce nebo roku 

Tipy pro vyhledávání založení nového tématu
Tipy pro vyhledávání import zpráv

Archiv nebo monitoring: zvolte si správný zdroj informací

Ve vyhledávacím panelu máte možnost si zvolit políčko Archiv nebo Monitoring. Možná Vám není úplně jasné, jaký je mezi těmito možnostmi rozdíl, takže se na to pojďme podívat.  

Když vyhledáváte v režimu monitoringu, pak je Vaše vyhledávání omezeno pouze na aktuálně přednastavená monitorovaná témata na základě definovaných klíčových slov. Pokud tedy zadáte do vyhledávání nové klíčové slovo, například „stavebnictví“, se kterým jsme už pracovali výše, ale jinak monitorujete témata, která se týkají spíše „zdravotnictví“, pak budou výsledky vyhledávání pro nové klíčové slovo silně omezeny. 

V takovém případě je určitě lepší vyhledávat v režimu volného mediálního archivu, který prohledá veškeré dostupné zprávy podle Vámi zvolených parametrů ze všech zdrojů, které NewtonOne nové generace nabízí. Newton Media archivuje články už od roku 1991, takže je opravdu z čeho vybírat. Nicméně hloubka archivu, ve které můžete vyhledávat, se odvíjí podle nastavení služby, proto je dobré si nejprve zkontrolovat, jaké období archivu máte ještě k dispozici.  

Vhodné filtry pomohou získat relevantnější výsledky

Usnadněte si práci, jak nejvíce to jde. V poli vyhledávání v NewtonOne nové generace máte k dispozici výběr hned několika filtrů, které Vám pomohou získat co nejrelevantnější výsledky.  

Můžete si tak vybírat ze zpráv publikovaných v různých časech a typech médií, psaných konkrétními autory či pocházejících z Vašich oblíbených zdrojů. Pokročilé vyhledávací funkce jsou tady od toho, aby pomohly zúžit Váš dotaz, díky čemuž získáte pouze zprávy, které přímo odpovídají Vašemu hledání.  

Vyhledávat s duplicitami, nebo bez nich? 

Jako duplicity jsou označeny různé články, které jsou z 90 % totožné a liší se pouze drobnostmi, jako je třeba rozdílný nadpis. Často se tak může stát například v případě jedné zprávy, která je publikována v regionálních variantách média nebo tiskové zprávy, která je postupně přejímána dalšími zdroji.  

Mediální přehled bez duplicit je vhodný pro Váš pravidelný newsmail, který Vám z NewtonOne nové generace zasíláme. Zde stačí, když je u zprávy označeno, kolikrát byla duplicitní zpráva celkem publikována, přičemž do newsmailu je vybrána vždy ta, která byla do monitoringu nejnověji importována. Duplicitní zprávy jsou pak označeny v přehledu společně s prolinkem na konkrétní zprávu v monitoringu. Naopak výsledky zahrnující duplicity mohou být prospěšné, když například zkoumáte, jaký zásah měla tisková zpráva, kterou jste vydali. V tomto případě Vás určitě zajímají přesné počty a zásahy jednotlivých médií, protože každé z těch, které zprávu přejalo, může cílit na jinou skupinu čtenářů na jiných platformách.  

Tipy pro vyhledávání duplicity

 

Tak co říkáte – využívali jste všechny tyto tipy, nebo pro Vás byly některé novinkou? Máte nějaké další otázky týkající se funkcionalit NewtonOne nové generace nebo práce s nimi? Dejte nám své návrhy vědět na email help@newtonmedia.eu a my připravíme článek s dalšími #NewtonHacks. Tak zase příště! 

Čtěte také

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!