Po společnosti Apple začíná i Samsung podnikat právní kroky proti únikům informací o svých produktech. Korejského giganta k tomu pravděpodobně dovedly zprávy o novinkách Galaxy Z Fold 3, Z Flip 3, Buds 2 a Watch 4, které se objevovaly ještě před jejich oficiálním představením načasovaným na 11. srpna na akci Galaxy Unpacked. Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, více než čtvrtina zpráv, které se objevily na internetu před tímto datem, obsahovala „tajné“ detaily o technické výbavě produktů. Nabízí se proto otázka, zda nešlo o řízené úniky informací (neboli leaky), kterými Samsung zvyšuje zájem o své novinky.
Studie Newton Media se zaměřila na zprávy o představovaných zařízeních zveřejněné zahraničními médii v období od 1. ledna 2021 do okamžiku zahájení prezentace Galaxy Unpacked. Sledovala hlavně výskyt konkrétních informací o jejich výbavě, kdy vybírala zprávy obsahující zmínky o jazykově neutrálním vybavení telefonů jako je chipset, operační systém nebo typ displeje. „Právě technické detaily představují kromě počítačem vytvořených vizualizací nejčastější typ leaků,“ říká Daniel Weidenhoffer, analytik Newton Media. „Napsat tweet o tom, jak se těší na nové Galaxy Watch 4 může kdokoli, ale trefit detaily, že např. pojedou na chipsetu Exynos W920 a budou vybaveny operačním systémem Wear OS s nadstavbou One UI Watch 3, už je trochu podezřele dobrý odhad,“ doplňuje Weidenhoffer.
Vliv leaků na medializaci novinek Samsung Galaxy a konkurenčního Xiaomi Mi
Čtveřice novinek Samsung Galaxy byla porovnána s novinkami firmy Xiaomi, která 10. srpna, tedy o den dříve než Samsung, představila produkty Mi MIX 4 a Mi Pad 5. Podíl zpráv, které obsahovaly konkrétní technické detaily, byl u obou rivalů vyrovnaný. U produktů Galaxy činil 24 % a u Xiaomi Mi 28 %.
Ve srovnání, jak často se o novinkách psalo v sedmi měsících před odhalením a v týdnu bezprostředně po něm, vítězí na plné čáře Samsung Galaxy. Porovnáme-li medializaci Galaxy Z Flip 3 a Xiaomi Mi MIX 4, které k sobě mají funkčně i cenově nejblíž, tak produkt Samsungu dosáhl na internetu trojnásobného počtu zmínek než jeho čínský rival. To znamená, že i počet zpráv obsahujících leaky, byl u této novinky Samsung Galaxy stejně jako u ostatních produktů této značky násobně vyšší než u novinek Xiaomi.
„Nabízí se interpretace, že mezi leaky a celkovou medializací existuje vztah přímé úměry, kdy každý leak na sebe naváže určitý počet zpráv. Čím více leaků nastane, tím víc je pak o produktu slyšet,“ vysvětluje Weidenhoffer a dodává: „Leaky nejen že neškodí brandu, ale naopak pomáhají stimulovat zájem nadšenců, pro které je Samsung Galaxy lovebrand a srdcovka. Jejich prostřednictvím jsou zviditelňovány novinky mezi širokou veřejností, což výrazně sníží výdaje na propagaci.“ Je proto otázkou, zda nejde o řízené úniky informací, kterými Samsung zvyšuje zájem o své novinky. Mimochodem i na oficiálním videu uvolněném měsíc před akcí je na okamžik (v čase 0:57) vidět nový Galaxy Z Fold 3.
Kdo má leaky na svědomí?
Pokud by si chtěl Samsung skutečně došlápnout na osoby, které způsobují leaky, neměl by pro něj být velký problém vytipovat ty pravé kandidáty. Stačí se podívat na žebříček nejproduktivnějších autorů webových článků a na nejaktivnější uživatele Twitteru.
Každý z 12 nejaktivnějších webových autorů stihl o novinkách Galaxy ještě před jejich premiérou uveřejnit v průměru 110 příspěvků. Jejich společným znakem je nadprůměrný výskyt detailů o výbavě, jinými slovy leaků. Zatímco v celkové medializaci novinek Galaxy se tyto uniklé specifikace vyskytovaly přibližně ve čtvrtině zpráv, u TOP dvanáctky autorů to bylo v průměru 48 %. U některých autorů se uvedený podíl blížil dokonce 60 %.
Pokud by se Samsung skutečně rozhodl podnikat kroky proti autorům či webům, pro něž píšou, bude to pro jeho právní oddělení velká výzva. Bude totiž muset čelit soudním systémům nejen evropských zemí a USA, ale také Číny, Indie nebo Indonésie.
Identifikovat majitele nejaktivnějších twitterových účtů může být o něco tvrdší oříšek. Coby šiřitelé leaků jsou ale uživatelé Twitteru často významnější než weboví autoři, protože disponují i dalšími komunikačními kanály. Například nejplodnější uživatel – říkejme mu uživatel č. 1 – provozuje YouTube účet s 1,1 tisícem odběratelů zaměřený na „Samsung and tech leaks“. Uživatel č. 2 ze San Diega v Kalifornii má YouTube účet zaměřený na Samsung (a na rodinu produktů Galaxy zvláště) s 90 tisíci odběratelů. Podobně uživatel č. 3 z Indonésie má YouTube účet s 210 tisíci (!) odběrateli. Primárně se sice zajímá o trucky, vedle toho však na Twitter běžně umísťuje odkazy na leaky. Například k modelu Z Flip 3 uveřejnil před Galaxy Unpacked 11 tweetů, většinou s počítačem vytvořenou vizualizací. Japonský uživatel č. 4 zase provozuje web, který má „leaker“ přímo v názvu. Zřejmě se již dostal do hledáčku Samsungu nebo jiné firmy, protože jeho YouTube kanál je zablokovaný. Řada TOP uživatelů Twitteru vedle YouTube kanálů aktivně provozuje i účty na Facebooku a Instagramu.
Význam uživatelů Twitteru lze posuzovat i podle toho, kolika retweetnutí se jejich tweety dočkaly. V případě novinek Samsung Galaxy je autorem čtyř z pěti nejčastěji reprodukovaných tweetů jediný smartphonový nadšenec, který má přes 289 tisíc sledujících. Dohromady se tyto jeho čtyři tweety dočkaly více než 900 retweetů. Sám zveřejnil od února 2017 cca 4 200 tweetů, které jsou až na naprosté výjimky o elektronice.
Kandidáti na TOP šiřitele leaků na Twitteru jsou geograficky ještě pestřejší než jejich kolegové z webů. Najdeme mezi nimi nejen obyvatele Evropy, USA, Japonska, Indie a Indonésie, ale také Ekvádoru, Austrálie, ba i tak exotické destinace jako jsou Svatý Vincent a Grenadiny v Karibiku.
A co bude dál?
Vzhledem k tomu, že autoři leaků jsou rozptýleni po celé zeměkouli, bude snaha postihnout ty nejaktivnější či nejvlivnější z nich klást enormní nároky na služby právníků orientujících se v odlišných jurisdikcích od Evropy a USA přes Čínu po exotické ostrovy v Karibiku. Pokud je však naše hypotéza o prospěšnosti leaků zvyšujících popularitu produktů pravdivá, budou připravované právní kroky proti jejich autorům škodlivé. Postihnou totiž osoby, které dělají produktům Samsung reklamu zdarma.
Autor analýzy: Dan Weidenhoffer
Kontakt pro média: Jitka Adamčíková, tel.: 605 441 267, e-mail: Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz