Nominace soutěže Novinářská cena 2013

robert bash 6244

Praha, 17. dubna 2014– Nadace Open Society Fund Praha představila nominace na vítěze v soutěži Novinářská cena 2013. V každé soutěžní kategorii nominovala nezávislá porota tři autorky či autory za konkrétní příspěvky přihlášené do soutěže.

Foto: Robert Bash, ředitel Nadace OSF Praha a předseda Rady Novinářské ceny při loňském vyhlašování vítězů. Zdroj: Archiv OSF Praha.

Slavnostní vyhlášení vítězů se uskuteční v úterý 29. května 2014 za účasti zástupců médií, porotců a dalších osobností. O prvním vítězi soutěže již také rozhodla veřejnost v online hlasování. Česko-slovenskou cenu veřejnosti za příspěvek, který měl za poslední rok největší společenský dopad, nebo zásadně přispěl k posílení práv občanů, získal Dušan Károlyi, který v týdeníku TREND popsal podivné finanční praktiky na Obchodní akademii v Košicích.

V soutěži Novinářská cena 2013, kterou pořádá Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s českým Googlem a společností NEWTON Media a.s., se utkalo na 400 příspěvků z celostátních i regionálních médií. Každou žánrovou kategorii hodnotila samostatná porota složená z osobností akademické, mediální a neziskové sféry. Seznam všech nominací a jejich zdůvodnění najdete níže. Pouze porota kategorie Nejlepší česko-slovenský kreslený vtip, komiks nebo karikatura oznámí své nominace až 22. dubna 2014.

Kvalita přihlášených prací byla i letos velmi vysoká. „Přihlášené komentáře výborně reflektovaly události české politické scény. Většina příspěvků byla absolutně špičková a výběr toho nejlepšího byl mimořádně náročný,“ uvedla například porota kategorie Nejlepší komentář, ve které zasedli korespondent BBC Rob Cameron, slovenský komentátor Marián Leško, vědkyně Helena Illnerová a sociolog Martin Bútora.

Porota kategorie psané žurnalistiky o nejlepší analyticko-investigativní příspěvek zase pochválila přihlášené autory za řemeslné zpracování, především za styl a práci s jazykem. „Naopak negativem je, že mnoho článků je postaveno vyloženě na informacích z policejních zdrojů a ochotě policie informace dát, daleko míň pracují novináři s veřejnými zdroji a mezinárodními databázemi,“ uvedli porotci ve složení Pavla Holcová, zakladatelka Českého centra pro investigativní žurnalistiku, Marek Vagovič, redaktor časopisu .týždeň a šestinásobný vítěz Novinářské ceny na Slovensku, a Zuzana Wienk, ředitelka slovenské protikorupční organizace Aliancia Fair Play.

V některých kategoriích udělila porota také čestná uznání za příspěvky, které se do nominací nevešly, ale přesto si zasloužily vyzdvihnout za otevření neobvyklého tématu, slibný začátek inovativních projektů či jako výjimečně kvalitní příspěvky v menších médiích. 

Jména vítězů budou vyhlášena na slavnostním večeru 29. dubna 2014 v Galerii Louvre (Národní 22, Praha 1). Vítěz každé kategorie získá cenu spojenou s odměnou 20 000 Kč. Soutěž Novinářská cena pořádá v České republice Nadace Open Society Fund Praha. Hlavním partnerem soutěže je český Google, partnery jsou NEWTON Media a.s. a Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation. Mediálním partnerem jsou ČeskéNoviny.cz. Podrobnosti najdete na www.novinarskacena.cz a www.novinarskacena.sk.

Více informací:

Marie Peřinová, Nadace Open Society Fund Praha

Tel: 777 787 975 / e-mail: marie.perinova@osf.cz /www.novinarskacena.cz

Přehled nominací v jednotlivých kategoriích naleznete na http://www.novinarskacena.cz/aktuality/zname-nominace-v-souteznich-kategoriich-a-viteze-ceny-verejnosti/

Michala Krejčová
mediální analytička NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!