Volební speciál 1: Babiš a Okamura kralují Facebooku, Twitter je doménou SPOLU.

Volby ilustracni foto

Z volebních lídrů má nejvíce sledujících na Facebooku předseda SPD Tomio Okamura. Na Twitteru je nejvíc sledován profil premiéra a předsedy ANO Andreje Babiše, dominují mu však příspěvky představitelů koalice SPOLU. Na Instagramu je nejúspěšnější Ivan Bartoš, předseda České pirátské strany. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media, která se zaměřila na lídry jedenácti politických stran s potenciálem dostat se do Sněmovny.

Facebooku dominuje Tomio Okamura, kterého aktuálně sleduje 302 tisíc uživatelů. Andrej Babiš má o zhruba 18 tisíc sledujících méně, je však na Facebooku ze všech volebních lídrů nejpilnější. Během dvou prázdninových měsíců (1.7. – 31.8. 2021) zveřejnil 545 příspěvků, což je třikrát více než vytvořil za stejné období lídr ODS Petr Fiala a dokonce desetkrát více než předseda ČSSD Jan Hamáček. V průměru to znamená, že premiér (či jeho marketingový tým) zveřejní téměř devět příspěvků denně.

Posty Andreje Babiše však nevyvolávají takové množství reakcí jako příspěvky Tomia Okamury. „Z vítězné pětice příspěvků, které během léta nasbíraly nejvíce interakcí, náleží hned čtyři Tomiu Okamurovi. Boduje například videi, ve kterých ve Sněmovně vyzývá ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha, aby již znova nenasazoval občanům „náhubky“ anebo když ve vysílání CNN Prima News vystupuje proti údajné diskriminaci neočkovaných. Obě tato videa dosáhla přes 8 tisíc sdílení,“ říká Jitka Adamčíková ze společnosti Newton Media.

Andrej Babiš zvítězil v pomyslné předvolební soutěži o nejvlivnější post tříslovným statusem „Zítra řeknu pravdu“, který vyvolal přes 40 tisíc interakcí (lajků, komentářů, sdílení). „Je evidentní, že stylem komunikace tohoto konkrétního příspěvku navázal premiér na dnes již téměř legendární větu „Zítra asi něco koupím“. Zajímavé, a to nejen z analytického pohledu, pak je skutečnost, že avizování informace vyvolalo větší zájem a diskusi než informace samotná,“ upozorňuje David Kursa, odborník na data a komunikaci. Zatímco u postů Tomia Okamury převažují sdílení, a to hlavně jeho příznivci, u Andreje Babiše drží vysokou míru interakcí komentáře, jejichž autory jsou jak jeho podporovatelé, tak Babišovi kritici. Marketingovému týmu šéfa ANO se tak podobně provokativními posty daří neustále získávat pozornost v sociálních i tradičních médiích.

Z volebních lídrů má třetí největší počet fanoušků na Facebooku Ivan Bartoš, následovaný Robertem Šlachtou a Petrem Fialou. Bartoš však na Facebooku zveřejňuje poměrně málo příspěvků a je tak výrazně méně aktivní než Robert Šlachta nebo šéfka hnutí Trikolóra Zuzana Majerová Zahradníková, kteří patří mezi nejplodnější přispěvatele na Facebooku hned po šéfech ANO a SPD. U Roberta Šlachty je pak vysoký počet fanoušků jeho facebookové stránky zajímavý i vzhledem k relativně krátké době fungování účtu. „Za necelé dva roky dokázal Robert Šlachta získat bezmála 80 tisíc sledujících. Ve velikosti fanouškovské základny tak dokázal předehnat např. předsedu ODS Petra Fialu, který skrze Facebook komunikuje déle jak osm let, či Jana Hamáčka, jehož profil byl vytvořen před více jak dvanácti lety,“ upozorňuje Jitka Adamčíková ze společnosti Newton Media.   

Zcela jiná je situace na Twitteru. Tomu sice dominuje Andrej Babiš s 456 tisíci sledujícími, nicméně největší zájem a reakce vyvolaly příspěvky Markéty Pekarové Adamové. Při srovnání úspěšnosti komunikace na Twitteru a Facebooku je tak vidět zásadní rozdílnost uživatelů těchto sociálních sítí. „Na Twitteru jsou mnohem úspěšnější představitelé koalice SPOLU a Pirátů a STAN. Je patrné, že na této sociální síti je daleko více zastoupena jejich cílová skupina. Nicméně z hlediska celkového zásahu se na Twitteru bavíme o celkovém počtu uživatelů v řádu statisíců, na Facebooku jde o miliony,“ říká David Kursa a ke komunikaci jednotlivých předsedů na Twitteru doplňuje, že poslední měsíce ukazují na výrazné zlepšení u Mariana Jurečky. „I když má relativně málo fanoušků, některé jeho tweety se z hlediska míry zapojení uživatelů dokážou vyrovnat příspěvkům Markéty Pekarové Adamové, Andreje Babiše či Ivana Bartoše,“ dodává Kursa.

Pekarová Adamová je úspěšná také na Instagramu, který zase Andrej Babiš zcela ignoruje (z jedenáctky volebních lídrů ho nevyužívá kromě Babiše už jen Vojtěch Filip). Na Instagramu je nejsilnější Ivan Bartoš s více než 40 tisíci sledujícími. Druhá je již zmiňovaná Pekarová Adamová a hned za ní Tomio Okamura. Předseda SPD je sice na Instagramu velmi aktivní – během letních prázdnin vyprodukoval téměř dvojnásobný počet příspěvků než Pekarová Adamová a Bartoš dohromady, jeho posty však vyvolávají méně reakcí a během léta dokonce poklesl počet lidí, kteří sledovali jeho profil. Zatímco záběry na Bartoše za mixážním pultem na pirátském festivalu v Dolánkách u Turnova vyvolaly přes 6 tisíc interakcí, příspěvek Tomia Okamury s fotografií od Máchova jezera, který byl jeho nejvlivnějším letním příspěvkem na Instagramu, vyvolal jen pětinu reakcí, co DJ Bartoš. 

srovnaní sledujících na jednotlivých platformách

Kontakt pro média: Jitka Adamčíková, T: 00420 605 441 267, Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Doprovodný graf a ukázky příspěvků si můžete v lepším rozlišení stáhnout zde.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

telefon kresba

Jdeme na to!