Jak čelit teroristům na sociálních sítích?

isil 2

Dá se propagandě džihádistické skupiny Islámský stát v Iráku a Levantě (ISIL) na sociálních sítích efektivně čelit, nebo jde o marný boj?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Ve svých dvou předchozích příspěvcích jsem se zaměřil na přítomnost teroristické skupiny Islámský stát v Iráku a Levantě (ISIL, někdy zkracováno i jako ISIS) na sociálních sítích. Nejprve jsem vyložil, co je ISIL zač a co a proč propaguje. V druhém textu jsem se pak podrobněji věnoval tomu, jak svoji propagaci ISIL skrze sociální sítě realizuje. Nyní sérii uzavřu textem o tom, jak propagandě ISIL čelit. Akce státních bezpečnostních složek proti autorům této propagandy však předmětem článku nebudou.

Cenzura jako řešení?

Cenzura je asi to první a svým způsobem nejprimitivnější opatření, které člověku přijde na mysl. V případě propagandy ISIL na sociálních sítích může cenzura nabývat podoby nahlašování a rušení účtů, blokování vybraných sociálních sítí či vypínání přístupu k internetu v oblastech s výskytem bojovníků ISIL. Vypnout v části Iráku internet má ale jistá úskalí. Krom odepření užití této sítě pro jakýkoliv účel komukoliv to s sebou navíc nese signál, že centrální vláda je slabá či že má ISIL ve své propagandě vlastně pravdu, a proto je třeba ji umlčet. Ani jedno plusové body vládě nepřinese. U mazání účtů na sociálních sítích je pak problém s vesměs laxním a reaktivním přístupem společností provozujících sociální sítě, které to berou jako činnost, jež jim žádný zisk nepřinese.

Šance na dílčí úspěchy

Akce způsobuje reakci. Pyšný hashtag ISIL #RemainingandExpanding se tak setkal s kampaní #NO2ISIS. Vznikly pro ni i účty na FacebookuTwitteru, kde je ukazována pravá tvář ISIL a vyzýváno k nahlašování účtů, které propagandu ISIL šíří. Je ale třeba říci, že žádný ze zmíněných profilů nemá nijak závratný počet příznivců. Vedle této kampaně je vhodné se obecně věnovat „shazování“ propagandy ISIL. Vedle jejích vítězství upozorňovat i na porážky. Vedle tweetů ISIL nahánějících svou brutalitou strach ukazovat vojáky odhodlané ISIL čelit. Když se objeví video s hrdinskými bojovníky ISIL, reagovat na něj odkazy na jiné bojovníky, kteří jsou mrtví, zajatí či se potupně vzdávají…

Není na škodu někdy čelit ISIL na sociálních sítích jejími vlastními zbraněmi. Oslavné hashtagy ISIL typu #AllEyesOnISIS je tak vhodné vkládat do kritických tweetů, k fotce dítěte spokojeně se usmívajícího ve městě ovládaném extremisty ISIL dát protiváhu v podobě dětí stavějících se proti postupu islamistů. V neposlední řadě je pak záhodno zaktivizovat komunitu a do šíření kritiky ISIL tak na sociálních sítích zapojit i neziskové organizace, místní obyvatele či některé státní instituce. Aby toto bylo efektivní, hodí se mít na internetu k dispozici manuály a tipy, jak se s ISIL v kyberprostoru co nejúspěšněji utkat. Je škoda marnit čas začínáním od nuly.

Konfrontujme poselství

Pro čelení propagandě ISIL je klíčové zpochybnění či, chceme-li, delegitimizace samotného poselství, které ISIL přes sociální sítě vysílá. K tomu je třeba vyvrátit ideologii, na které ISIL funguje, a ukázat, že nevede k ideální společnosti, nýbrž k diktatuře a utrpení. Prostředkem pro komunikaci této kritiky mohou být protiúčty, kde budou lidé anonymně popisovat své osobní zkušenosti s brutalitou ISIL. Odpůrci ISIL s ní také na jejích vlastních účtech mohou vést veřejnou při. To může mít i formu humanizace obětí ISIL, které nejsou jen bezbožnými křesťany či šíity určenými k vyhlazení, ale mají rodiny, jsou bezbrannými civilisty a stejně jako bojovníci ISIL i oni chovají kočky. Mimochodem, i na ty nejtvrdší islamisty platí dvě věci – humor a zvědavost. Ani jedno jim totiž není vlastní.

Pro úspěšnou konfrontaci s propagandou ISIL je však třeba mít prostor. K tomu je nutné přisvojit si některá z témat, z nichž propaganda ISIL žije. Nenechme se zmást ideologickým balastem. Náboženství je zde jen zástěrkou skutečných sociálních a bezpečnostních problémů v Iráku a Sýrii. Ať už korupce v irácké státní správě, marginalizace sunnitské menšiny v Iráku či autoritářské počínání centrální vlády. Antipropaganda nemůže vytvářet proti lžím ISIL lži vlastní. Pokud nenabídne řešení situace v Iráku, či aspoň jeho naději, nezíská si v očích místních obyvatel a potenciálních nových bojovníků ISIL pozornost.

Nedopusťme dosažení cíle

ISIL neprovádí svoji propagandu jen tak. Jejím konečným cílem je nastolení sektářské totalitní společnosti od západní Afriky po Střední Asii. Taktikou je zde odvolávání se na sunnitskou identitu, vyvolání sektářského konfliktu mezi sunnity a šíity a udržování napětí a chaosu, v němž si ISIL najde místo pro existenci. Místo sporu a nesouladu proto cilme antipropagandu na myšlenku národní jednoty a náboženské tolerance. V poklidné střední Evropě mohou taková slova znít idylicky, avšak na iráckých ulicích to může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.

Zvláštní ohled při čelení propagandě ISIL by měl být věnován odrazování nových rekrutů. Jak to však činit a na co klást důraz je podle mne na prvním místě otázkou pro zpravodajské služby, orientalisty a psychology. Možností, jak propagandě ISIL na poli sociálních sítí čelit, by se dalo určitě nalézt více. Nikdy nebudou fungovat na 100 %. Je však zásadní rozdíl, když se dělá alespoň část toho, co je v lidských silách, než když se propagandě islamistických teroristů na sociálních sítích nečelí vůbec.

Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!