Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

Začněme tedy tím, že si identifikujete přímé a nepřímé konkurenty. Přímá konkurence bojuje o stejné zákazníky se stejným nebo velmi podobným produktem nebo službou, proto bude ve Vaší komplexní analýze konkurence hrát prim právě ona. Nepřímí konkurenti sice nenabízejí stejný produkt nebo službu jako Vy, ale přesto to, co nabízejí, nějakým způsobem řeší stejný problém. Je tedy důležité sledovat i tyto firmy, především proto, že by mohly v budoucnu mít tendenci stát se Vaším přímým konkurentem.  

Jak je ale najdete? Zkuste například tyto kroky: 

  1. Zadejte do Googlu klíčová slova, která jsou relevantní pro Vaše podnikání. První organické pozice ve vyhledávači obsadí Vaše největší konkurence. Dávejte ale pozor i na sponzorované výsledky nahoře na stránce. Ty Vám napoví, která konkurenční firma cílí na stejná klíčová slova jako Vy.

     

  2. Dále sledujte také sponzorované příspěvky a reklamu na sociálních sítích. Může Vám to ukázat potenciální konkurenci, na kterou Vás vyhledávač neupozornil. Především malé a začínající podniky totiž nemusí mít ještě své vlastní webové stránky nebo PPC reklamu a zatím pouze obchodují pomocí sociálních sítí jako jsou Facebook nebo Instagram. (Doporučujeme aplikaci přímo od Facebooku – knihovna reklam https://www.facebook.com/ads/library/)

     

  3. Pokud jste firma, která se soustředí na lokální prodej, pak Vám může pomoci společně s klíčovými slovy vyhledat i konkrétní místo, na které se Vaše podnikání zaměřuje, jako je např. “zakázková výroba kuchyní Brno”. To Vám přednostně ukáže i konkurenci působící ve Vašem fyzickém okolí, na kterou je potřeba brát zřetel.  
Facebook Ads Library

Teď, když jsme si identifikovali Vaši konkurenci, přichází na řadu její analýza. Nejprve je potřeba si určit, které klíčové metriky jsou pro Vás důležité – je to například cena, typ produktu nebo třeba způsob marketingu? Poté, co byly tyto metriky definovány, si je můžete zanést například do tabulky a u každé konkurenční firmy sledovat, jak se hodnoty a informace mění. To Vám napoví, jak si oproti nim stojíte Vy.  

Nyní je důležité se podívat ještě na jeden klíčový parametr, a to na tzv. jedinečný prodejní argument (z anglického termínu Unique Selling Proposition – USP). USP je něco, čím se odlišujete od konkurence; něco, co je pro Vás jedinečné. Pokud USP ještě nemáte definován, můžete využít analýzy konkurence a uvědomit si, v čem se od ní lišíte.  

Close up manager working in modern office using devices and gadgets during creative meeting

Analýzy obsahu konkurence: v čem se můžete poučit?

Pokud byste chtěli jít skutečně do hloubky, pak je v tomto bodě namístě udělat ještě i tzv. SWOT analýzu, pomocí které důkladně prozkoumáte silné a slabé stránky jednotlivých konkurentů, včetně příležitostí a hrozeb, kterým čelí.  

Když už je všechno tohle hotovo, konečně přichází na řadu ta zábavnější část – analýza obsahu, který Vaše konkurence publikuje. V tomto bodě budete zkoumat jak marketingový obsah, který konkurenti publikují prostřednictvím různých kanálů, tak se budete snažit pochopit SEO strategii, která jim umožnila dostat se na první pozice ve vyhledávači.  

Naskočte na nové trendy jako první

Jsou tady ale i další kroky, které můžete podniknout, aby Vaše firma získala náskok před konkurencí. Jmenovitě se jedná o dva nástroje – monitoring médií a social listening.  

Monitoring médií je nástroj, kterým plníte krátkodobé cíle. Slouží k tomu, abyste v reálném čase zachytávali zmínky o Vaší firmě, Vaší konkurenci, tématech a klíčových slovech, která jsou pro Vaše podnikání klíčová. Bez zbytečného prodlení tak můžete například reagovat na negativní komentář zklamaného zákazníka nebo podle reakcí na sociálních sítích Vaší konkurence identifikovat něco, co lidem chybí. S tím Vám může jednoduše pomoci naše aplikace NewtonOne nové generace, která bude za Vás automaticky zachytávat zmínky o jakémkoliv tématu, které si definujete.  

Aplikace NewtonONE

Na druhou stranu tzv. social listening je proaktivní přístup, který sleduje dlouhodobé cíle. Pomáhá identifikovat nové trendy dřív, než se dostanou do povědomí širší veřejnosti, čehož můžete využít pro Váš další růst. Analýza pomocí social listeningu sleduje komentáře na sociálních sítích, v recenzích, na blozích nebo v tisku a odhaluje tak sentiment, s jakým lidé mluví například o Vaší značce, Vaší konkurenci či produktech, které Vás zajímají.

Jak přesně to v praxi může fungovat se můžete dočíst v jiném příspěvku na našem blogu, ve kterém diskutujeme výsledky analýzy sentimentu ohledně dětských hřišť.   

Chtěli byste vyzkoušet naši aplikaci NewtonOne nové generace a sami se přesvědčit, jak Vaší firmě může pomoci v dalším rozvoji? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.cz pro více informací. Těšíme se na Vás! 

Čtěte také

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

telefon kresba

Jdeme na to!